امریکا، ترکیه را از پروژه اف- 35 حذف کرد

۱۳۹۸/۰۴/۲۹ - ۰۱:۴۸:۵۸
کد خبر: ۱۴۸۹۷۹
امریکا، ترکیه را از پروژه اف- 35 حذف کرد

گروه جهان|

یک روز پس از اینکه وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) اعلام کرد ترکیه را از پروژه ساخت جنگنده‌های اف-۳۵ حذف می‌کند، ترکیه با اعلام اینکه کنار گذاشته شدن این کشور از پروژه تولید باعث افزایش ۷ تا ۸ میلیون دلاری هر فروند از این جنگنده‌ها خواهد شد، گفت در حال بررسی جایگزین‌های مناسب برای جنگنده‌های امریکایی است. روسیه در این میان برای فروش جنگنده‌های سوخو ۳۵ خود به آنکارا اعلام آمادگی کرده است. به‌گزارش رویترز، پس از اینکه کاخ‎سفید اعلام کرد در حال حاضر فروش جنگنده‌های اف-۳۵ به ترکیه غیرممکن شده است، ترکیه به سرعت واکنش نشان داد و سخنگوی رجب طیب اردوغان رییس‌جمهور ترکیه، گفت آنکارا خشنود نیست که از فهرست برنامه مشترک جنگنده‌های

اف-۳۵ خارج شده است با این حال جایگزین‌های مناسب را بررسی می‌کند.  تنش واشنگتن و آنکارا از آنجا بالا گرفت که ترکیه از تصمیمش برای خرید سیستم دفاع موشکی اس۴۰۰ از روسیه عقب‌نشینی نکرد. ترکیه پس از اینکه امریکا فروش سامانه‌های پاتریوت به این کشور را تایید نکرد با روسیه برای خرید موشک‌های اس400 قرارداد بست. این سیستم موشکی ساخت کشور روسیه است.  ترکیه از سال ۱۹۵۲ عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است و از آن زمان- از جمله در تمامی سال‌های جنگ سرد- یکی از متحدین استراتژیک غرب بوده است. گرچه برخی تحولات اخیر در روابط ترکیه و امریکا را نقطه عطفی در روابط 60 ساله دو کشور هم‌پیمان عضو ناتو می‌دانند اما این نخستین‌بار نیست که بین ترکیه و متحدانش در ناتو، اختلافاتی جدی پیش می‌آید. کشورهای اروپایی و امریکا از دهه ۷۰ میلادی بر سر استقلال کشور قبرس با آنکارا اختلاف دارند که حتی در مقطعی به تحریم ترکیه هم منجر شده است. همزمان با طرح مساله خرید سیستم موشکی روسی نیز، این موضوع مطرح شد که واشنگتن ممکن است با تحریم به ترکیه پاسخ بدهد. البته دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا، اخیرا گفته که با وجود خرید موشک‌های روسی از سوی ترکیه، واشنگتن فعلا قصد ندارد تا ترکیه را تحریم کند.

امریکا که قرار بود به ترکیه جنگنده‌های پیشرفته اف-۳۵ بفروشد می‌گوید، استفاده ترکیه از سیستم روسی می‌تواند به این خطر دامن بزند که اطلاعات محرمانه فنی این هواپیما به دست روسیه بیافتد. امریکا از سامانه اس۴۰۰ روسیه هراس دارد چرا که این سامانه می‌تواند جنگنده‌های اف-۳۵ را اسقاط کند، و این در حالی است که این جنگنده‌ها نقش اساسی را در عملیات‎های آتی ناتو خواهند داشت. بسیاری از کشورهای عضو ناتو از جمله بریتانیا شمار زیادی از این جنگنده‌ها را از امریکا خریداری کرده‌اند. اولین جنگنده‌های اف-۳۵ ترکیه هم قرار بود دو فروندی باشد که تا پایان ۲۰۱۹ به آنکارا تحویل داده می‌شود. آنکارا ۱۰۰جت اف-۳۵ سفارش داده بود تا جایگزین جنگنده‌های اف۱۶ شود که دهه‌ها در نیروی هوایی ترکیه خدمت کرده‌اند. گفته شده، 10شرکت ترکیه‌ای قرار بوده ۹۰۰ قطعه مختلف برای اف-۳۵ بسازند که قراردادشان حدود ۹ میلیارد دلار بود.

از آنجایی که یونان نیز خواستار خرید جنگنده‌های اف-۳۵ است، برخی کارشناسان بر این باورند در صورتی که ترامپ تصمیم بگیرد تا اف-۳۵ ها را به آتن تحویل دهد، این مساله می‌تواند اوضاع را پیچیده‌تر کند زیرا به یونان به عنوان کشور همسایه در برابر ترکیه برتری هوایی تعیین‌کننده‌ای می‌بخشد. این در حالی است که آتن و آنکارا یک رشته اختلاف بر سر حاکمیت ارضی دارند.

پس از اینکه ایالات متحده اعلام کرد که ترکیه را از پروژه ساخت جنگنده‌های اف-۳۵ حذف می‌کند، یک مقام‌ دفاعی ترکیه گفت آنکارا در حال بررسی جایگزین‌هایی برای جنگنده‌های اف-۳۵ ساخت امریکا است. به‌گزارش خبرگزاری تاس، اسماعیل دمیر رییس صنعت دفاعی ترکیه، گفته: «زمانی‌که یک در بسته شود، درهای دیگری باز می‌شوند. ما می‌توانیم جایگزین‌های خود را داشته باشیم.» این مقام ترکیه‌ای گفته: «شرکت‌های دفاعی ترکیه باید با دشواری‌های مالی موقت ناشی از تصمیم جدید امریکا کنار بیایند، اما این تصمیم در نهایت صنایع دفاعی ترکیه را قوی‌تر خواهد کرد. شرکت‌های ما زیان‌های خود به‌دلیل تصمیم امریکا را جبران خواهند کرد اما دیگران باید خود را برای مواجه شدن با افزایش 7 تا 8 میلیون دلاری قیمت هر فروند جنگنده اف 35 آماده کنند. مادامی که مساله جنگنده‌های اف ۳۵ مورد بحث باشد، مقام‌های روسیه گزینه‌های متفاوتی را پیشنهاد می‌کنند.»

در همین حال رییس شرکت روسی روستک اعلام کرده، در صورتی که ترکیه بخواهد، روسیه برای تحویل جنگنده‌های چندمنظوره سو ۳۵ (سوخو- 35) آماده است. به‌گزارش اسپوتنیک، سرگئی چمزوف مدیرعامل شرکت دولتی فناوری‌های پیشرفته روستک، گفته: «اگر دوستان ما در ترکیه ابراز تمایل کنند، ما برای رایزنی جهت تحویل جنگنده‌های سوخوی- ۳۵ آماده هستیم.»  جنگنده چندمنظوره «سوخو- ۳۵» جت مافوق صوت ساخت کارخانه هواپیماسازی سوخو است که سال ۲۰۰۷ میلادی ساخته شد و تاکنون ده‌ها پرواز آزمایشی انجام داده است. این جنگنده نسل 4++ محسوب می‌شود که از قابلیت‌های ویژه‌ای از جمله قدرت مانور بالا و سامانه هدایت الکترونیکی پیشرفته برخوردار است. این جنگنده‌ها که می‌توانند هشت هدف را همزمان شناسایی، تعقیب و با موشک‌های پیشرفته نابود کنند، همچنین با سامانه پارازیت افکنی، توان بالایی برای پنهان شدن از دید رادارهای دشمن دارند.

روسیه تا امروز فقط به چین و اندونزی جنگنده‌های سوخو- ۳۵ فروخته است و با مصر نیز یک سال پیش قراردادی برای فروش این جنگنده امضا کرد.

 

ارسال نظر