عقب‌نشینی فدرال رزرو در برابرکاخ ‌سفید

۱۳۹۸/۰۴/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۸۴۳۸
عقب‌نشینی فدرال رزرو در برابرکاخ ‌سفید

گروه جهان|

پس از ماه‌ها مقاومت در برابر خواسته دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا، جرومی پاول رییس بانک مرکزی امریکا (فدرال رزرو) در نامه‌ای به نمایندگان کنگره از قریب‌الوقوع بودن کاهش نرخ بهره خبر داد و از تلاش‌های ترامپ برای برکناری خود انتقاد کرد.

به‌گزارش آسوشیتدپرس، رییس بانک مرکزی امریکا با ارسال نامه‌ای به نمایندگان کنگره با اشاره به کاهش رشد اقتصادی، کند شدن روند صعود نرخ تورم و افزایش تنش‌های تجاری اعلام کرده فدرال رزرو در طول هفته‌های آینده نرخ بهره را کاهش خواهد داد. پاول با اشاره به افزایش ریسک‌های موجود بر سر راه اقتصاد امریکا در ماه‌های گذشته گفته نرخ تورم در امریکا از سطح هدف‌گذاری شده توسط این بانک فاصله گرفته است.

جرومی پاول خطاب به نمایندگان کمیته خدمات مالی کنگره، ضمن متهم کردن ترامپ به تلاش برای برکناری‌اش نوشته، می‌خواهد تا پایان دوره ریاست قانونی خود (۲۰۲۲) در سمتش باقی بماند. رییس‌جمهوری امریکا بارها پاول و فدرال رزرو را متهم کرده است که تعمدا نرخ بهره را کاهش نمی‌دهند. حملات او به این نهاد حساس باعث شده تا نگرانی‌های زیادی در بین اقتصاددانان امریکایی درخصوص تلاش‌های کاخ‌سفید برای خدشه‌دار شدن استقلال بانک مرکزی ایجاد شود.  «سونگ وون سون» استاد اقتصاد دانشگاه ماری مونت لس‌آنجلس، گفته: «فکر می‌کنم این آغاز سریالی کاهش نرخ بهره باشد. پاول می‌خواهد برای تحرک ماشین اقتصاد امریکا سوخت کافی فراهم کند.»

گفته شده، پس از ارسال این نامه، ماکسین واترز رییس کمیته خدمات مالی کنگره امریکا در اظهاراتی تند، شدیداً از ترامپ انتقاد کرده و گفته: «این رییس‌جمهور روشن کرده که هیچ درک یا احترامی به ضرورت حفظ استقلال بانک مرکزی ندارد.»

   استقبال بورس‌های جهانی

با وجود انتقاد نمایندگان امریکایی، تایید کاهش نرخ بهره توسط بانک مرکزی امریکا در آینده نزدیک، شاخص‌های بورسی مهم جهان را صعودی کرد. گفته شده، شاخص «ام‌اس‌سی‌آی» بورس‌های منطقه آسیا-اقیانوسیه به جز ژاپن ۰.۸ درصد صعود کرد و شاخص «نیکی ۲۲۵» بورس توکیو ژاپن با ۰.۴ درصد افزایش نسبت به روز پیش بسته شد. در چین شاخص «شانگهای کامپوزیت» ۰.۸ درصد افزایش یافت. روند صعودی شاخص‌ها در کره‌جنوبی هم مشهود بوده است، به گونه‌ای که شاخص «کسپی» بورس سئول بیش از یک درصد جهش کرد و شاخص بورس استرالیا ۰.۳ درصد بالا رفت.

در اروپا و امریکا نیز واکنش‌ها به نامه پاول کاملاً مثبت بوده است به گونه‌ای که در امریکا شاخص «اس‌اند پی۵۰۰» برای نخستین‌بار در طول دو هفته اخیر از سطح ۳۰۰۰ واحد عبور کرد. شاخص‌ها در لندن، پاریس، میلان و فرانکفورت نیز صعودی بودند. سامومیتو میتسویی، مدیر دارایی در موسسه «دی‌اس» در این باره گفته: «بازار امیدوار است پاول کاری را انجام دهد که معامله‌گران می‌خواهند. به نظر می‌رسد این شانس وجود دارد که نرخ بهره امریکا تا

۰.۵ درصد کاهش یابد.» در بازار اوراق، بازدهی اوراق قرضه

۱۰ ساله وزارت خزانه‌داری امریکا به ۲.۰۳۸درصد کاهش یافت اما کماکان توانست در محدوده مهم ۲درصدی باقی بماند. در بازار کالا، بهای هر بشکه نفت خام امریکا با رسیدن به ۶۰.۶۷ دلار به بالاترین سطح خود از ماه گذشته‌می‌رسید.

   بانک‌های مرکزی در خطرند

با نامه جرومی پاول به کنگره امریکا مساله استقلال بانک‌های مرکزی جهان بار دیگر در صدر توجه رسانه‌های جهان قرار گرفت. خبرگزاری بلومبرگ نوشته: بانک‌های مرکزی امریکا تنها بانک‌هایی نیستند که با فشار سنگین دولت برای تغییر نظر خود مواجه شده‌اند. رییس بانک مرکزی ترکیه نیز اخیراً به دلیل مقاومت در برابر کاهش نرخ بهره اخراج شد و بیم آن می‌رود که سرنوشت مشابهی در انتظار پاول باشد. با این حال تنها بانک‌های مرکزی این کشورها نیستند که استقلال آنها در معرض خطر قرار گرفته است. رجب طیب اردوغان رییس‌جمهوری ترکیه، بارها خود را دشمن نرخ بهره خوانده و این مساله به یک اختلاف جدی میان او و مراد چتین‌کایا رییس اسبق بانک مرکزی ترکیه، تبدیل شد تا جایی که در نهایت، مقاومت چتین‌کایا در برابر کاهش نرخ بهره باعث برکنار شدن او از سمتش شد.

در بریتانیا نیز مارک کارنی رییس بانک مرکزی انگلیس، تاکنون بارها توسط هواداران خروج از اتحادیه اروپا به ارایه چشم‌انداز منفی از اقتصاد این کشور در صورت خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا متهم شده است. او اتهام ارایه آمارهای جعلی را رد کرده اما گفته است که برگزیت می‌تواند منجر به پیدایش رکود در اقتصاد بریتانیا شود.

در منطقه یورو نیز استقلال بانک مرکزی اروپا نیز بارها مورد تهدید واقع شده است تا جایی که برخی کشورها ماریو دراگی، رییس این بانک را به جانبداری از هلند و آلمان متهم کرده‌اند. او حتی در خانه خود یعنی ایتالیا نیز از اتهام دور نماند و لوئیجی دی‌مایو معاون نخست‌وزیر ایتالیا، او را متهم کرد که فضای منطقه یورو را مسموم می‌کند. در هند نیز درگیری نارندرا مودی نخست‌وزیر هند، با بانک مرکزی این کشور برای کاهش نرخ بهره بارها خبرساز شد تا در نهایت یورجیت پاتل رییس سابق بانک مرکزی هند، بطور غیرمنتظره استعفا داد. یواخیم فلس کارشناس اقتصادی و امور مالی، اخیراً گفته دوران استقلال بانک‌های مرکزی به سر آمده است.

 

ارسال نظر