جرقه‌ آغاز جنگ تجاری دهلی و واشنگتن

۱۳۹۸/۰۴/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۸۳۶۱
جرقه‌ آغاز جنگ تجاری دهلی و  واشنگتن

گروه جهان|

در آستانه برگزاری دور نخست مذاکرات تجاری ایالات متحده و هند، دونالد ترامپ خواستار کاهش تعرفه‌های وضع شده بر واردات کالاهای امریکایی به هند شده است. رییس‌جمهوری ایالات متحده با انتشار توییتی نوشته: «هند مدت زیادی است که بر واردات کالاهای امریکایی تعرفه وضع کرده ولی ادامه این شرایط دیگر قابل قبول نیست.»

به‌گزارش یورونیوز، دونالد ترامپ کمتر از دو هفته پیش در حاشیه نشست رهبران کشورهای عضو گروه20 در ژاپن، طی دیدار با نارندرا مودی نخست‌وزیر هند، از وضعیت تجارت دو کشور انتقاد کرده بود؛ بطوری که مودی موافقت کرده بود تا برای رفع دغدغه‌های موجود، نشست مشترک وزرای بازرگانی دو کشور بزودی برگزار شود. بر همین اساس، دور نخست مذاکرات تجاری هند و امریکا هفته جاری در دهلی‌نو برگزار خواهد شد.

ارزش تجارت دو کشور در سال ۲۰۱۸ میلادی ۱۴۲.۱ میلیارد دلار بوده که مازاد ۲۴.۲ میلیارد دلاری نصیب هند کرده بود. هند هفته گذشته اعلام کرد که تعرفه واردات ۲۸ قلم کالای امریکایی از جمله اقلام خوراکی را افزایش داده و قصد دارد در آینده نزدیک تعرفه واردات فلزات و قطعات یدکی خودرو از مبدا ایالات متحده را نیز افزایش دهد. پیشتر امریکا با خروج از پیمان تجارت ترجیحی با هند، تعرفه واردات فلزات از هند را افزایش داده بود. ترامپ اولین انتقاد خود از وضعیت تجارت بین دو کشور را اکتبر گذشته و همزمان با وضع تعرفه ۵۰ درصدی بر واردات موتورسیکلت‌های «هارلی دیویدسون» مطرح کرد و هند را «سلطان تعرفه‌ها» در جهان لقب داد.

یک سال پس از اقدام امریکا در وضع تعرفه وارداتی بر روی فولاد و آلومینیوم هند و همچنین در واکنش به اقدام امریکا به لغو امتیازات نظام عمومی ترجیحات، دهلی‌نو ماه گذشته برای واردات ۲۹ کالای امریکایی از جمله گردو، بادام و حبوبات به ارزش ۲۳۵ میلیون دلار تعرفه گمرکی وضع کرد. بر اساس توافقنامه «نظام عمومی ترجیحات» بسیاری از کشورهای درحال‌توسعه فرصت می‌یابند تا با استفاده از مزیت تعرفه گمرکی صفر یا ناچیز بر برخی از اقلام صادراتی خود، اقتصادشان را بهبود بخشیده و از فقر خارج شوند. امریکا اعلام کرده که موازنه منفی تجاری با هند در سال ۲۰۱۷ به ۲۷.۳ میلیارد دلار رسیده است. آغاز احتمالی جنگ تجاری امریکا و هند در شرایطی است که تجارت دو کشور گسترش یافته است. گفته شده، ارزش این تجارت از ۶۴.۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶-۱۷ به ۷۴.۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۷-۱۸ رسیده است، با این حال امریکا به‌دنبال دسترسی بیشتر به بازار هند است.

  آغاز مذاکرات با چین

دولت امریکا در شرایطی از رویه‌های تجاری هند انتقاد کرده که در جبهه دیگری درگیر جنگ تجاری با چین است. رویترز چهارشنبه گزارش داده،

«لیو هی» معاون نخست‌وزیر چین، و رابرت لایتزر نماینده تجاری و استیون منوچین وزیر خزانه‌داری امریکا، چهارشنبه به صورت تلفنی با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

ایالات متحده خواهان تغییرات شدید در سیاست‌گذاری‌های چین است؛ به نحوی که حق مالکیت معنوی امریکا بیشتر مورد حمایت قرار گیرد، نقل‌وانتقالات اجباری و دزدی اسرار تجاری پایان یابد و از یارانه‌های سنگین دولتی کاسته شود. به تداوم اختلافات، جنگ تجاری دو کشور از جولای ۲۰۱۸ تاکنون ادامه دارد. در آن زمان، واشنگتن عوارض ۲۵ درصدی بر واردات ۸۱۸ نوع کالاهای چینی را به مبلغ ۳۴ میلیارد دلار در سال تعیین کرد. پکن اقدامات متقابلی را در برابر امریکا انجام داد. در ماه مه سال ۲۰۱۹ امریکا چین را به «عقب‌نشینی از موضع پیشین» متهم و اعلام کرد تعرفه گمرکی بر ۲۰۰ میلیارد دلار کالای چینی را که قبلاً به ۱۰درصد ارتقاء داده بود، به ۲۵درصد افزایش داده و مراحل افزایش تعرفه گمرکی ۳۰۰میلیارد کالای چینی باقی مانده را آغازکرد.

چین نیز در واکنش به این اقدامات تعرفه‌ای امریکا تاکنون روی ۱۲۰ میلیارد دلار از کالاهای امریکا تعرفه گمرکی اعمال کرده است. این جنگ تجاری تاکنون قربانیان زیادی داشته است. یکی از قربانیان اصلی در جنگ تجاری امریکا و چین خطر شرکت اپل است که بخش زیادی از تولیدات آن در چین انجام می‌شود. تعرفه‌های وارداتی شامل حال محصولات اپل می‌شود و به همین دلیل این شرکت آماده می‌شود تا حدود 30 کارخانه تولیدی محصولات خود را به کشورهای جنوب شرقی آسیا و مکزیک منتقل کند.

فایننشال‌تایمز با اشاره به امیدواری واشنگتن به حل اختلافات با پکن نوشته در شرایطی که اغلب کشورهای اروپایی نسبت به تظاهرات‌های گسترده ضدچینی در هنگ‌کنگ واکنش نشان داده و دخالت چین در هنگ‌کنگ را محکوم کردند، وزارت خارجه امریکا به کورت تونگ رییس هیات نمایندگی ایالات متحده در هنگ‌کنگ، دستور داده تا برخی از پست‌های تند خود در فضای مجازی علیه چین را پاک کند. گفته شده، که کورت قرار بوده یک سخنرانی انتقادی درباره نقش چین در هنگ‌کنگ نیز ایراد کند که به دستور وزارت خارجه امریکا این مراسم را لغو کرده است. هنگ‌کنگ از زمان استقلال از بریتانیا در سال 1997 میلادی تحت نظام سیاسی «یک کشور، دو نظام سیاسی» اداره می‌شود.

همزمان با آغاز مذاکرات تجاری دو کشور، رویترز همچنین از واکنش پکن به فروش تسلیحات امریکایی به تایوان خبر داده است. این خبرگزاری به نقل از لی یوچنگ معاون وزیر خارجه چین در اجلاس صلح جهانی در پکن نوشته: «احمقانه است که چین را به عنوان یک دشمن تصور کرد، و انجام این کار عواقب فاجعه‌باری به همراه خواهد داشت.» این اظهارات پس از آن مطرح شد که امریکا از توافق 2.2 میلیارد دلاری فروش تسلیحات به تایوان خبر داد. امریکا اعلام کرده که این توافق شامل تحویل 250 فروند موشک استینگر و 108 فروند تانک آبراهام است. تایوان جزیره‌ای با 23 میلیون نفر جمعیت است که از 1949 به بعد اعلام استقلال کرده اما دولت چین تایوان را یک استان جدایی‌طلب می‌داند که حاضر به بازپس‌گیری آن حتی با توسل به زور است.

 

ارسال نظر