ایرباس اروپایی جای غول امریکایی را گرفت

۱۳۹۸/۰۴/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۸۳۶۰
ایرباس اروپایی جای غول امریکایی را گرفت

گروه جهان|

شرکت امریکایی بویینگ با کاهش ۳۷ درصدی تولید در نیمه اول سال جاری میلادی در مقایسه با مدت مشابه سال پیش با کاهش شدید سفارش روبرو بوده است. این شرکت از ابتدای سال جاری تنها ۲۳۹ هواپیما را تحویل داده است که در مقایسه با رقیب اروپایی خود با ۳۸۹ هواپیما در نیمسال سال جاری تا حدود زیادی این بازار را به ایرباس واگذار کرده است. ایرباس در این مدت ۲۸ درصد افزایش سفارش داشته است و توانسته است از غول هواپیماساز امریکا پیشی بگیرد.

به‌گزارش رویترز، هواپیمای مدل ۷۳۷ مکس خط هوایی اتیوپی ماه مارس امسال به فاصله کوتاهی پس از پرواز سقوط کرد و ۱۵۷ مسافر این هواپیما کشته شدند. چند ماه قبل از این حادثه، یک بویینگ دیگر از نوع ۷۳۷ مکس متعلق به شرکت هوایی لاین‌ایر اندونزی در ماه اکتبر ۲۰۱۸ سقوط کرد که بر اثر این حادثه ۱۸۹ نفر کشته شدند. گفته می‌شود این مدل هواپیمای امریکایی هنگام اوج‌گیری دچار اختلال می‌شود. بویینگ اعلام کرده ۱۰۰ میلیون دلار برای کمک به خانواده‌های قربانیان آن دو پرواز پرداخت خواهد کرد. این مبلغ که طی چند سال پرداخت خواهد شد مستقل از دعاوی حقوقی علیه بویینگ در پی آن دو سانحه است. وکلای خانواده‌های قربانیان این حرکت بویینگ را رد کرده‌اند.

بر اساس گزارشی که چهارشنبه در سایت رسمی بویینگ منتشر شد، در نیمه اول سال این شرکت هیچ سفارش خرید جدید بویینگ ۷۳۷ مکس دریافت نکرده است. در همین دوره، این شرکت ۲۳۹ فروند هواپیمای مسافربری به مشتریان فروخته است که بخش اعظم آنها در سه ماهه اول سال فروخته شده است. در میان این هواپیماها ۱۱۳فروند بویینگ ۷۳۷ مکس نیز دیده می‌شود. این در حالی است که ایرباس گزارش کرده ۳۸۹ هواپیما در نیمه اول سال جاری میلادی فروخته است. بدین‌ترتیب، بویینگ جایگاه خود به‌ عنوان بزرگ‌ترین فروشنده هواپیما در جهان را به شرکت اروپایی واگذار کرد.

خبر پیشی گرفتن ایرباس فرانسوی از بویینگ در شرایطی است که واشنگتن هفته گذشته اعلام کرده بود که در نظر دارد به علت آن‌چه که آن را یارانه‌های غیرقانونی برای ایرباس می‌داند، تعرفه‌هایی تلافی‌جویانه بر اروپا وضع کند، این در حالی است که اتحادیه اروپا معتقد است امریکا هم از راه‌های مختلف، اعم از معافیت‌های مالیاتی، به بویینگ یارانه می‌دهد و طبق اعلام سازمان تجارت جهانی، هر دو طرف اقداماتی غیرقانونی انجام داده‌اند.

دفتر نماینده تجاری امریکا طرحی را منتشر کرد که در آن فهرستی از کالاهای اتحادیه اروپا، که می‌تواند به علت اختلاف ادامه‌دار بویینگ-ایرباس، تحت تعرفه قرار بگیرند، آورده شده است. کالاهایی که در این فهرست آورده شده‌اند تقریباً ۴ میلیارد دلار ارزش دارند و طیف گسترده‌ای از کالاهای اروپا، مانند توت، گوشت، پنیر، ماکارونی، زیتون، مشروبات الکلی، فلزات و لوله‌ها و میله‌های آهنی است. این فهرست ۸۹ دسته کالاها را در بر می‌گیرد. طبق بیانیه دفتر نماینده تجاری امریکا، اتحادیه اروپا با یارانه دادن به ایرباس سالانه باعث وارد شدن ۱۱ میلیارد دلار ضرر اقتصادی به امریکا شده است.

یکی از کشورهایی که اخیرا سفارش هواپیماهای خود از بویینگ را لغو کرد، عربستان سعودی بود. رویترز ماه گذشته گزارش داد که شرکت هوایی «فلای ادیل» عربستان سعودی ماه گذشته سفارش ۵.۹ میلیارد دلاری هواپیماهای بویینگ مکس۷۳۷ را لغو کرد و به جای آن هواپیمای ای۳۲۰ از شرکت اروپایی ایرباس را سفارش داد. پس از سقوط مرگبار هواپیماهای مکس در اتیوپی و اندونزی، فلای ادیل در سفارش جت‌های بویینگ تجدید نظر کرد. فلای‌ادیل سفارش خرید ۳۰ جت ای۳۲۰ را در نمایشگاه هوایی پاریس اعلام کرد.

شرکت هواپیماسازی ایرباس ۲۹ مه 2019 میلادی پنجاه سالگی خود را جشن گرفت. پنج دهه پیش بود که شرکت‌ سازنده جت اروپایی در جلسه‌ای بین وزرای فرانسه و آلمان غربی در تاریخ ۲۹ می‌۱۹۶۹ میلادی راه‌اندازی شد. ایرباس سازنده بزرگ‌ترین هواپیمای جت مسافربری جهان بود که ساخت آن را متوقف کرد. این شرکت فوریه 2019 میلادی اعلام کرد که هواپیمای مدل آ۳۸۰ را که با رویای تسخیر آسمان در قرن ۲۱ میلادی طراحی و تولید کرده بود به‌دلیل محقق نشدن اهداف فروش آن متوقف می‌کند. این مدل قرار بود که رقیب اصلی بویینگ مدل ۷۴۷ باشد. دفتر مرکزی ایرباس در شهر تولوز فرانسه قرار گرفته اما دیگر کارخانه‌های مرتبط با این شرکت در نقاط مختلف اروپا پراکنده است. ایرباس در قالب پروژه مشترک اروپا و با هدف رقابت با شرکت‌های امریکایی چون بویینگ پایه‌گذاری شد.

 

ارسال نظر