«معامله قرن» بدون فلسطینی‌ها محقق نمی‌شود

۱۳۹۸/۰۴/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۸۱۸۶
«معامله قرن» بدون فلسطینی‌ها محقق نمی‌شود

گروه جهان| جرد کوشنر مشاور رییس‌جمهوری ایالات متحده، اذعان کرده است که بخش اقتصادی طرح خاورمیانه‌ای امریکا موسوم به «معامله قرن» بدون مشارکت فلسطینی‌ها و رهبری فلسطین تحقق‌پذیر نیست.  به‌گزارش الاخباریه، جرد کوشنر در گفت‌وگوی تلفنی با خبرنگاران عرب و اسراییلی با اشاره به تحریم نشست اقتصادی بحرین از سوی رهبران فلسطینی‌ها، بطور ضمنی اعتراف کرده که رهبران فلسطینی مانع از آن شده‌اند تا او بتواند اهدافی که برای نشست بحرین در نظر گرفته بود، محقق کند.

نشریه روسیه‌تودی به نقل از دونالد ترامپ گزارش داده که 28 میلیارد دلار از 50 میلیارد دلار درنظر گرفته شده برای طرح موسوم به معامله قرن قرار است که در منطقه کرانه باختری و نوار غزه سرمایه‌گذاری شود. مقام‌های امریکایی تاکید کرده‌اند که این 28 میلیارد دلار در کرانه باختری و نوار غزه سرمایه‌گذاری نخواهد شد اگر که رهبران فلسطینی رویه خود را تغییر ندهند. جرد کوشنر داماد ترامپ و مشاور او در امور خاورمیانه مدعی شده که فلسطین بازرگانان، سرمایه‌داران و نمایندگان شرکت‌های جهانی و حتی افراد بسیاری حضور دارند که می‌خواستند در این نشست شرکت کنند. او گفته با وجود حملات بی‌سابقه رهبران فلسطینی، درهای کاخ‌سفید هنوز هم به روی فلسطینی و رهبری فلسطین باز است.  نشست اقتصادی بحرین بیست‌وپنجم و بیست‌وششم ماه ژوئن با حضور سران برخی کشور‌های عربی و آفریقایی در منامه برگزار شد و با مخالفت‌های بسیاری در جهان عرب روبرو شد؛ بیش از همه به این خاطر که در این طرح، توسعه اقتصادی بر راه‌کارها و مطالبات سیاسی تقدم دارد.

محمود عباس رییس‌ تشکیلات خودگردان فلسطین، پیش از برگزاری این نشست تاکید کرده بود که معامله قرن اجرا شدنی نیست و فلسطینی‌ها تمام تلاش خود را به کار خواهند گرفت تا آن را به شکست بکشانند. شکری بشاره وزیر دارایی تشکیلات خودگردان فلسطین، نیز در این باره گفت: «این تصور که احیای اقتصادی به صلح منجر می‌شود، غیرواقع‌بینانه و متوهمانه است. “

سازمان آزادیبخش فلسطین نیز این طرح را مجموعه‌ای از وعده‌های توخالی خواند و پایان کشمکش در خاورمیانه را صرفا مستلزم راه‌کاری سیاسی دانست. سازمان حماس که اداره نوار غزه را بر عهده دارد نیز فلسطین را غیرقابل معامله خواند. رسانه‌های عرب زبان عمدتا نوشته‌اند که طرح از همان شروع مرده و چیزی نیست جز هیچ و پوچ و اتلاف وقت.

به‌گزارش دویچه‌وله، جمال فهمی مفسر مصری با کنایه به لقب «غول مستغلات» که معرف ترامپ پیش از ریاست‌جمهوری بود، طرح را محصول فکر مشاوران املاک خوانده نه اهل سیاست. در یادداشت او آمده که حتی آن دسته از کشورهای عربی نیز که میانه‌رو توصیف می‌شوند، نمی‌توانند آشکارا از چنین طرحی حمایت کنند. روزنامه لبنانی النهار هم نوشت: «این طرح اقتصادی مثل سایر طرح‌ها شکست می‌خورد چرا که فاقد مبانی سیاسی است.»

رجب طیب اردوغان رییس‌جمهوری ترکیه، نیز با تاکید بر اینکه آنکارا هیچ نظر مثبتی نسبت به این طرح ندارد، تاکید کرده که محال است کشورش از معامله قرن حمایت کند. اردوغان پیشتر هم گفته بود، این طرح امریکایی منجر به تجزیه منطقه خواهد شد و آنکارا به واشنگتن اجازه نمی‌دهد طرح خود را در منطقه اجرایی کند.  علی عبدالعال رییس پارلمان مصر، نیز تاکید کرده است که چیزی به نام معامله قرن وجود ندارد. این مقام مصری گفته: «هیچ کشوری نیست که در برابر سرمایه‌گذاری خارجی اقدام به اعطای تابعیت نکند. کشور مصر و مرز‌های آن مشخص بوده و هیچ تغییری در آن به وجود نمی‌آید.»

بر اساس این طرح، باید۵۰ میلیارد دلار در سرزمین‌های فلسطینی سرمایه‌گذاری شود و تامین این مبلغ در درجه نخست بر عهده کشورهای ثروتمند حاشیه خلیج فارس باشد. طرح پنج میلیارد دلار برای احداث راه‌های ترانزیت در فلسطین از جمله بین کرانه باختری و نوار غزه نیز در نظر گرفته است. جنبه‌های دیگر طرح محرمانه مانده‌اند.  ولت امریکا بارها انتشار این طرح را به تعویق انداخت؛ طرحی که در تدوین قسمت‌هایی از آن جرد کوشنر نقش عمده‌ای داشته است. در این طرح صحبتی از «راه‌حل دو کشور» برای تأسیس کشور فلسطین به میان نیامده است. راه‎حل دو کشور ده‌ها سال است که محور گفت‌وگوهای بین‌المللی برای پایان دادن به منازعات خاورمیانه بوده است.

   ادعاهای عجیب نتانیاهو

تلاش دولت ایالات متحده امریکا برای پیشبرد طرح موسوم به معامله قرن که در آن به حق سرزمینی فلسطینی‌ها هیچ اشاره‌ای نشده، در شرایطی است که بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی، هم اخیرا در اظهاراتی عجیب مدعی شده است که اصالت فلسطینیان قدیمی به جنوب اروپا بازمی‌گردد و اصالت فلسطینیان کنونی به شبه جزیره عرب ربط پیدا می‌کند. بنیامین نتانیاهو در صفحه خود در توییتر نوشته: «پژوهش‌ها و تحقیقات جدیدی که در خصوص آزمایش DNA از یک مکان قدیمی فلسطینی در شهر عسقلان انجام شده، این واقعیت را که آن را از کتاب مقدس می‌دانیم، تایید می‌کند و طبق آن، اصالت فلسطینیان قدیم به جنوب اروپا بازمی‌گردد.» او در ادامه مدعی شده که کتاب مقدس به مکانی به نام کافتور اشاره می‌کند که احتمالا همان جزیره کریت جدید است و هیچ ارتباطی با فلسطینیان قدیمی و فلسطینیان کنونی ندارد که اجدادشان پس از هزاران سال از شبه جزیره عرب به اسراییل آمدند. نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی همچنین مدعی شده، در مقایسه با ۴۰۰۰ سال از ارتباط میان ملت یهود با خاک اسراییل، ارتباط فلسطینیان با این سرزمین چیزی به شمار نمی‌آید!

 

ارسال نظر