کوتاه از منطقه

۱۳۹۸/۰۴/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۸۱۱۱

پافشاری ترکیه بر اکتشاف نفت‌وگاز در مدیترانه

وزیر انرژی ترکیه خلاف هشدارهای اتحادیه اروپا اعلام کرده دومین کشتی این کشور با نام «یاووز» برای انجام عملیات اکتشاف نفت و گاز هفته آینده روانه شرق دریای مدیترانه در نزدیکی ساحل جزیره قبرس می‌شود. به‌گزارش رویترز، وزیر انرژی ترکیه گفته دومین کشتی اکتشاف و حفاری هفته آینده عازم شرق مدیترانه می‌شود. چندی پیش هم اتحادیه اروپا به درخواست یونان و قبرس از ترکیه خواست عملیات اکتشاف و حفاری خود را در آب های مورد مناقشه شرق مدیترانه متوقف کند و در غیر این صورت با واکنش این اتحادیه مواجه خواهد شد. قبرس هم در اقدامی  تلافی جویانه حکم بازداشت کارکنان اولین کشتی حفاری ترکیه با نام «فاتح» را صادر کرده است.

نخست‌وزیر پاکستان به روسیه می‌رود

رییس‌جمهوری روسیه از نخست‌وزیر پاکستان دعوت کرده تا در سپتامبر به روسیه برود. به‌گزارش نیشن، عمران‌خان نخست‌وزیر پاکستان، دعوت ولادیمیر پوتین را برای سفر به مسکو پذیرفته است. این مساله در جریان گفت‌وگوی بین دو طرف در حاشیه نوزدهمین نشست روسای کشورهای سازمان همکاری شانگهای در بیشکک مطرح شد. به‌گفته منابع مطلع، پوتین از عمران‌خان برای حضور در نشست اقتصادی شرق دعوت کرده که قرار است چهارم تا ششم سپتامبر در ولادیووستوک برگزار شود. نارندرا مودی نخست‌وزیر هند نیز قرار است در این نشست حضور داشته باشد.

عملیات ارتش عراق  در مرزهای سوریه

فرماندهی عملیات مشترک از شروع عملیات «اراده پیروزی» در محورهای سه استان‌ خبر داد و گفت، عملیات تا مرزهای بین‌المللی با سوریه امتداد می‌یابد. به‌گزارش ایسنا، صبح یک شنبه مرحله نخست عملیات با هدف پاکسازی مناطق محصور بین استان‌های صلاح‌الدین، نینوا و الانبار تا مرزهای بین‌المللی عراق و سوریه آغاز شد. این عملیات در حالی است که نیروهای ارتش عراق توانسته‌اند تمامی مناطق این کشور را از دست داعش آزاد کنند و آوارگان را به مناطق خود بازگردانند.

وزیر خارجه عمان با اسد دیدار کرد

یوسف بن‌علوی وزیر خارجه عمان، یک‌شنبه در دمشق با بشار اسد رییس‌جمهوری سوریه دیدار و

 در خصوص روابط دو جانبه و تحولات منطقه گفت‌وگو کرد. به‌گزارش وزارت خارجه عمان، دو طرف در این دیدار توسعه روابط دو جانبه و راهکارهای تقویت ثبات و امنیت در منطقه را بررسی کردند. عمان از کشورهایی است که در طول بحران سوریه ضمن حفظ روابط با دمشق همواره موضعی مستقل و مثبت در ارتباط با تحولات این کشور داشت.

 

ارسال نظر