اعتراض به انتخاب‌های پشت پرده

۱۳۹۸/۰۴/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۸۰۳۱
اعتراض به انتخاب‌های پشت پرده

 گروه جهان|  

ژان کلود یونکر رییس کمیسیون اتحادیه اروپا، انتقاد کرده که روند پیشنهاد پست‌های حساس در اتحادیه اروپا از جمله وزیر دفاع آلمان برای جانشینی او شفاف نبوده است. نمایندگان پارلمان اروپا نیز در نخستین جلسه قانونگذاری خود به روند معرفی سران آینده اتحادیه اروپا اعتراض کرده‌اند. انتقاد اصلی نمایندگان پارلمان هم به معرفی «اورزولا فن در لاین» برای تصدی سمت ریاست کمیسیون اروپا است.  به‌گزارش رویترز، سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا هفته گذشته و پس از سه روز مذاکره و کشمکش به توافق رسیدند اورزولا فون در لاین، سیاستمدار حزب دموکرات مسیحی آلمان و عضو کنونی کابینه ائتلافی مرکل را به عنوان جانشین یونکر به پارلمان اروپا معرفی کنند. ژان کلود یونکر اما گفته که خلاف پیشنهاد فون در لاین برای ریاست کمیسیون اروپا، معرفی او برای این پست در پنج سال پیش بسیار شفاف و بر مبنای اصل پیشنهاد نامزد اصلی حزب پیروز در انتخابات پارلمانی اتحادیه اروپا بوده است.

رییس کمیسیون اروپا تاکید کرده که آن زمان همه می‌دانستند وقتی یکی از احزاب در انتخابات پارلمان اروپا بیشترین آراء را به دست می‌آورد چه اتفاقی خواهد افتاد. ژان کلود یونکر گفته که او اولین و آخرین شخصیتی بوده که به عنوان نامزد اول حزب پیروز در انتخابات پارلمان اروپا به ریاست کمیسیون این اتحادیه رسیده است. داچیان چیولوش رهبر فراکسیون میانه‌روی نوسازی اروپا، نیز در پارلمان گفته: «ما باید روند انتخاب رهبران در اتحادیه اروپا را دموکراتیزه کنیم.»  گوتزالس پونز رهبر فراکسیون حزب مردم اروپا در پارلمان، هم درباره عدم معرفی نامزد حزبش برای تصاحب سمت ریاست کمیسیون گفته است: «ما پیش از این به انتخاب رهبر حزب پیروز به عنوان نامزد ریاست کمیسیون باور داشتیم و هنوز هم باور داریم. اجازه بدهید به شما بگویم که پنج سال آینده نیز به آن باور خواهیم داشت. زیرا ما صندوق‌های رای را به معاملات پشت درهای بسته ترجیح می‌دهیم.» نمایندگان پارلمان اروپا به‌طور مشخص به اینکه نامزد حزبی که بیشترین آراء را به دست آورده برای ریاست کمیسیون معرفی نشده است معترض هستند. مانفرد وبر، سیاستمدار آلمانی نامزد حزب مردم اروپا برای تصاحب کرسی ریاست کمیسیون بود. این در حالی است که رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا اورزولا فن در لاین، وزیر دفاع کابینه آنگلا مرکل صدراعظم آلمان را به عنوان نامزد این سمت معرفی کردند. امانوئل ماکرون رییس‌جمهوری فرانسه، از مخالفان جدی معرفی مانفرد وبر به عنوان نامزد ریاست بر کمیسیون اروپا بود.  ان وایدکومب نماینده حزب برگزیت در پارلمان اروپا نیز ضمن اعتراض به روند غیردموکراتیک معرفی نامزد ریاست بر کمیسیون اروپا گفته: «این همان کاری است که شما اینجا انجام می‌دهید. ما به همین دلیل از اتحادیه خارج می‌شویم.» او سپس به زبان‌های مختلف از جمله فرانسه و انگلیسی و آلمانی اعلام کرد که بریتانیا از اتحادیه اروپا خارج می‌شود.

    توافق غیرمنتظره پشت در بسته

تصمیم در مورد پیشنهاد وزیر دفاع آلمان برای ریاست پارلمان اروپا پشت درهای بسته گرفته شد و اعلام آن بسیار غیرمنتظره بود. این تصمیم پس از آن گرفته شد که سران کشورهای اروپایی بر سر پیشنهاد هیچ یک از دو کاندید اصلی محافظه‌کاران و سوسیالیست‌ها به توافق نرسیدند. در انتخابات پارلمان اروپا که اواخر ماه مه برگزار شد مانفرد وبر، از حزب سوسیال مسیحی آلمان نامزد محافظه‌کاران و فرانس تیمرمنز، کاندید سوسیالیست‌ها برای ریاست کمیسیون اروپا بودند. پس از توافق بر سر پیشنهاد فون در لاین، مانفرد وبر از نامزدی برای این پست صرف‌نظر کرد. به‌رغم توافق سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای پیشنهاد فون در لاین به عنوان جانشین ژان کلود یونکر، هنوز تایید این پیشنهاد و انتخاب او در پارلمان اروپا قطعی نیست. فراکسیون سبزها که در انتخابات ماه مه کرسی‌های بیشتری از دوره قبل کسب کرده با ریاست وزیر دفاع آلمان بر کمیسیون اتحادیه اروپا مخالفت کرده است. با این حال احتمال رای موافق بخشی از احزاب سوسیالیست و سوسیال دموکرات به فون در لاین منتفی نیست. معرفی او بخشی از یک مجموعه است که بر سر آن توافق شده و مطابق آن قرار است جوزف بورل وزیر خارجه سوسیالیست اسپانیا، جانشین فدریکا موگرینی به عنوان مسوول سیاست خارجی اتحادیه شود. اگر پارلمان اروپا بر انتخاب اورزولا فون در لاین مهم تایید بزند، این نخستین بار ظرف ۵۲ سال گذشته خواهد بود که یک شهروند آلمانی و یک زن عهده‌دار ریاست کمیسیون اروپا می‌شود. دونالد تاسک رییس کنونی شورای اروپا، در واکنش به انتقادات نمایندگان پارلمان اروپا گفته: «مایلم که دو نهاد ما به بهترین شکل ممکن با یکدیگر همکاری کنند در نتیجه من از هرگونه اظهارنظری معذورم.» هفته گذشته شارل میشل نخست‌وزیر بلژیک، به عنوان گزینه مورد نظر برای تصدی سمت ریاست شورای اروپا و جایگزینی دونالد تاسک معرفی شد. کریستین لاگارد رییس کنونی صندوق بین‌المللی پول هم برای ریاست بانک مرکزی اروپا نامزد شد تا جانشین ماریو دراگی شود. لاگارد فرانسوی است و بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۱ میلادی در دوران ریاست‌جمهوری نیکولا سارکوزی وزیر اقتصاد و دارایی فرانسه بود. او در سال ۲۰۱۱ میلادی رییس صندوق بین‌المللی پول شد. جوزف بورل وزیر خارجه اسپانیا نیز برای ریاست بر دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا نامزد شد تا جانشین فدریکا موگرینی شود. او متولد منطقه کاتالونیای اسپانیا و یکی از مدافعان یکپارچگی کشور است. بورل ۷۲ ساله در سال ۲۰۱۸ میلادی از سوی پدرو سانچز نخست‌وزیر اسپانیا، به‎عنوان وزیر خارجه برگزیده شد. او در انتخابات اخیر پارلمان اروپا نامزد حزب کارگران سوسیالیست اسپانیا بود و توانست بیشترین آرا را برای ورود به پارلمان به دست آورد.

 

 

ارسال نظر