نقش ایوانکا در دولت ترامپ چیست؟

۱۳۹۸/۰۴/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۷۸۷۲
نقش ایوانکا در دولت ترامپ چیست؟

گروه جهان|

حضور غیرمتعارف ایوانکا ترامپ دختر رییس‌جمهوری امریکا، در نشست گروه20 و دیدارهای پدرش با رهبران و شخصیت‌های سیاسی جهان واکنش‌های گسترده‌ای را در پی داشت تا جایی که کاخ‎سفید را وادار کرد به این مساله واکنش نشان دهد. سارا سندرز مدیر بخش رسانه کاخ‎سفید خطاب به الکساندریا کورتز نماینده مجلس نمایندگان امریکا که به نقش ایوانکا در این اجلاس اعتراض کرده، نوشته: «دونالد ترامپ و ایوانکا ترامپ میلیون‌ها شغل جدید ایجاد کرده‌اند تا امریکا را در سطح جهانی قدرتمند‌تر کنند.»

در ویدیوهایی که منتشر شده ایوانکا ترامپ سعی می‌کند در مکالمه‌ای میان امانوئل ماکرون رییس‌جمهوری فرانسه، جاستین ترودو نخست‌وزیر کانادا، کریستین لاگارد رییس صندوق بین‌المللی پول، و ترزا می‌‌ نخست‌وزیر بریتانیا، مشارکت کند. در پی انتشار این فیلم، هشتگ «ایوانکا ناخواسته» نیز در توییتر علیه ایوانکا ترامپ داغ شد.  کاخ‌سفید در واکنش به اعتراض‌ها با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده: «غم‌انگیز است، اما شگفت‌انگیز نیست که نفرت‌ورزان ایوانکا ترامپ مشاور ارشد رییس‌جمهور را برای حمله انتخاب کنند، آن هم در زمانی که او تلاش‌های امریکا برای توانمند‌سازی زنان را از راه مشارکت استراتژیک پیش می‌برد و سفرش به کره‌جنوبی هم مهم و تاریخی بوده است. به برکت رهبری دونالد ترامپ کشور ما پررونق‌تر و امن‌تر شده است.»

نشریه واشنگتن‌پست نوشته: از زمان روی کار آمدن ترامپ کاخ‎سفید مرزهای تحمل امریکایی‌ها نسبت به مداخله خانوادگی در تصمیم‌گیری ریاست‌جمهوری، آمیختن تعاملات تجاری رسمی دولت با کسب و کار خصوصی و توسعه استراتژی سیاست خارجی را جابه‌جا کرده است اما اتفاق اخیر با هر استاندارد سطح پایین ترامپ هم که سنجیده شود، رکورد محسوب می‌شود. ترامپ در چندین نشست عالیرتبه بین‌المللی و تعامل با رهبران جهان در نشست گروه20 در ژاپن دخترش، ایوانکا را همانند یک دیپلمات و مقام دولتی واقعی در جایگاه نخست قرار داد و بعد به همراه او و جارد کوشنر، دامادش به منطقه غیر نظامی بین دو کره رفت تا با کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی دیدار کند. همراهی ایوانکا و کوشنر در حالی بود که جان بولتون، مشاور امنیت ملی امریکا جایی در مغولستان به سر می‌برد.  انتشار ویدیویی از ایوانکا که نشان می‌دهد او برای ورود به بحث سیاستمدارانی چون امانوئل ماکرون، ترزا می ‌و کریستین لاگارد، رییس صندوق بین‌المللی پول تقلا می‌کند، ابعاد جدیدی را فاش می‌کند؛ گویی او احساس می‌کند در جشنی خودمانی حضور دارد. ایوانکا همچنین در بازدید از نیروهای امریکایی مستقر در کره‌جنوبی بعد از مایک پمپئو، وزیر امور خارجه امریکا معرفی شد. روابط خارجی مبتنی بر خانواده امری غیرمنطقی برای دموکراسی ماست و ایوانکا ترامپ باید عقب برود چون امریکایی‌ها او را انتخاب نکردند و ما هیچ راهی برای مسوول دانستن او نداریم و از عملکرد او در دولت حمایت نمی‌کنیم.

قرار گرفتن ایوانکا ترامپ بر سر میز سران جهان نمونه‌ای از صعود یک زن حرفه‌ای نیست. اینکه فرزند رییس‌جمهوری امریکا باشید، به خودی خود برای حضور در نشست‌های دیپلماتیک صلاحیت نمی‌آورد. زنان حرفه‌ای در داخل قوه مجریه امریکا و خارج از دولت هستند که یک عمر زمانشان را برای خبره شدن صرف کرده‌اند؛ چه در حوزه اقتصادی، چه روابط بین‌المللی و تجارت و چه قوانین بین‌المللی یا دیپلماسی. اگر هدف دولت ترامپ اعطای جایگاهی به یک زن است، کمبود زنان حرفه‌ای با‌تجربه و آموزش‌دیده که بتوانند به چنین جایگاهی برسند، حس نمی‌شود، بلکه تعداد آنها زیاد هم هست. مشاهده اقدامات ایوانکا ترامپ از زمان آغاز ریاست‌جمهوری پدرش نشان می‌دهد که این حضورها به گونه‌ای طراحی شده‌اند تا او را یک مشارکت‌کننده معتبر در امور بین‌المللی به تصویر بکشند. اینها بخشی از تلاش‌ها برای وجهه‌سازی است. نباید این اقدامات را صرفاً تمایل دونالد ترامپ به حضور فعال و پرشور دخترش نسبت داد. او دیگر کودک نیست. او مسوول کامل سوءاستفاده از موقعیت برای کسب دسترسی است. نباید فراموش کرد که ایوانکا با وجود اینکه مشاور رییس‌جمهوری امریکاست همچنان کسب و کار شخصی خود را دنبال می‌کند و طبق گزارش‌ها، او و کوشنر سال گذشته از راه‌های تجارت خودشان ۲۹ میلیون دلار درآمد داشتند. ایوانکا از دولت امریکا حقوق نمی‌گیرد پس برای ما کار نمی‌کند. امریکایی‌ها وقتی می‌بینند خانواده ترامپ در نشست‌های بین‌المللی شرکت می‌کنند، این سوال را می‌پرسند: آیا به نفع کسی کار می‌کنند؟ با توجه به اینکه ایوانکا ترامپ هیچ تجربه و مهارتی در گفت‌وگوهای دیپلماتیک ندارد، پس چه منافعی با حضور او حفظ می‌شود؟»

 

ارسال نظر