کوتاه از منطقه

۱۳۹۸/۰۴/۰۶ - ۰۰:۱۹:۵۴
کد خبر: ۱۴۷۴۵۲

امریکا: صلح با طالبان نزدیک است

وزیر خارجه امریکا که از دوشنبه و برای دیدار مقام‌های ارشد عربستان و امارات در خاورمیانه به سر می‌بُرد، پس از ترک ابوظبی به مقصد هند، در توقفی اعلام نشده، سه‌شنبه وارد کابل شد و با اشرف غنی رییس‌جمهوری افغانستان دیدار کرد. به‌گزارش آسوشیتدپرس، مایک پمپئو در این دیدار گفته: «با وجود اینکه ما برای طالبان روشن کرده‌ایم که برای خروج از افغانستان آماده شده‌ایم ولی باید تصریح کنم که هنوز برنامه زمان‌بندی مشخصی برای این اقدام نداریم.» پمپئو با این حال ابراز امیدواری کرده پیش‌نویس اولیه متن تعهدات طالبان در قبال دولت و ملت افغانستان بزودی نهایی خواهد شد.

انگلیس فروش سلاح به عربستان را متوقف کرد

دولت انگلیس اعلام کرد مجوزی برای فروش محموله جدیدی از سلاح به عربستان و متحدان آن در ائتلاف متجاوز عربی ضد یمن را صادر نخواهد کرد. به‌گزارش رأی‌الیوم، دولت انگلیس یک هفته پس از حکم دادگاه تجدیدنظر در رابطه با ممنوعیت فروش سلاح به عربستان و متحدانش اعلام کرد مجوز فروش محموله جدید سلاح به عربستان و متحدان آن را صادر نخواهد کرد. دادگاه تجدیدنظر هفته گذشته اعلام کرده بود روند قانونی فروش سلاح به کشورهای عضو ائتلاف عربی تحت امر عربستان را به‌ دلیل استفاده از این سلاح علیه ملت یمن رعایت نکرده است.

عمان در فلسطین سفارت خواهد داشت

وزارت خارجه عمان از تصمیم خود برای افتتاح سفارت این کشور در فلسطین خبر داده است. به‌گزارش اسپوتنیک، وزارت خارجه عمان اعلام کرده به منظور تداوم حمایت خود از ملت برادر فلسطین، مقامات این کشور تصمیم گرفته‌اند تا یک مرکز دیپلماتیک جدید در سطح سفارت در فلسطین افتتاح کنند. هیاتی از وزارت خارجه عمان به منظور آغاز اقدامات لازم برای افتتاح سفارت این کشور در فلسطین به رام‌الله سفر خواهد کرد.

ادامه بازداشت رهبر  جامعه مدنی ترکیه

طبق اعلام یک گروه حقوقی ترکیه‌ای، دادگاهی در این کشور رای به ادامه بازداشت رهبر جامعه مدنی داده است. اتهام او، اقدام برای براندازی دولت عنوان شده است. به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، عثمان کاوالا فعال مدنی ترکیه‌ای، یکی از ۱۶ نفر متهم به سازمان‌دهی اعتراض‌های پارک گزی ترکیه در ۲۰۱۳ است؛ منتقدان این اتهام را ساختگی عنوان کرده‌اند. به‌گزارش گروه‌های مردم‌نهاد حقوقی، دادگاه با آزادی یک پژوهشگر دیگر به نام ایگیت آکساکوغلو با وجود ادامه محاکمه‌اش موافقت کرده است.

 

ارسال نظر