گارد بسته چین و امریکا در ژاپن

۱۳۹۸/۰۴/۰۶ - ۰۰:۱۵:۲۸
کد خبر: ۱۴۷۴۴۵
گارد بسته چین و امریکا در ژاپن

گروه جهان| سمانه قربانی|

 رهبران امریکا و چین در حاشیه اجلاس گروه۲۰ که قرار است جمعه آغاز شود با یکدیگر دیدار خواهند کرد، دیداری که کمتر کسی انتظار دارد نتیجه ملموسی داشته باشد به‌ویژه اینکه هر دو طرف تاکید کرده‌اند قصد ندارند تا از مواضع خود عقب‌نشینی کنند. امریکایی‌ها گفته‌اند تعرفه‌ها را برنخواهد داشت و چین نیز تاکید کرده که قصد ندارد رویه‌های تجاری خود را تغییر دهد.

به‌گزارش رویترز، یک مقام ارشد دولتی امریکا گفته: «ایالات متحده امیدوار است پس از نشست روسای‌جمهور چین و امریکا، مذاکرات تجاری بار دیگر از سر گرفته خواهد شد.» نشست شی جین‌پینگ رییس‌جمهوری چین، و دونالد ترامپ در ژاپن شنبه برگزار خواهد شد؛ اما واشنگتن تاکید کرده که شروطی مانند حذف تعرفه‌ها که یکی از موارد کلیدی مورد اختلاف دو طرف است را نخواهد پذیرفت.

دونالد ترامپ تهدید کرده که اگر نشست با «شی» در رابطه با مشکلات امریکا درباره رویکرد کسب وکار چین هیچ پیشرفتی نداشته باشد، تعرفه‌های دیگری را بر 325میلیارد دلار کالای چینی اعمال خواهد کرد، کالاهایی که تقریبا تمام واردات چین به امریکا را در برمی‌گیرد که شامل محصولات مصرفی مانند تلفن همراه، رایانه و پوشاک است. یک مقام رسمی امریکایی در این باره گفته: «دوطرف می‌توانند توافق کنند و برای اینکه حسن‌نیت خود را در طول مذاکرات نشان دهند تعرفه‌های جدیدی اعمال نکنند؛ اما مشخص نیست که این اتفاق بیفتد.»

این مقام رسمی که بطور ناشناس صحبت می‌کرد به رویترز گفته: «ایالات متحده مایل نبوده که به قیمت امتیاز دادن با شی جین‌پینگ نشست برگزار کند. واشنگتن می‌خواهد پکن با وعده‌هایی به میز مذاکره بازگردد که از عمل به آنها خودداری کرده است.»

این تاکید طرف امریکایی در حالی است که چین موضع نرمش از خود نشان نداده است. پکن پیشتر اعلام کرده که هر دو کشور باید در مذاکرات تجاری سازش کنند و یک معامله تجاری باید برای هر دو طرف سودمند باشد. به اعتقاد ناظران، دونالد ترامپ و شی جین‌پینگ که راهی ژاپن هستند و قرار است در نشست گروه 20 شرکت کنند در حالی یا یکدیگر دیدار می‌کنند که نتایج چنین نشستی از هر زمان دیگری شکننده‌تر به نظر می‌رسد تا جایی که برخی از آن با عنوان نشستی صوری نام می‌برند.

نشست ترامپ و شی جین‌پینگ از زمان مذاکرات تجاری که در ماه مه بین دو اقتصاد بزرگ جهان برگزار شد، اولین نشستی است که دو کشور با هم برگزار می‌کنند. ایالات متحده در مذاکرات ماه مه چین را متهم کرد از اصلاحاتی که متعهد به انجام آن شده، دست شسته است.

وزارت بازرگانی چین اعلام کرده، «لیو هی» معاون نخست‌وزبری چین که رهبر هیات چینی در مذاکرات تجاری را برعهده داشته با همتایان امریکایی خود تلفنی گفت‌وگو کرده است. «رابرت لایتزر» نماینده تجاری ایالات متحده و «استیون منوچین» وزیر خزانه‎داری امریکا، طرف مذاکره این مقام چینی هستند؛ مقام‌هایی که در این هفته به هموار کردن مسیر مذاکرات بین سران چین و امریکا کمک می‌کنند.

دیدار جنجالی ترامپ و شی در شرایطی برگزار می‌شود که ناظران سیاسی و اقتصادی انتظار چندانی از این نشست ندارند. رویترز نوشته: شاید بهترین سناریو برای این دیدار از سرگیری مذاکرات باشد، مذکراتی که می‌تواند نگرانی‌های بازارهای مالی نسبت به تشدید اختلافات تجاری میان دو اقتصاد برتر را کاهش دهد. نگرانی‌ها نسبت به تشدید اختلافات تجاری عملکرد بازارهای جهانی را تحت تاثیر قرار داده و به اقتصاد جهان آسیب می‎زند.

مشاوران ترامپ گفته‌اند در این نشست انتظار توافق تجاری را ندارند اما امیدوارند مسیری برای ادامه مذاکرات ایجاد شود. یکی از مقام‎های ارشد دولت ترامپ با اعلام اینکه دو طرف برخی موارد را پذیرفته و برخی را رد کرده‌اند، می‌گوید: «چین و امریکا می‌توانند پس از سرگیری مذاکرات ماه‌ها یا حتی سال‌ها برای پایان مذاکرات صبر کنند.»

به اعتقاد ناظران، از سرگیری مذاکرات حداقل در حال حاضر می‌تواند تهدید اعمال تعرفه‌ای جدید را متوقف کند. گرچه این احتمال وجود دارد که اگر ترامپ پیشرفتی حس نکند و تصمیم به افزایش تعرفه‌های بگیرد رابطه بین این دو اقتصاد بزرگ جهان رو به بدتر شدن برود. یک فرد مطلع از مذاکرات گفته: «فکر می‌کنم اگر دو کشور همچنان به اعمال تعرفه علیه یکدیگر ادامه دهند به این معنی است که مذاکرات تجاری می‌میرد.»  

در حالی که واشنگتن قصد دارد تا چین را به اصلاح مجموعه اقداماتی مانند تغییر قوانین مالکیت معنوی و رویه‌های تجاری وادار ‌کند، چین برداشتن تعرفه‌ها از سوی امریکا را خواستار است. طبق قوانین مربوط به مالکیت معنوی، شرکت‌های امریکایی مجبورند هستند که اطلاعات و فناوری‌های خود را در اختیار شرکت‌های چینی قرار دهند، مساله‌ای که دولت ترامپ به‌شدت از آن انتقاد می‌کند.

از زمان شروع جنگ تجاری دو کشور حدود یک سال می‌گذرد. امریکا و چین در سایه این جنگ تجاری اقدام به وضع تعرفه‌های گمرکی روی صدها میلیارد دلار کالا نموده‌اند. همین موضوع باعث شده شینزو آبه نخست‌وزیر ژاپن، احتمال رسیدن به توافق بر سر یک بیانیه پایانی اجلاس کشورهای گروه ۲۰ را کم ارزیابی کند. نخست‌وزیر ژاپن گفته موضوعات زیادی وجود ندارد که کشورهای شرکت‌کننده در این اجلاس بر سر آنها به توافق برسند. شاید کاهش زباله‌های پلاستیکی تنها موضوعی باشد که همه شرکت‌کنندگان بر سر آن اتفاق نظر دارند. جنگ تجاری بین دو کشور امریکا و چین، از شتاب آهنگ رشد اقتصادی جهان کاسته است. از این رو، یکی از محورهای اصلی گفت‌وگوهای رهبران و سران شرکت‌کننده در این اجلاس تاکید بر گسترش بازرگانی آزاد است. موضوعی که بین کشورهای شرکت‌کننده بر سر آن توافقی عمومی وجود ندارد.

 

ارسال نظر