جانسون یک گام به نخست‌وزیری نزدیک شد

۱۳۹۸/۰۳/۲۵ - ۰۰:۴۹:۳۴
کد خبر: ۱۴۶۴۸۳
جانسون یک گام به نخست‌وزیری نزدیک شد

گروه جهان|

بوریس جانسون با کسب بخش زیادی از آرای نمایندگان پارلمانی حزب محافظه‌کار در رقابت برای رهبری این حزب و نخست‌وزیری بریتانیا با فاصله زیادی از رقبا جلو افتاد. وزیر خارجه پیشین بریتانیا رای ۱۱۴ نماینده محافظه‌کار را به دست آورده است. رقیب اصلی او جرمی هانت تنها موفق به کسب ۴۳ رای شد و مایکل گوو هم با ۳۷ رای در جای سوم قرار گرفت. به اعتقاد ناظران، رای بالای جانسون که حامی و الهام‌بخش «برگزیت سخت»، یعنی بدون توافق با اتحادیه اروپا است، می‌تواند چشم‌انداز بحران خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را نیز روشن‌تر از قبل کند.

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، جانسون وزیر سابق خارجه و یکی از رهبران مهم جنبشی که به برگزیت معروف شده از مجموع ۳۱۳ رای اعضای محافظه‎کار پارلمان ۱۱۴رای به دست آورد. به دست آوردن این نتیجه از انتظار مشاوران جانسون بیشتر بود و بدون تردید او یکی از دو نامزد اصلی مقام رهبری حزب محافظه‌کار خواهد بود که در هفته‌های آینده با رای مستقیم ۱۶۰ هزار عضو این حزب انتخاب خواهد شد. در روز اول سه نامزد، مارک هارپر، اندرا لدسم و ایستر مک وی به‌دلیل رای کمتر از ۱۶ نماینده، از دور رقابت‌ها کنار رفتند. روند رای‌گیری امکان دارد چندین روز و در چند مرحله به‌دلیل کسب نکردن اکثریت آرا از سوی نامزدها ادامه پیدا کند. موضوع محوری این رقابت‌ها نحوه خروج بریتانیا از اتحادیه اروپاست و تمامی نامزدها وعده می‌دهند که بریتانیا را از اتحادیه اروپا خارج خواهند کرد.

ترزا می‌نخست‌وزیر بریتانیا که با وجود تلاش‌های مکرر نتوانست طرح خود برای برگزیت را در پارلمان به تصویب برساند هفته گذشته از رهبری حزب محافظه‌کار استعفا کرد. تاریخ اصلی نهایی شدن برگزیت ۳۱ ماه مارس امسال بود ولی با توجه به بن‌بست سیاسی در بریتانیا، اتحادیه اروپا این تاریخ را تا ۳۱ اکتبر امسال به تعویق انداخته است.

بوریس جانسون هفته گذشته تاکید کرده است که یا از طریق مذاکرات مجدد در مورد طرح پذیرفته نشده ترزا می‌یا بدون هیچگونه توافقی در روز ۳۱ اکتبر بریتانیا را از اتحادیه اروپا خارج خواهد کرد. او گفته: «تاخیر به معنای شکست محافظه‌کاران است.»

رهبران اتحادیه اروپا تاکید کرده‌اند که هیچ‌گونه تغییری در طرح برگزیت را نخواهند پذیرفت. جامعه اقتصادی بریتانیا و کارشناسان نیز هشدار می‌دهند که خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا به اقتصاد این کشور ضربه بزرگی خواهد زد.  موضع تند بوریس جانسون در برخورد با اتحادیه اروپا در میان اعضای حزب محافظه‌کار که طرفدار برگزیت هستند محبوبیت فراوانی دارد. برای این بخش از اعضای حزب محافظه‌کار برگزیت مهم‌ترین موضوع است.

  رشد منفی اقتصادی انگلیس

پررنگ شدن احتمال پیروزی بوریس جانسون در رقابت برای رسیدن به کرسی ترزا می‌و تقویت گمانه‌زنی درباره اجرایی شدن برگزیت سخت در شرایطی است که مرکز آمار بریتانیا اعلام کرده رشد اقتصادی انگلیس به‌دلیل مشکلات حاد بخش خودروسازی منفی شده است.

به‌گزارش گاردین، مرکز آمار انگلیس اعلام کرده اقتصاد انگلیس در ماه آوریل ۰.۴ درصد کوچک‌تر شده است که مهم‌ترین دلیل آن، خروج بسیاری از شرکت‌ها و تعطیلی کارخانه‌های خودروسازی خارجی در انگلیس به‌دلیل نگرانی از خروج بدون توافق این کشور از اتحادیه اروپا بوده است.

از زمان استعفای ترزا می‌موج جدیدی از نگرانی‌ها در بین سرمایه‌گذاران خارجی انگلیسی ایجاد شده است. این افراد نگران هستند که فعالیت‌های تولیدی به‌دنبال خروج از بازار واحد اروپایی با اخلال در تأمین مواد اولیه مواجه شود. رشد اقتصادی منفی ماه آوریل که بدترین عملکرد ماهانه اقتصاد این کشور از مارس ۲۰۱۶ محسوب می‌شود بیش از همه تحت تأثیر کاهش شدید فعالیت کارخانه‌های خودروسازی در این کشور قرار گرفته است. راب کنت اسمیت مدیر بخش تولید ناخالص داخلی در مرکز آمار انگلیس، گفته نگرانی‌ها از چگونگی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و کاهش شدید تولیدات کارخانه‌های خودروسازی این کشور به ضعف گسترده در بخش تولید منجر شده است.

رشد بخش تولید در ماه آوریل منفی ۳.۹ درصد بوده است که در این بین تولید خودرو ۲۴ درصد کاهش داشته است. مشکل در تأمین قطعه و کاهش تقاضای واردات از جانب چین که یکی از بزرگ‌ترین بازارهای خودروهای انگلیسی است از جمله دلایل اصلی این مشکل عنوان شده است. متوسط نرخ رشد ماهانه انگلیس در بازه زمانی ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۹ معادل ۰.۴۹ درصد بوده است که کمترین آنها مربوط به رشد منفی ۲.۱ درصدی ژانویه ۲۰۰۹ و بیشترین آنها مربوط به رشد ۱.۹ درصدی سپتامبر ۱۹۹۹ بوده است.

 

ارسال نظر