ولع چین برای خرید طلای بیشتر

۱۳۹۸/۰۳/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۶۳۱۶
ولع چین برای خرید طلای بیشتر

 گروه جهان|

در پی افزایش تنش تجاری میان چین و امریکا که برخی آن را «جنگ سرد» جدیدی نامیده‌اند، دولت چین ذخایر طلای خود را افزایش می‌دهد. طبق آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی این کشور، چین ذخایر شمش خود را به بیش از ۱,۹۰۰ تُن افزایش داده است. میزان خرید طلا و ذخیره آن در بانک مرکزی در سال جاری میلادی افزایش یافته و در ۵ ماه گذشته حدود ۶۰ تُن طلا به خزانه ارزی دولت اضافه شده است.

به‌گزارش یورونیوز، تصمیم دونالد ترامپ رییس‌جمهوری ایالات متحده امریکا، مبنی بر افزایش تعرفه کالاهای وارداتی چینی باعث شده است تا دست بسیاری از شرکت‌‌های بزرگ چینی از جمله شرکت هواوی از بازار امریکا کوتاه شود.

دولت چین نیز در واکنش به این اقدام واشنگتن، دست به مقابله به مثل زد. پایین آوردن ارزش یوآن و سختگیری برای فعالیت شرکت‌های امریکایی در چین نیز از دیگر فعالیت‌های پکن برای تحت فشار گذاشتن امریکا بود. در حالی که چین بزرگ‌ترین تولیدکننده و مصرف‌کننده طلا در جهان است، ذخایر آن در بانک مرکزی میزان کمی از کل طلای تولید شده را تشکیل می‌دهد.

ایالات متحده رکورددار بزرگ‌ترین ذخیره طلای جهان با بیش از ۸۰۰۰ تُن طلاست و آلمان با حدود ۳,۳۷۰ تن طلا در رتبه دوم قرار دارد. ایتالیا با ۲,۴۵۰ تُن، فرانسه با ۲,۴۴۰ تُن و روسیه با ۲,۲۰۰ تُن طلا در جایگاه سوم تا پنجم قرار دارند. چین اکنون در رتبه ششم جهان قرار دارد. رییس‌جمهوری امریکا در تدارک برای اعمال تعرفه‌های ۲۵ درصدی بر واردات تقریبا تمامی کالاها از چین است که تاکنون از جنگ تجاری دو کشور مصون مانده‌اند. این در حالی است که تراز بازرگانی خارجی دو کشور امریکا و چین با وجود سیاست‌های اقتصادی که دولت ترامپ علیه چین اعمال می‌کند، حکایت از افزایش صادرات چین به امریکا در ماه مه دارد. رویترز گزارش داده واردات چین از امریکا تقریبا به نازل‌ترین سطح خود در سه سال گذشته رسیده است.

ناظران پیش‌بینی کرده بودند که وضع عوارض گمرکی روی ۲۰۰ میلیارد دلار واردات امریکا از چین، منجر به کاهش صادرات این کشور به امریکا شود. ترامپ اعلام کرده این سیاست بر مابقی واردات این کشور از چین (۳۰۰ میلیارد دلار) نیز اعمال می‌گردد.

این در حالی است که گزارش بازرگانی خارجی چین برای ماه مه منتشر شد. تراز منفی بازرگانی خارجی امریکا با چین می‌تواند منجر به تشدید جنگ تجاری بین دو کشور شود و چنین امری خطر رکود اقتصادی جهان را می‌تواند در پی داشته باشد.

لازم به یادآوری است که تراز بازرگانی خارجی چین با امریکا در ماه مه به حدود ۲۷ میلیارد دلار رسیده است. به سخن دیگر، صادرات چین به امریکا در ماه مه ۲۷ میلیارد دلار بیش از واردات این کشور از امریکا بوده است. این در حالی است که تراز بازرگانی چین با امریکا در ماه آوریل ۲۱میلیارد دلار بوده است.

صادرات چین به امریکا در ماه مه سال جاری

۱، ۱درصد بیشتر از مدت زمان مشابه سال گذشته بوده است. کارشناسان حتی پیش‌بینی کرده‌اند که روند صعودی صادرات چین به امریکا در ماه ژوئن نیز ادامه یابد. رویترز به نقل از تحلیلگران موسسه نومورا اعلام کرده حجم مبادلات بازرگانی دو کشور در صورت ادامه جنگ تجاری می‌تواند در سه‌ماهه سوم سال جاری کاهش یابد.

جنگ تجاری می‌تواند به اقتصاد چین آسیبی جدی بزند. گرچه نقش صادرات در اقتصاد چین نسبت به گذشته کاهش قابل ملاحظه‌ای یافته است. در حال حاضر یک پنجم تولید ناخالص ملی چین مستقیما وابسته به صادرات این کشور است.

دونالد ترامپ اعلام کرده بود که در حاشیه دیدار رهبران کشورهای گروه ۲۰ با همتای چینی خود

شی جین‌پینگ بر سر مناقشه بازرگانی بین دو کشور گفت‌وگو و مذاکره خواهد کرد. رویترز به نقل از کارشناسان کاپیتال اکونومیکس برای موفقیت مذاکرات پیش‌روی رهبران دو کشور شانس کمی پیش‌بینی کرده است؛ به‌ویژه اینکه وزارت خارجه چین اعلام کرده پکن فعلاً هیچ نظری درباره امکان برگزاری نشستی میان رهبران دو کشور در جریان نشست آتی گروه ۲۰ در اوزاکای ژاپن ندارد. گفته شده، دونالد ترامپ در واکنش به این مساله تهدید کرده که اگر

 شی جین‎پینگ در نشست گروه۲۰ شرکت نکند تعرفه‌های بیشتری علیه واردات محصولات چینی اعمال می‌شود.

نشست گروه۲۰ در ۲۸ و ۲۹ ماه ژوئن در ژاپن برگزار می‌شود. در این نشست ۱۹ تن از سران کشورهای اتحادیه اروپا و دیگر نقاط جهان حضور دارند.

دونالد ترامپ پیش تر اعلام کرده بود که اگر

شی جین‌پینگ در نشست پیش‌روی گروه ۲۰ شرکت نکند، تعجب خواهد کرد چرا که او روابط خوبی با رییس‌جمهوری چین دارد. ترامپ گفته بود: «رییس‌جمهوری چین واقعاً یک انسان غیرباور کردنی است.»

تحلیلگران بر این باورند که اقدامات دو کشور امریکا و چین حکایت از آن دارد که مسوولان اقتصادی این دو کشور خود را برای یک جنگ تجاری طولانی آماده می‌کنند. پیش‌بینی می‌شود حجم بازرگانی جهانی در سایه این جنگ تجاری به‌شدت آسیب ببیند. بر اساس ارزیابی کارشناسان، سال ۲۰۱۹ میلادی از منظر بازرگانی خارجی جهانی بدترین سال ظرف

10 سال گذشته به حساب می‌آید. تحلیلگران پیش بینی کرده‌اند که حجم بازرگانی خارجی در این سال تنها

دو دهم درصد افزایش یابد.

وزیر خارجه روسیه سه‌شنبه گفته که تحریم‌های واشنگتن و جنگ تجاری متدهای رقابتی غیرعادلانه‌ای هستند که با قوانین سازمان تجارت جهانی در تضاد قرار دارند. سرگئی لاوروف گفته: «گرچه ایالات متحده مدعی است که با این کار قوانین خود را به اجرا درمی‌آورد اما در حقیقت این کار به ساختارهای منطقه‌ای می‌انجامد و می‌کوشد تصمیماتی که در زمینه‌های مختلف، از تسلیحات شیمیایی گرفته تا تهدیدهای سایبری و روزنامه‌نگاری اتخاذ می‌کند، مانند عقیده همگانی جامعه جهانی نشان دهد. ناگفته نماند که این شیوه‌های شریرانه رقابت نابرابر در تضاد با قوانین سازمان تجارت جهانی قرار دارد، همانند تحریم‌های یک‌جانبه اقتصادی، جنگ تجاری و اعمال قوانین ملی خود در کشورهای جهان.»

 

ارسال نظر