سلاخی انقلاب در خارطوم

۱۳۹۸/۰۳/۱۹ - ۰۰:۴۷:۱۱
کد خبر: ۱۴۶۰۶۲

گروه جهان| وحشت در خارطوم پایتخت سودان، حکمفرما شده و رویای برپایی انقلابی آرام و آشتی‌جویانه در این کشور با سرکوب خونین تظاهرکنندگان در هفته گذشته بر باد رفت. معترضان که از ماه‌ها پیش کنترل خیابان‌ها را با شادمانی به دست گرفته بودند با خشونت به بیرون رانده شدند.

نشریه فیگارو نوشته، گروهی از پزشکان مرتبط با مخالفان دولت نظامی انتقالی گزارش داده‌اند که حداقل ۱۰۸تن در پی حمله نیروهای امنیتی به معترضان کشته شدند و بیش از ۴۰ جسد از رودخانه نیل گرفته شده است. با وجود آنکه اینترنت از دوشنبه هفته گذشته تقریباً در تمام کشور قطع شده، ویدئوهایی در شبکه‌های اجتماعی پخش شده که گویای خشونت بی‌رحمانه نظامیان است. در این ویدوئوها مردانی با لباس‌های نظامی دیده می‌شوند که به طور مستقیم به سوی جمعیت وحشت‌زده و در حال فرار تیراندازی می‌کنند. در برخی دیگر از ویدئوها سربازانی به چشم می‌خورند که با چوب خیزران کورکورانه شهروندان غیرنظامی را که دست‌های خود را به نشانه تسلیم بلند کرده‌اند، تازیانه می‌زنند. گزارش‌هایی هم از ارتکاب تجاوز جنسی دریافت شده است. شورای نظامی انتقالی سودان که از پس از برکناری عمرالبشیر از قدرت در ۱۱ آوریل اداره کشور را در دست گرفته، بیهوده می‌کوشد تا کشتار سوم ژوئن را کم اهمیت جلوه دهد. گردانندگان حکومت پنجشنبه تعداد کشته‌شدگان را ابتدا ۴۶ و سپس ۶۱ تن اعلام کردند. رییس شورای نظامی انتقالی، ژنرال عبدالفتاح برهان، در تلویزیون به‌طور ضمنی به سرکوب مخالفان اعتراف و از آن اظهار ﺗﺄسف کرد و بعد به‌طرزی غیرعادی گفت که برای انجام مذاکراتی بدون پیش‌شرط و ضامن منافع میهنش آماده است.

مذاکراتی که از اواسط آوریل گذشته میان سخنگویان «اتحاد نیروهای تغییر برای بر سر کار آمدن دولتی غیرنظامی» در سودان و شورای نظامی انتقالی انجام شد، اواخر ماه مه به‌دلیل سرسختی و سازش‌ناپذیری برخی از نظامیان متوقف شد. فیگارو نوشته، سخنان متناقض رییس شورای نظامی انتقالی و معاونش از وجود اختلافات خطرناک در این شورا حکایت دارد. برخی از نظامیان میانه‌روتر به قدرت گرفتن ژنرال محمد حمدان دقلو بدبین هستند و او را یک میلیشای قوم‌گرا و غیرقابل کنترل می‌دانند. نظامیان جوان تر نیز از افتادن سررشته امور به دست نظامیان ناراضی هستند و از آن انتقاد می‌کنند. به‌گفته یک دیپلمات غربی، جوانه‌های یک جنگ داخلی در سودان در این اوضاع و احوال در حال سربرآوردن است.

 

ارسال نظر