چشم‌انداز مبهم نشست گروه۲۰ در سایه جنگ تجاری

۱۳۹۸/۰۳/۱۹ - ۰۰:۴۲:۵۶
کد خبر: ۱۴۶۰۵۵
چشم‌انداز مبهم نشست گروه۲۰  در سایه جنگ تجاری

گروه جهان|

 نشست دو روزه وزرای دارایی گروه ۲۰ شنبه به میزبانی تارو آسو معاون نخست‌وزیر و وزیر دارایی، و هاروهیکو کورودا رییس بانک مرکزی ژاپن، در شهر «فوکوئوکا» ژاپن آغاز به‌کار کرد. با توجه به تشدید اختلافات واشنگتن ـ پکن و تهدید افزایش تعرفه‌ها، این نشست چشم‌انداز مبهمی دارد.

 خبرگزاری رویترز نوشته، وزرای دارایی کشورهای عضو گروه 20 شنبه درباره چگونگی اصلاح سیستم‌های مالیاتی برای اطمینان از پرداخت مالیات توسط شرکت‌های بزرگ و حمایت از اقتصادها با توجه به کاهش رشد اقتصادی جهان، گفت‌وگو کردند. در این نشست تارو آسو وزیر دارایی ژاپن گفته: «این اصلاحات که می‌تواند مهم‌ترین اصلاحات قرن باشد، بازندگان بزرگ نخواهد داشت. »

گفته شده، وزرای دارایی گروه20 در روز نخست این نشست با اطمینان از اینکه دولت‌ها سهم عادلانه‌ای از سود عظیم حاصل از کسب‌وکارهایی مانند فیس‌بوک و آمازون به دست می‌آورند، درباره اصلاحات با هدف جلوگیری از فرار مالیاتی و مدرنیزه کردن سیاست‌ها گفت‌وگو کردند.

نشست گروه ۲۰ در میانه افزایش نگرانی‌ها در مورد نرخ رشد اقتصادی در شرایطی آغاز شده که اثرات منفی ناشی از تشدید جنگ تجاری و تهدید افزایش تعرفه‌ها به محکی برای انسجام این چارچوب جهانی تبدیل شده است. ژاپن اعلام کرده بود که در این نشست مسائل تجاری در دستور کار سران مالی کشور‌ها قرار نخواهد گرفت و تلاش میانجیگرانه‌ای برای رفع تنش‌های تجاری دوجانبه انجام نخواهد شد. اما ناظران بر این باورند که تشدید روزافزون جنگ تجاری اقدام در چارچوب دستورکار اعلام شده توسط ژاپن را برای وزرای مالی و روسای بانک مرکزی کشور‌های حاضر در این نشست ۲ روزه دشوار کرده است. ژاپن امسال برای نخستین‌بار ریاست دوره‌ای گروه 20 را برعهده دارد.

روابط ایالات متحده و چین از اوایل ماه مه‌که دونالد ترامپ، پکن را به نقض تعهدات تجاری متهم و به تغییر روش‌های تجاری با بقیه جهان ملزم کرد، بدتر شده است. افزایش تعرفه‌های گمرکی بر کالا‌های چینی که اقدام متقابل چین را به‌دنبال داشت باعث تزلزل در بازار‌های مالی جهانی و از بین رفتن بیش از ۱.۵ تریلیون دلار از سرمایه‌گذاری‌های جهانی شده است که همین امر ترس از رکود جهانی را تشدید کرده است.  دونالد ترامپ پنجشنبه گفت که پس از دیدار با شی جین‌پینگ رییس‌جمهوری چین، در اجلاس گروه ۲۰ درباره افزایش یا عدم افزایش تعرفه بر کالا‌های چینی تصمیم‌گیری خواهد کرد. دونالد ترامپ تهدید کرده است که بر 300 میلیارد دلار کالای چینی تعرفه اعمال خواهد کرد، تهدیدی که با واکنش تند چین روبه‌رو شده است.  با در نظر داشتن این موضوع که اقتصاد جهانی همچنان در حال ترمیم خسارات ناشی از بحران مالی دهه گذشته است، این دور از نشست گروه ۲۰ بر مبارزه بانک‌های مرکزی با رکود احتمالی پیشرو متمرکز خواهد بود. صندوق بین‌المللی پول هفته گذشته هشدار داده است که تعرفه‌های فعلی و نیز تعرفه‌های تهدید شده توسط امریکا و چین می‌تواند درآمد اقتصاد جهانی را در سال ۲۰۲۰ میلادی به میزان ۰.۵ درصد کاهش دهد. کریستین لاگارد مدیرعامل صندوق بین‌المللی پول در مصاحبه با رویترز گفته است: «در حالی که تهدید قریب‌الوقوع رکود جهانی وجود نداشت، چنین تهدیدهای تعرفه‌ای و جنگ‌های تجاری زخم‌های خودخواسته‌ای محسوب می‌شوند که باید از آنها اجتناب کرد.»

بررسی و گفت‎وگو درباره خطرات رو به رشد در عرصه رشد اقتصادی در حاشیه نشست گروه ۲۰، در حالی که کمیته بین‌المللی این نشست به‌دنبال برنامه‌ریزی برای حفظ رشد جهانی در سال آینده است، دور از انتظار نیست. با این حال یکی از اعضای هیات‌مدیره پیشین بانک مرکزی ژاپن تصریح کرده: «نشست گروه ۲۰ قادر به کاهش تنش‌های تجاری امریکا و چین نیست، زیرا واشنگتن از حل و فصل مسائل تحت یک نشست چندجانبه سودی نمی‌برد.»

منابع مطلع گفته‌اند که یکشنبه (امروز) یادداشتی منتشر خواهد شد که احتمالاً در آن خواهد آمد که انتظار می‌رود اقتصاد جهانی در نیمه دوم سال جاری بهبود یابد اما ریسک‌های کند شدن اقتصاد به‌دلیل تشدید اختلافات تجاری، در حال افزایش است. در این یادداشت همچنین احتمال دارد به اهمیت حل و فصل مناقشات تجاری و دیگر عدم موازنه‌ها، نه از طریق اعمال تعرفه‌های دو جانبه بلکه از طریق مذاکرات چند جانبه اشاره شود. گفته شده، نماینده ژاپن می‌خواهد در این یادداشت بر اهمیت تجارت آزاد تاکید شود اما شرکت‌کنندگان در این باره اتفاق‌نظر ندارند.

نشست رهبران گروه20 قرار است ۲۸ و ۲۹ ژوئن در ژاپن برگزار شود. گروه 20 شامل 19 کشور کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، روسیه، بریتانیا، امریکا، چین، عربستان سعودی، اندونزی، استرالیا، ترکیه، برزیل، آرژانتین، هند، کره جنوبی، آفریقای جنوبی و مکزیک به علاوه اتحادیه اروپا به عنوان بیستمین عضو این گروه است.

 

ارسال نظر