بستن مسیر مهاجرت در برابر لغو تعرفه‌ها

۱۳۹۸/۰۳/۱۹ - ۰۰:۴۰:۱۷
کد خبر: ۱۴۶۰۵۴
بستن مسیر مهاجرت در برابر لغو تعرفه‌ها

گروه جهان| سمانه قربانی|

دونالد ترامپ گفته افزایش تعرفه گمرکی کالاهای مکزیکی که قرار بود به‌زودی اجرا شود برای مدت نامعلوم به تعویق افتاده است. علت این تصمیم اقدامات دولت مکزیک برای جلوگیری از عبور مهاجران از این کشور به سوی امریکا عنوان شده است.

به‌گزارش رویترز، پس از چند روز مذاکره، مکزیک پذیرفته جلوی مهاجرت غیرقانونی از خاک خود را بگیرد و در مقابل امریکا هم از وضع تعرفه‌ها بر واردات کالاهای مکزیکی انصراف دهد. مکزیک پذیرفته در سراسر مرز خود با ایالات متحده کنترل بر روند ورود مهاجران غیرقانونی را تشدید کند. مکزیک قرار است مهاجرانی که قصد پناهندگی در امریکا را دارند در خاک خود نگه دارد تا از تعرفه‌ها در امان بماند. مکزیک یکی از سه شریک اصلی تجاری امریکاست و روزانه حدود یک میلیارد دلار کالا به ایالات متحده صادر می‌کند.

مکزیک در این توافق پذیرفته تا نیروهای امنیتی‌اش را برای جلوگیری از ورود غیرقانونی مهاجران به خاک امریکا در نواحی مرزی مستقر کند. دونالد ترامپ رییس‌جمهور امریکا، تهدید کرده بود در صورتی که مکزیک متعهد نشود حفاظت از مرزهای خود را تشدید کند، از دوشنبه (فردا) پنج درصد تعرفه وارداتی بر تمام کالاهای مکزیکی اعمال خواهد کرد.

دو کشور پس از سه روز مذاکره در واشنگتن در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که مکزیک موافقت کرده تا حفاظت از تمام مرزهایش را گسترش دهد و مهاجرانی که در پی اخذ پناهندگی در امریکا هستند را به مکزیک بفرستد، مهاجرانی که در انتظار رسیدگی به پرونده خود هستند. ترامپ گفته که مکزیک با تشدید تدابیر امنیتی برای کاهش یا ممنوعیت مهاجرت غیرقانونی از مکزیک به امریکا موافقت کرده است. دونالد ترامپ جمعه در پیامی توییتری گفته بود امریکا تعرفه‌های علیه مکزیک را که تاکنون به حالت تعلیق بوده از دوشنبه اجرا می‌کند.  موج اخیر مهاجرانی که به مرزهای امریکا هجوم آورده و باعث شده بودند تا امریکا نیروهای نظامی خود را به این مناطق اعزام کند به یکی از دغدغه‌های جدی دونالد ترامپ تبدیل شده بود. این چالش ترامپ را بر آن داشت تا از تعرفه‌ها برای فشار آوردن به مکزیک برای گرفتن امتیازاتی در این باره استفاده کند. در ماه مه گذشته بیش از ۱۰۰ هزار مهاجر وارد خاک امریکا شدند. آماری که در هفت سال گذشته بی‌سابقه بود.

دولت ترامپ تلاش زیادی کرده تا مهاجرت غیرقانونی را به امریکا کاهش دهد. کاهش مهاجرت غیرقانونی به امریکا یکی از وعده‌های مهم او در انتخابات ریاست‌جمهوری بود و در انتخابات سال آینده نیز مساله کلیدی محسوب می‌شود. قانونگذاران هر دو حزب اصلی امریکا مصررانه از دولت ترامپ خواسته بودند تهدید خود درباره اعمال تعرفه علیه مکزیک را عملی نکند. مکزیک شریک اصلی تجاری امریکا است و این گروه از قانونگذارن نگران این بودند که چنین اقدامی به رشد اقتصادی امریکا آسیب رسانده و مانع از تصویب توافق جدید تجاری نفتا با مکزیک و کانادا شود. افزایش احتمالی تعرفه گمرکی کالاهای وارداتی از مکزیک شرکت‌های خودروسازی مهم آلمان را نیز با مشکل روبه رو می‌کند. این شرکت‌ها بخش بزرگی از خودروهای صادراتی برای بازار امریکا را در مکزیک مونتاژ و تولید می‌کنند.

مارسلو ایبارد وزیر خارجه مکزیک، در واشنگتن درباره توافق اخیر کشورش با دولت ترامپ گفته تیم مذاکره‌کننده او در برابر درخواست امریکا مبنی بر اخراج شهروندان گواتمالایی به مکزیک مقاومت کرده است. ایبارد گفته: «از این معامله راضی هستم. فکر می‌کنم این توافق منصفانه‌ای است. زیرا طرف امریکا از ابتدا درخواست‌های زیادی داشت و ما در نهایت به یک نقطه میانی رسیدیم.»

ایبارد همچنین تاکید کرده که امریکا در توافق اخیر خود با مکزیک از پیشنهاد مکزیکوسیتی مبنی بر بررسی دلایل اصلی مهاجرت از امریکای مرکزی حمایت کرده است. طرح موسوم به «ماندن در مکزیک» در حال حاضر در شهرهای مرزی مکزیک از جمله تیهوانا، مکزیکلی و سیو داد جوارز در دست اجرا است. حال به موجب توافق مکزیک و امریکا، پناهندگان اخراج شده مجبورند دوره‌های طولانی در شهرهای مکزیک مانند روینوسا بمانند. روینوسا در مرز تگزاس است محلی که کارتل‌های مواد مخدر اغلب مهاجران را می‌ربایند.

این طرح در  اوایل سال جاری توسط اتحادیه آزادی‌های مدنی و برخی گروه‌های حقوقی به چالش کشیده شد، گروه‌هایی که ادعا می‌کنند مکزیک پناهجویان را در معرض خطر قرار داده و این مساله قانون امریکا و بین‌الملل را نقض می‌کند.

در حالی که یک قاضی فدرال حکم توقف اجرای این طرح را صادر کرده، دادگاه استیناف امریکا این حکم را تغییر و اجازه داد تا اجرای آن ادامه پیدا کند. گفته شده، از ژانویه که این طرح اجرایی شده تا پنجم ژوئن 10393 نفر که بیشتر آنها از اهالی امریکای مرکزی بودند، به مکزیک بازگردانده شده‌اند.

عمر جدوت مدیر پروژه حقوق مهاجران اتحادیه آزادی‌های مدنی امریکا، گفته این گروه همچنان به مبارزه قانونی خود با این سیاست ادامه خواهد داد. در توافق اخیر مکزیک با امریکا، اقدامات برای ممانعت از سفر مهاجران تشدید خواهد شد. این اقدامات شامل استقرار نیروهای نظامی برای مرز جنوبی مکزیک خواهد بود. وزیر خارجه مکزیک گفته استقرار نیروهای نظامی از دوشنبه آغاز خواهد شد. مکزیک همچنین اعلام کرده اقدامات سختگیرانه‌تری را علیه حلقه‌های قاچاق انسان و مواد مخدر اتخاذ خواهد کرد. چاک شومر رهبر دموکرات اقلیت سنای امریکا، با طعنه به اظهارات ترامپ درباره لغو طرح اعمال تعرفه علیه مکزیک گفته: «مطمئن هستم که دیگر درباره مهاجرت غیرقانونی چیزی نخواهیم شنید. این یک شب تاریخی است. ترامپ اعلام کرده که به توافقی برای کاهش یا حذف مهاجران غیرقانونی از مکزیک به امریکا دست یافته است. اکنون که این مشکل حل شده مطمئن هستیم که دیگر در آینده چیزی درباره مهاجرت غیرقانونی نخواهیم شنید.»

 

ارسال نظر