داووس روسیه: نمایش اتحاد پکن و مسکو

۱۳۹۸/۰۳/۱۸ - ۰۰:۳۵:۲۴
کد خبر: ۱۴۵۹۷۴
داووس روسیه: نمایش اتحاد پکن و مسکو

گروه جهان|

 همایش اقتصادی سه روزه سن‌پترزبورگ که در زمان رونق اقتصاد روسیه به «داوُس روسیه» شهرت داشت، با شرکت ١٧هزار تن از ۷۵ کشور جهان آغاز شد و تا شنبه (امروز) ادامه خواهد یافت. این نشست در زمانی انجام می‌پذیرد که سرمایه‌گذاران خارجی به‌دلیل دستگیری‌ها و پیگردهای قضایی اخیر تحریم‌ها و رشد اقتصادی بسیار اندک در وضعیت دشواری قرار گرفته‌اند. به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، روسیه می‌کوشد تا هرچه بیشتر نظر سرمایه‌گذاران خارجی را برای همکاری با این کشور به خود جلب کند. این کشور با این حال فوریه گذشته مایکل کالوِی امریکایی که از بنیان‌گذاران یکی از مهم‌ترین شرکت‌های خارجی فعال در روسیه موسوم به صندوق سرمایه‌گذاری «برینگ وُستُوک» است و همکار فرانسویش «فیلیپ دِلپال» را بازداشت کرد. گفته شده، فیلیپ دِلپال همچنان در بازداشت است و مایکل کالوِی در حصر خانگی بسر می‎برد. سفیر امریکا در روسیه در اعتراض به حصر خانگی مایکا کالوِی از شرکت در همایش اقتصادی سن‌پترزبورگ خودداری کرده است. با این حال شی جین‌پینگ رییس‌جمهوری چین، و آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد از جمله شرکت‌کنندگان در همایش اقتصادی سن‌پترزبورگ هستند.

فرانسه نیز سفیر خود را در روسیه به این نشست اعزام کرده است. این در حالی است که در سال 2018میلادی امانوئل ماکرون رییس‌جمهوری فرانسه، شخصاً در نشست اقتصادی سن‌پترزبورگ شرکت کرده بود. کریس ویفر بنیان‌گذار شرکت مکرو ادوایزری، می‌گوید: «کرملین در نظر دارد تا در نشست سن‌پترزبورگ نشان دهد که موفق شده است به جهت‌گیری‌های ژئوپلیتیک خود با رها شدن از سرمایه‌گذاری انحصاری غربی‌ها تنوع بخشد. دولت روسیه همچنین درصدد است که روابط خود را با کشورهای واقع در قاره آسیا و در خاورمیانه بسط دهد.»

   راهبرد علیه امریکا

کریس ویفر معتقد است که پیام دیگر روسیه در سن‌پترزبورگ این خواهد بود که روابطش با اروپا بهتر شده است و اینکه روابط تجاری این کشور با امریکا از اهمیت بسیار کمتری نسبت به قبل برخوردار است. دقیقا در همین راستاست که شی جین‎پینگ و ولادیمیر پوتین رهبران چین و روسیه در کرملین بیانیه مشترکی را قرائت کرده و در آن تاکید کردند که کاسه صبر دو عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل از نقض عهدها و تهدیدهای مکرر امریکا لبریز شده است. سرگئی لوزیانین مدیر انجمن شرق دور در آکادمی علوم روسیه، بر این باور است که چین و روسیه مصمم به استقلال از امریکا هستند و بر این موضوع بیش از همیشه تاکید می‌کنند. او می‌گوید: «نه چین برادر بزرگ‌تر روسیه است و نه روسیه خود را برادر بزرگ‌تر چین می‌داند، اما هر دو تلاش می‌کنند نظامی را در اوراسیا برپا کنند که بر هژمونی امریکایی متکی نباشد.»  شبکه راشاتودی روسیه نیز در گزارشی به نقل از برخی ناظران اقتصاد بین‌الملل نوشته: «مشکل اینجاست که بیشتر سرمایه‌گذاری‌های چین در روسیه از کانال اموال دولتی است زیرا بازرگانان چینی عمدتاً به علت ترس از تحریم‌های امریکا به سرمایه‌گذاری در روسیه روی نمی‌آورند. اما کارشناسان چاره مشکل را در ساختاری شبیه آن چیزی می‌دانند که اتحادیه اروپا برای تجارت با ایران پیش‌بینی کرده است.»  دمیتری پسکوف سخنگوی رییس‎جمهوری روسیه، در واکنش به غیبت امریکا در نشست سن‌پترزبورگ گفته است: «باید یادآور شویم که خیلی از تجار و سرمایه‌گذاران بطور سنتی در این همایش شرکت می‌کنند و نبود امریکا در آن به معنای پر شدن جای خالی سرمایه‌گذاران این کشور توسط دیگران است. “ پسکوف در ادامه بازار روسیه را برای خیلی‌ها همچنان جذاب خوانده و گفته: «امسال بیش از ۱۵هزار نفر در همایش اقتصادی سن‌پترزبورگ شرکت می‌کنند و همه می‌دانند که نمی‌توانند پس از بی‌توجه‌ای به این همایش بار دیگر به میدان بازگردند و جای خود را پس بگیرند.»

هرایر سیمونیان رییس سابق شرکت خدمات مالی امریکایی و شرکت چندملیتی مورگان استنلی در روسیه، پیش‌بینی کرده که با توجه به افزایش علاقه چین به برقراری تماس‌ با اروپا، نقش روسیه عنوان مشارکت‌کننده کلیدی طرح «کمربند جاده» افزایش خواهد یافت. سیمونیان می‌گوید: «در شرایط پیش آمده برای پکن، اهمیت زیرساخت‌های حمل و نقل افزایش می‌یابد. شاهراه بزرگ، مسیر دریایی شمالی و جاده‌های ویژه خودرو طرح‌هایی در روسیه هستند که برای چین بسیار جذاب می‌شوند. این احتمال بعید نیست که در دیدار اخیر (رییس‌جمهوری چین از روسیه) مسائل مربوط به توسعه مشترک این مسیرها مورد توجه خاص قرار بگیرد.»  تمایل پکن به همکاری با روسیه در همایش امسال، با جنگ تجاری سرسختانه‌ای که میان پکن و واشنگتن راه افتاده همزمان شده است. آلکسی ماسلوف رییس بخش شرق‌شناسی آموزشگاه عالی اقتصاد روسیه، می‌گوید: «در شرایط جدید که چین و امریکا درگیر جنگ سرد هستند، ممکن است جایگاه روسیه دستخوش تغییراتی شود؛ اما از هم‌اکنون معلوم است که مناقشه دو اقتصاد بزرگ جهانی منجر به سقوط تجارت جهانی خواهد شد و این موضوع بر روسیه نیز به عنوان یک بازیگر دربازار جهانی تأثیر می‌گذارد.» ماسلوف در نهایت پیش‌بینی می‌کند که پنجره جدیدی از امکانات پیش‌‍روی دولتمردان روس باز نمی‌شود بلکه مذاکرات برای افزایش صادرات روسیه به چین از جمله محصولات کشاورزی جریان می‌یابد و نتایج قابل توجه‌ای در نهایت دیده نمی‌شود.

 

ارسال نظر