ترامپ به‌دنبال متحدی در لندن است

۱۳۹۸/۰۳/۱۳ - ۰۱:۰۲:۰۶
کد خبر: ۱۴۵۸۸۳
ترامپ به‌دنبال متحدی در لندن است

گروه جهان|

رییس‌جمهوری ایالات متحده یک روز پس از حمایت آشکار از بوریس جانسون وزیر سابق امور خارجه بریتانیا در رقابت برای پست نخست‎وزیری، از لندن خواست در مذاکرات با اتحادیه اروپا سخت‌گیرانه عمل کند و در صورت لزوم نیز بدون توافق از این اتحادیه خارج شود. رییس‌جمهوری امریکا که دوشنبه (امروز) برای دیداری چند روزه به بریتانیا سفر می‌کند، گفته نایجل فاراژ سیاستمدار پوپولیست و رهبر سابق حزب یوکیپ، هم باید در مذاکرات برگزیتی لندن و بروکسل حضور داشته باشد.

با گذشت سه سال از همه‌پرسی در بریتانیا مبنی بر خروج از اتحادیه اروپا، این کشور هنوز نتوانسته به توافقی فراگیر و جامع برسد. ترزا می، نخست‌وزیر نیز، پس از ناکامی در گرفتن رای پارلمان کشورش برای طرح خود، از سمت نخست وزیری استعفا کرده است.

اظهارات تازه ترامپ که در نشریه تایمز منتشر شده، یک روز پس از آن است که سخنان حمایت‌آمیز او از بوریس جانسون، با بازتاب گسترده‌ روبرو شد. او از جانسون برای پست نخست‌وزیری بریتانیا حمایت کرده است. بوریس جانسون از جمله سیاست‌مدارانی ا‌ست که معتقد هستند بریتانیا باید بدون هیچ معامله‌ای از اتحادیه اروپا خارج شود تا آنها مجبور شوند «معامله بهتری» را پیشنهاد کنند. جانسون وزیر خارجه پیشین بریتانیا، از نامزدهای رهبری حزب محافظه‌کار و نخست‌وزیری است.

حمایت لفظی ترامپ از جانسون، با انتقاد جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر بریتانیا روبرو شده که این حمایت را «دخالت غیر قابل قبول» در امور داخلی کشورش توصیف کرده است. کوربین که دعوت برای شرکت در ضیافت رسمی دولت هنگام سفر ترامپ را رد کرده، گفته: «تلاش ترامپ برای تصمیم‌گیری درباره اینکه چه کسی نخست وزیر بعدی بریتانیا باشد، یک مداخله کاملا غیرقابل‌قبول در دموکراسی کشور ما محسوب می‌شود. نخست‌وزیر بعدی کشور ما نه توسط رییس‌جمهور امریکا و نه همچنین از جانب ۱۰۰هزار عضو حزب محافظه‌کار که نماینده همه نیستند بلکه باید از جانب همه مردم بریتانیا و در یک انتخابات سراسری تعیین شود.»

شهردار لندن هم دونالد ترامپ را به یک «فاشیست قرن بیستم» تشبیه کرده است. صادق خان در مطلبی برای روزنامه آبزرور از گسترانیدن فرش قرمز برای ترامپ انتقاد کرده و گفته: «ترامپ بزرگ‌ترین نمونه تهدید رو به رشد جهانی است. جنبش‌های راست افراطی در سراسر جهان رو به افزایش هستند و حقوق، آزادی و ارزش‌هایی را که به سختی به دست آورده‌ایم و جوامع، دموکراسی و آزادی ما را برای بیش از ۷۰ سال تعیین کرده‌اند، تهدید می‌کنند. ویکتور اوربان در مجارستان، ماتئو سالوینی در ایتالیا، مارین لوپن، در فرانسه و نایجل فاراژ در انگلیس برای دستیابی به حمایت از همان رفتارهای فاشیستی قرن بیستم اما با روش‌های گمراه‌کننده جدید برای ارایه پیام‌های خود استفاده می‌کنند. آنها در مکان‌هایی به نفوذ، قدرت و جایگاه دست پیدا می‌کنند که تا همین چند سال قبل غیر قابل تصور بود. ترامپ مردی است که تلاش می‌کند تا از ترس ساکنان لندن در پی حمله تروریستی در این شهر سوءاستفاده کند، توییت‌های یک گروه راست افراطی انگلیسی را بزرگ جلوه داده، گزارش‌های علمی مستدل درباره خطرات تغییرات جوی را اخبار جعلی نامیده و حالا بی‌شرمانه تلاش می‌کند تا در رقابت رهبری حزب محافظه‌کار با حمایت از بوریس جانسون مداخله کند، چون بر این باور است که او می‌تواند در دفتر نخست‌وزیر انگلیس و برای دستور کار تفرقه‌اندازانه‌اش یک متحد به دست بیاورد.»

خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، در جریان یک همه‌پرسی در سال ۲۰۱۶ مطرح شد و با حدود ۵۲درصد آرا به سود هواداران خروج پایان یافت. در سال‌های گذشته این موضوع همچنان به عنوان یکی از حساس‌ترین مسائل بریتانیا، واکنش‌های گوناگونی را سبب شده و حمایت از «برگزیت» و مخالفت با آن نیز ادامه پیدا کرده است.

در تازه‌ترین انتخابات پارلمان اروپا در بریتانیا، حزب برگزیت، که خواستار خروج است، به پیروزی رسید و ۲۹کرسی را از آن خود کرد، اما سه حزب بعدی، یعنی لیبرال‌ها، حزب کارگر و سبزها، که از هواداران اتحادیه به‌شمار می‌روند، نیز موفق به کسب ۳۳ کرسی شدند. حزب محافظه‌کار نیز چهار کرسی به دست آورد.

انتظار می‌رود که هزاران معترض در پایتخت برای تظاهرات علیه این سفر ترامپ به خیابان‌ها بیایند. مقام‌ها مشغول تدارک یک عملیات امنیتی و پلیسی بزرگ برای این سفر رسمی جنجالی بوده‌اند و پلیس لندن اعلام کرده که یک تیم فرماندهی بسیار باتجربه را برای رهبری این عملیات در نظر گرفته و خودش را برای مدیریت این سفر ترامپ و اعتراضات مربوط به آن آماده می‌کند. سال گذشته میلادی حدود ۱۰هزار افسر پلیس برای سفر ترامپ به بریتانیا به‌کار گرفته شدند و تقریباً هر نیروی امنیتی در این کشور کارکنانش را برای پشتیبانی از عملیات امنیتی فراخواند.

پلیس لندن همچنین اعلام کرده که با سازمان دهندگان جنبش اعتراضی «با همدیگر علیه ترامپ» که قصد تجمع در چهارم ژوئن در میدان ترافلگار را دارند دیدار کرده است. در عین حال تدابیر امنیتی برای مراسم ملی یادبود هفتادوپنجمین سالگرد عملیات دی دی در جنگ جهانی دوم افزایش یافته است و در این مراسم چهره‌های بین‌المللی از جمله ملکه انگلیس و ترامپ شرکت خواهند کرد. عامه مردم از تماشای این مراسم منع شده‌اند و یک حصار محکم دولایه در اطراف محل مراسم در پرتس موس کشیده خواهد شد. امسال حدود ۱۰هزار افسر پلیس در این سفر سه روزه به کار گرفته خواهند شد که هزینه آن از جیب مالیات‌دهندگان ۱۸میلیون پوند خواهد بود. دیلی‌میل گزارش داده که خانواده ترامپ کل طبقه یک هتل مجلل پنج ستاره در شهر لندن با هزینه شبی ۲۲هزار پوند را برای سفر رسمی او رزرو کرده‌اند تا چهار فرزند رییس‌جمهور امریکا در این هتل اقامت کنند؛ خود ترامپ و همسرش در اقامتگاه سفیر امریکا در لندن می‌مانند.

 

ارسال نظر