چین: امریکا مسوول شکست مذاکرات تجاری است

۱۳۹۸/۰۳/۱۳ - ۰۱:۰۱:۳۵
کد خبر: ۱۴۵۸۸۲
چین: امریکا مسوول شکست مذاکرات تجاری است

گروه جهان|

شورای دولتی چین اعلام کرده اتهام دولت امریکا مبنی بر عقب‌نشینی چین از موضع پیشین خود در مذاکرات کاملاً بی‌پایه است و پکن، واشنگتن را مسوول شکست مذاکرات می‌داند. چین یک روز پیش‌تر نیز در اقدامی تلافی‌جویانه تعرفه میلیاردها دلار کالای امریکایی را افزایش داد.

به‌گزارش رویترز، در گزارش هیات دولت چین آمده: «واشنگتن مسوول شکست مذاکرات تجاری دوجانبه است و این امریکاست که از توافق‌ها عقب‌نشینی می‌کند. از آغاز مذاکرات، طرفین بر دستیابی به پیشرفت‌هایی ملموس و توافقی مطمئن برنامه‌ریزی داشتند به هر حال مشکلات جدی و قابل توجهی نیز در این میان به وجود آمد.»

در این گزارش تصریح شده: «این مشکلات نیز هر بار به دلیل خروج و عقب‌نشینی امریکا از توافق‌ها بروز می‌کرد آنها یک چیز می‌گفتند و یک کار دیگری می‌کردند، صداقت و حسن‌نیت نشان ندادند.... مذاکرات تجاری شکست بدی را تجربه کرد و مسوولیت آن کاملا برعهده طرف امریکایی‌ است.»

پکن در ادامه تاکید کرده در برابر فشارها تسلیم نشده و با چالش‌ها مبارزه می‌کند و همچنان برای مذاکره و مبارزه تا آخر آماده است. در گزارش دولت چین آمده: «پکن هرگز از اصول اساسی خود کوتاه نمی‌آید اما برای برداشتن گام‌های بعدی آماده روشنگری است. چین در طول ۱۱ دور مذاکرات به سخنان خود پایبند بود و در صورت هرگونه توافق بعدی به تعهداتش پایبند است. دولت امریکا سه بار در طول این مذاکرات عقب‌نشینی کرد و تعرفه‌های جدید و شرایط تازه فراتر از توافقات صورت گرفته را اعلام کرد. اما هر چه به دولت امریکا عرضه می‌شد درخواست‌ها بیشتر می‌شد. مذاکره‌کننده‌گان امریکایی دست به ارعاب می‌زدند. حاکمیت و استقلال هر کشوری باید مورد احترام قرار گیرد و هر توافقی بین دو طرف باید بر اساس منافع برابر و دوجانبه باشد.»

خبرگزاری فرانسه پیش از گزارش شورای دولتی چین نوشته بود که چین تصمیم گرفته بر60 میلیارد دلاری کالای امریکایی ۵ تا ۲۵درصدی تعرفه اعمال کند. این تصمیم به تلافی اقدام واشنگتن برای افزایش ۲۵درصدی تعرفه ۲۰۰ میلیارد دلار کالای چینی اتخاذ شده است. واشنگتن و پکن از ماه گذشته که مذاکرات تجاری طرفین در ایالات متحده بدون دستیابی به توافق پایان یافت، جنگ تجاری را از سر گرفته‌اند. دو کشور تاکنون متقابلا ۳۶۰ میلیارد دلار تعرفه بر کالاهای یکدیگر وضع کرده‌اند. در این میان واشنگتن شرکت عظیم مخابراتی - فناوری هوآوی را به‌دلیل نگرانی‌های امنیتی در فهرست سیاه خود قرار داده که باعث می‌شود این شرکت نتواند نیازهای خود به قطعات ساخت ایالات متحده را تامین کند. اگرچه اجرای این تصمیم در رابطه با هوآوی برای ۹۰ روز به تعویق افتاده است، اما وزارت بازرگانی چین اعلام کرده پکن نیز به نوبه خود قصد دارد فهرست سیاهی از شرکت‌هایی تهیه کند که قراردادهای تجاری‌شان با شرکت‌های چینی را لغو می‌کنند. امریکا می‌گوید هوآوی احتمالا ابزاری در دست دولت چین جهت جاسوسی از کشورهای خارجی و خطری برای امنیت ملی امریکا است. واشنگتن در این راستا از دیگر شرکای خود در جهان نیز خواسته علیه این شرکت چینی محدودیت‌هایی اعمال کنند. اما مدیران هوآوی این اتهامات را رد کرده‌اند.  با بالا گرفتن دوباره جنگ تجاری چین و امریکا، برخی کارشناسان معتقدند که چین می‌تواند از داروهای تجویزی به عنوان سلاحی برای مقابله با امریکا بهره بگیرد. پیشتر نیز کارشناسان احتمال داده بودند که چین می‌تواند از اهرم صادرات «عناصر نایاب خاکی» به ایالات متحده علیه واشنگتن استفاده کند.

اینترنشنال بیزینس‌تایمز نوشته، وابستگی قابل توجه امریکا به چین برای داروهای تجویزی به نگرانی امنیت ملی برای ایالات متحده تبدیل شده‌ است. این نگرانی وجود دارد که چین می‌تواند صنعت دارویی خود را در جنگ تجاری با امریکا برای فشار به این کشور مجهز کند. رزماری گیبسون می‌گوید: «امریکا در حوزه دارو به چین وابسته است. همچنین چین قصد دارد روند فعالیت شرکت‌های داروسازی امریکا را مختل کند و ظرفیت آنها را در تولید دارو مورد آسیب جدی قرار دهد. در مدت 5 تا ۱۰سال این خطر وجود دارد که صنعت داروهای عمومی (ژنریک) خود را از دست بدهیم زیرا چین تولیدکنندگان ما را تضعیف کرده و آنها را از مسیر اقتصادی و کسب و کار منحرف کرده‌ است.» گیبسون گفته هدف چین این است تا در دنیا به داروسازی جهانی تبدیل شود. این کشور همچنین به‌دنبال آن است تا فعالیت شرکت‌های داروسازی امریکایی و دیگر کشورهای غربی را مختل کرده و بر آنها غلبه کند.  

طبق گزارش شرکت مشاوره مک‌کینزی، بازار داروسازی چین پس از امریکا در رتبه دوم جهان قرار دارد. همچنین در چند سال اخیر فعالیت شرکت‌های داروسازی این کشور سرعت بالایی پیدا کرده‌ است. برخی از شرکت‌های داروسازی چین که سابقه تمرکز بر تولید داروهای عمومی را داشته‌اند، توانمندی‌های خود را تقویت کرده و در حوزه تولید داروهای جدید سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

 

ارسال نظر