برگزاری نشست بحرین با وجود بحران سیاسی در اسراییل

۱۳۹۸/۰۳/۱۱ - ۰۰:۰۶:۴۹
کد خبر: ۱۴۵۷۰۹

گروه جهان|سخنگوی وزارت خارجه امریکا اعلام کرده با وجود تجدید انتخابات پارلمانی در سرزمین‌های اشغالی، نشست خاورمیانه در بحرین براساس برنامه قبلی و در موعد مقرر برگزار خواهد شد. مورگن اورتگاس تصریح کرده: «تغییری را پیش بینی نمی‌کنیم. زمان برگزاری برای روزهای۲۵ و ۲۶ ژوئن تعیین شده است.» یک مقام امریکایی هم به رویترز گفته، برخی از عناصر سیاسی طرح موسوم به «معامله قرن» بعدا در زمان مناسب اعلام خواهد شد. در همین روز جرد کوشنر مشاور ارشد رییس‌جمهوری امریکا، در دیدار با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی، گفت امنیت این ژریم نقطه حیاتی در مناسبات واشنگتن و تل‌آویو است و برای ترامپ نیز اهمیت بسیاری دارد.  کوشنر که در صدر یک هیات سیاسی امریکایی در سفر به بیت‌المقدس با نتانیاهو دیدار می‌کرد، گفته این نخستین دیدار او از سرزمین‌های اشغالی از زمانی است که ترامپ حاکمیت رژیم اسراییل بر بلندی‌های جولان را به رسمیت شناخته است. رییس‌جمهوری امریکا اواسط فروردین امسال حاکمیت رژیم‌صهیونیستی بر بخشی از ارتفاعات جولان را که این کشور در جنگ ۵۱ سال پیش منطقه از سوریه گرفته بود، به‌رسمیت شناخت.

سفر از پیش تعیین شده کوشنر به سرزمین‌های اشغالی با رخدادهای غیرمترقبه در صحنه سیاست اسراییل که مانع از تشکیل دولت جدید شد، هم‌زمان شد. نتانیاهو رهبر حزب لیکود که در پی انتخابات

 از سوی رییس رژیم اسراییل مامور تشکیل دولت تازه شده بود، در پایان ۴۲ روز مهلت قانونی، در تحقق این هدف ناکام ماند. اکثریت اعضای پارلمان در آخرین ساعت چهارشنبه در حالی که تنها دقایقی به پایان مهلت شش هفته‌ای نتانیاهو باقی بود، با انحلال این دوره مجلس موافقت کردند. نتانیاهو در دیدار پنج‌شنبه با جرد کوشنر در اشاره غیرمستقیم به رخدادهای سیاسی اخیر، این تحولات را اتفاقاتی کوچک خوانده که نمی‌تواند او را متوقف کند.  دونالد ترامپ گفته آن‌چه در اسراییل رخ داده «خیلی حیف» بود و بنیامین نتانیاهو یک «پسر عالی» است و به نظر می‌رسید که پیروزی او حتمی است. نظر به اینکه تاریخ اواخر شهریور برای برگزاری انتخابات دوباره در اسراییل تعیین شده و تا چند ماه بعد از آن نیز هنوز دولت جدیدی در اسراییل مستقر نخواهد شد، رونمایی از طرح «معامله قرن» به تعویق خواهد افتاد.

 

ارسال نظر