اعدام و پاکسازی تیم مذاکره‌کننده در کره‎شمالی

۱۳۹۸/۰۳/۱۱ - ۰۰:۰۳:۴۰
کد خبر: ۱۴۵۷۰۲
اعدام و  پاکسازی تیم مذاکره‌کننده در کره‎شمالی

گروه جهان|

چند عضو رده بالای کره‌شمالی اعدام شده‌اند. پیونگ‌یانگ چند مقام دولتی از جمله فرستاده ویژه اتمی خود به امریکا برای هدایت نشست نافرجام کیم جونگ‌اون رهبر کره‌شمالی و دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا، در ویتنام را پاکسازی کرده است. روزنامه «چوسون ایلبو» کره‌‌جنوبی جمعه بدون ذکر نام و به نقل از یک منبع آگاه در کره‌شمالی نوشته: «کیم هیوک چول به همراه چهار مدیر وزارت خارجه کره‌شمالی در فرودگاه میریم پیونگ‌یانگ اعدام شده‌اند. این افراد متهم به جاسوسی برای ایالات متحده امریکا شده بودند.»

دونالد ترامپ بعد از آنکه دومین نشستش با رهبر کره‌شمالی در هانوی به بن‌بست خورد، در کنفرانس خبری با کیم جونگ‌اون رهبر کره‌شمالی، در خصوص دلایل عدم دستیابی توافق گفت: «آنها در ازای

 از بین بردن تاسیسات مورد نظر ما، خواستار لغو همه تحریم‌ها بودند.»

رویترز به نقل از روزنامه چوسون ایلبو نوشته، یار دست راست رهبر کره‌شمالی نیز در جریان این پاکسازی به اردوگاه کار اجباری فرستاده شده و مترجم مذاکرات نیز مجازات شده است. در این گزارش آمده: «مسوول بخش وحدت کره در حزب حاکم از سمت خود برکنار و برای تجدید تربیت به استان چاگاندو کره شمالی فرستاده شده است.»

کیم یونگ‌چول که از او به عنوان دست راست رهبر کره‌شمالی یاد می‌شود سال گذشته برای برنامه‌ریزی مقدمات مذاکرات به واشنگتن سفر کرد و با مقامات امریکایی از جمله ترامپ دیدار کرد. گفته شده، مقام‌های کلیدی دیگر که با کیم یونگ چول همکاری می‌کردند پس از این نشست، در انظار عمومی دیده نشده‌اند.

وزارت خارجه کره‌شمالی اعلام کرد امریکا با طرح موضوعی کاملا نامربوط باعث به بن‌بست رسیدن دیدار رهبران دو کشور شده است. گزارش این نشریه کره‌ای در حالی است که سخنگوی وزارتخانه وحدت در سئول حاضر نشده تا در این باره اظهارنظر کند. یک مقام کره‌جنوبی هم در کاخ ریاست‌جمهوری در سئول گفته این موضوعی است که ابتدا باید صحت آن بررسی شود و اظهارنظر کردن درباره آن درست نیست.

  امریکا امیالی شیطانی دارد

کره‌شمالی در جدیدترین بیانیه تند خود علیه امریکا اعلام کرده، واشنگتن در مذاکرات سوءنیت نشان داده و امیالی شیطانی علیه پیونگ‌یانگ دارد. بر اساس بیانیه منتشر شده توسط وزارت خارجه کره‌شمالی، «امریکا با استفاده از زور تلاش می‌کند کره‌شمالی را تسخیر کند، حتی زمانی که از مذاکرات حمایت می‌کند.»

در این بیانیه بار دیگر به تحریم‌های امریکا از جمله توقیف یکی از بزرگ‌ترین کشتی‌های باری این کشور اعتراض شده و به امریکا هشدار داده که استفاده از قدرت تنها در انحصار امریکا نیست. طبق این بیانیه، امریکا تنها به دنبال حل مسائل از طریق زور و قدرت است حتی زمانی که از مذاکرات دفاع می‌کند.

در ادامه این بیانیه جان بولتون، مشاور امنیت ملی امریکا و مایک پمپئو وزیر خارجه این کشور، مورد حمله قرار گرفته و آمده است، آنها به کرامت رهبر بزرگ کره‌شمالی توهین کرده‌اند. این بیانیه در ادامه‌ مقامات امریکایی را به داشتن رویکرد خصمانه علیه کره‌شمالی متهم کرد. به نوشته این بیانیه، مقامات امریکایی طرح خصومت‌آمیزی برای خفه کردن کره‌شمالی با زور و قدرت دارند.

در این بیانیه به واشنگتن هشدار داده شده مسیر خود را تغییر دهد. همچنین این بیانیه رزمایش اخیر کره‌جنوبی و امریکا و آزمایش‌های اخیر موشک‌های بالستیک پرتاب شده از زیر دریایی و بین قاره‌ای را محکوم کرد. در ادامه این بیانیه آمده: «هیچ تغییری در امیال شیطانی امریکا در تسخیر کره‌شمالی توسط زور و قدرت ایجاد نشده است. امریکا باید به یاد داشته باشد که اقدامات خصمانه این کشور تنها به افزایش تنش‌ها و بی‌ثباتی شبه جزیره کره منجر می‌شود.»

در پی نخستین دیدار رهبران امریکا و کره‌شمالی، ترامپ وعده داد در صورتی که کره‌شمالی برنامه هسته‌ای خود را کنار بگذارد، ایالات متحده نه تنها تحریم‌های وضع شده را لغو خواهد کرد بلکه فعالانه در رشد و توسعه اقتصادی کره‌شمالی مشارکت خواهد کرد. دور دوم مذاکرات اما بدون نتیجه پایان یافت و تحریم کره‌شمالی همچنان برجای ماند، تحریم‌هایی که مردم کره‌شمالی را در شرایط سختی قرار داده است.

سازمان ملل متحد به تازگی با هشدار نسبت به شرایط سخت زندگی مردم این کشور از پیونگ‌یانگ خواسته به منظور ادامه حیات اکثر مردم این کشور در قوانین اقتصادی خود تجدیدنظر کند. به‌گزارش بی‌بی‌سی، در گزارش شورای حقوق بشر سازمان ملل آمده که نظام دولتی توزیع در کره‌شمالی که مبتنی بر جیره‌بندی اقلام ضروری است عملا از اواسط دهه ۱۹۹۰ قادر به تامین حداقل نیاز معیشتی مردم نبوده و بیش از سه چهارم جمعیت این کشور برای ادامه حیات به فعالیت بخش غیررسمی یا زیرزمینی متکی هستند.

در حالی که قوانین کره‌شمالی فعالیت بخش خصوصی را منع کرده و اقدامات بخش زیرزمینی و بازار سیاه مشمول مجازات‌های سنگین است، سال‌هاست که این بخش فعال بوده و بسیاری از مردم این کشور برای ادامه حیات ناچار به قانون‌شکنی هستند که آنان را در معرض بازداشت و همچنین سوءاستفاده ماموران دولتی قرار می‌دهد.

شورای حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرده ناکارایی نظام دولتی توزیع و ناامنی بخش غیررسمی که افراد مرتبط با آن همواره در معرض پیگرد قانونی هستند، مانع از دسترسی آزادانه مردم به اقلام حیاتی شده و در نتیجه، منشأ دیگری برای تشدید نقض حقوق بشر مردم کره‌شمالی محسوب می‌شود.

گزارش شورای حقوق بشر سازمان ملل براساس مصاحبه مخفیانه با بیش از 200 تن از شهروندان کره‌شمالی و همچنین پناهجویان این کشور در خارج تهیه شده و حاکی از آن است که دولت آن کشور از قانونی کردن تلاش مردم برای یافتن غذا و پوشاک در خارج از شبکه توزیع دولتی خودداری می‌کند حال آنکه برای بسیاری از مردم عدم استفاده از بازار سیاه به معنی محرومیت از ابتدایی‌ترین اقلام مورد نیاز است.

این گزارش می‌افزاید ماموران دولتی از حق بازداشت افراد مرتبط با شبکه توزیع غیر دولتی برخوردارند و بازداشت‌شدگان معمولا بدون محاکمه و در شرایط تحقیرآمیز و غیرانسانی مدت‌ها در زندان می‌مانند. حق بازداشت فعالان بازار سیاه به ماموران و مقامات محلی امکان رشوه‌خواری و اخاذی را هم می‌دهد.

 

ارسال نظر