فراخوان مقاومت حزب کمونیست چین در برابر جنگ تجاری

۱۳۹۸/۰۲/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۴۷۶۱
فراخوان مقاومت حزب کمونیست چین در برابر جنگ تجاری

گروه جهان|

حزب کمونیست چین از شرکت‌ها و مردم این کشور خواسته تا همچون صخره در برابر جنگ تجاری امریکا مقاومت کنند و با اتکاء به تمدن ۵ هزارساله خود بار دیگر از پس توفانی سهمگین با پیروزی و سربلندی سر برآورند. این درخواست یک روز پس از آن مطرح شد که در پی تشدید جنگ تجاری واشنگتن‌ـ پکن، دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا، با صدور دستوری فعالیت شرکت چینی خدمات مخابراتی هواوی در ایالات متحده را محدود کرد.

به‌گزارش آسوشیتدپرس، نهاد برنامه‌ریزی دولت چین جمعه اعلام کرده نتایج بررسی‌های آنها با وجود تایید تبعات منفی اقدامات تجاری امریکا علیه اقتصاد چین، نشان می‌دهد که این تبعات با اقدامات دولت قابل مهار و کنترل خواهد بود.

کمیسیون ملی اصلاحات و توسعه چین با اعلام این خبر تاکید کرده دولت چین برنامه منطقی لازم را برای مقابله با سیاست افزایش تعرفه واردات کالاهای چینی از سوی امریکا طراحی کرده و با اجرای آن سطح آثار منفی سیاست‌های تجاری امریکا بر اقتصاد این کشور به حداقل ممکن خواهد رسید. بیانیه رسمی این کمیسیون در حالی با حضور نمایندگان رسانه‌ها قرائت شد که دولت چین هفته گذشته اعلام کرده بود که رشد خرده‌فروشی و افزایش فروش محصولات صنعتی تولید شده در این کشور تحت تاثیر اختلافات تجاری با امریکا طی ماه آوریل کاهش یافته است.

دونالد ترامپ در واکنش به کسری تجاری ۴۲۰ میلیارد دلاری این کشور در مبادلات سالانه با چین، سال گذشته تعرفه واردات ۵۰ میلیارد دلار از کالاهای چینی را به ۲۵ درصد افزایش داده است. البته ترامپ دلیل عمده این اقدام خود را رعایت نکردن حق مالکیت معنوی طرح‌ها و فناوری‌های ابداع شده در امریکا و سرقت اسرار فنی و بانک‌های اطلاعاتی از سوی شرکت‌های چینی اعلام کرده بود؛ دلیلی که بر پایه آن و از روز پنج‌شنبه ادامه فعالیت شرکت چینی خدمات مخابراتی هواوی در بازار امریکا ممنوع شد. ارگان رسمی حزب کمونیست چین جمعه در واکنش به اقدام وزارت بازرگانی امریکا در ارتباط با محدودیت فعالیت هواوی با انتشار تفسیری از شرکت‌های این کشور خواست تا همچون صخره در برابر اقدامات دولت امریکا ایستادگی کنند.

در این تفسیر تاکید شده که چینی‌ها با تکیه بر تمدنی ۵ هزارساله همواره پس از وقوع توفان‌ها سربلند کرده‌اند و اکنون نیز به عنوان بزرگ‌ترین ملت جهان با اعتماد به نفس به مسیر خود ادامه خواهد داد. حزب کمونیست چین به مردم وعده داده که اقدامات تجاری دولت امریکا در نهایت موجب تقویت اقتصاد چین خواهد شد. تلویزیون دولتی چین نیز در روزهای اخیر پخش فیلم‌های حماسی از جنگ‌های تاریخی این کشور با همسایگانش را آغاز کرده است. ویلبر راس وزیر بازرگانی امریکا اعلام کرده محدودیت‌های لازم را در برابر شرکت‌های خارجی که فعالیت‌های آنها به بخش زیرساخت و امنیت ارتباطات ایالات متحده آسیب می‌رساند و مخل امنیت ملی این کشور به شمار می‌رود، اعمال می‌کند. راس در خصوص دلایل اتخاذ این تصمیم از سوی ترامپ گفته این امر مانع از استفاده از فناوری امریکایی توسط خارجی‌هایی می‌شود که فعالیت آنها به طور بالقوه تهدیدی برای امنیت ملی یا منافع سیاست خارجی ایالات متحده است.

وزیر بازرگانی امریکا همچنین تصریح کرده ترامپ مسوولیت قابل توجهی را در حوزه تامین امنیت ملی امریکا متوجه بخش بازرگانی این کشور می‌داند. این تصمیم ترامپ پس از آن اتخاذ شد که طی سال‌های اخیر ادغام شرکت‌های امریکایی با رقبای خارجی به‌ویژه چینی رواج بسیاری یافت و همین امر نگرانی‌هایی را در مورد درز اسرار فنی و بانکی اطلاعات افراد و داده‌ها به وجود آورد. بدین‌ترتیب دولت امریکا در اولین گام برای رفع این نگرانی، شرکت چینی هواوی را مشمول محدودیت‌های جدید خود کرد، شرکتی که اخیرا مدیرمالی آن در کانادا به جرم دور زدن تحریم‌های ایالات متحده بازداشت شده بود. شرکت هواوی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده محدود کردن این شرکت از سوی امریکا، باعث افزایش امنیت و قدرت واشنگتن نخواهد شد و تنها موجب عقب‌ماندگی امریکا از کشورهای دیگر در ایجاد شبکه 5 جی می‎‌شود.

دونالد ترامپ همواره یکی از دلایل تلاش مستمر خود برای افزایش تعرفه واردات کالاهای چینی به‌ویژه در محصولات دارای فناوری بالا را پرداخت نکردن حق مالکیت معنوی محصولات و فناوری‌های به سرقت رفته از سوی شرکت‌های چینی عنوان کرده است. البته در مقابل، چین همواره این اتهام را رد کرده است. تاکنون حدود نیمی از مجموع ۵۴۰ میلیارد دلار کالای چینی که به امریکا صادر می‌شوند، مشمول تعرفه واردات ۲۵ درصدی شده‌اند. اما ترامپ اخیرا با ابراز نارضایتی از مذاکرات تجاری دو طرف، اعلام کرد که ۳۲۵ میلیارد دلار باقیمانده نیز تنها برای دوره‌ کوتاهی از تعرفه معاف خواهد بود و این بخش از کالاهای چینی نیز مشمول تعرفه واردات ۲۵ درصدی خواهند شد. البته دولت چین نیز در یکسال گذشته و در اقدامی متقابل واردات ۱۱۰میلیارد دلار از کالاهای وارداتی امریکایی را مشمول پرداخت تعرفه کرده ولی با توجه به اینکه مجموع صادرات امریکا به چین سالانه حدود ۱۲۰ میلیارد دلار است، جنگ تجاری دو طرف تاثیر منفی بیشتری بر اقتصاد چین داشته است.

 

ارسال نظر