افول ترزا می ، ظهور جانسون

۱۳۹۸/۰۲/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۴۷۶۰
افول ترزا می ، ظهور جانسون

گروه جهان|

ترزا می ‌نخست‌وزیر بریتانیا، سرانجام در برابر فشار هم‌حزبی‌های خود عقب‌نشینی کرده و با چشمانی اشکبار شکست مذاکرات بر سر چگونگی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (برگزیت) را پذیرفته و موافقت کرده که یک جدول زمانی برای کناره‌گیری‌اش از قدرت را تعیین کند. با اعلام خبر عقب‌نشینی ترزا می ، بوریس جانسون وزیر خارجه پیشین این کشور، به‌طور رسمی از آمادگی‌اش برای تصاحب کرسی نخست‌وزیری خبر داده است.

با گذشت نزدیک به سه سال از رای بریتانیایی‌ها به خروج از اتحادیه اروپا همچنان نحوه انجام برگزیت مشخص نیست. طبق برنامه فعلی و مهلتی که اتحادیه اروپا برای بریتانیا تعیین کرده این کشور تا ۳۱ اکتبر سال جاری برای خروج از این اتحادیه فرصت دارد.

به‌گزارش یورونیوز، جرمی کوربین رهبر حزب کارگر بریتانیا، اعلام کرد این حزب در مجلس عوام به توافق موردنظر ترزا می ‌رای نخواهد داد. کوربین در نامه‌ای خطاب به نخست‌وزیر نوشته:«این گفت‌وگوها تا جایی که امکان داشته، پیش رفته و بیش از این ادامه نخواهد داشت.»

گفت‌وگو میان دو طرف برای رسیدن به راه‌حلی درباره برگزیت و نحوه خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا از حدود دو ماه پیش آغاز شده بود و دو طرف به‌دنبال پیدا کردن پیشنهادی مشترک برای عصر پسا برگزیت بودند.

پارلمان تاکنون سه بار توافق مد نظر ترزا می ‌را رد کرده است. هیلاری بن رییس کمیته برگزیت و نماینده پرنفوذ حزب کارگر در پارلمان بریتانیا، گفته با به نتیجه نرسیدن گفت‌وگوهای ترزا می ‌و حزب کارگر احتمال برگزاری همه‌پرسی درباره برگزیت بیشتر شده است. هیلاری بن گفته: «تنها دو راه برای خروج از بحران برگزیت داریم؛ یا پارلمان با دولت به توافق برسد یا اینکه برای گزینه نهایی به مردم رجوع شود و فکر می‌کنم در چشم‌انداز، همه‌پرسی نزدیک‌تر است، با وجودی که در پارلمان هنوز اکثریت را ندارد.»

نخست‌وزیر بریتانیا قصد دارد توافق به دست آمده با اتحادیه اروپا را اوایل ماه ژوئن برای چهارمین بار در مجلس عوام به رای بگذارد. این در حالی است که گذشته از حزب مخالف کارگر، گروهی از اعضای حزب حاکم محافظه‌کار هم اعلام کرده‌اند بار دیگر به این توافق رای منفی خواهند داد؛ به این ترتیب در شرایط فعلی به نظر نمی‌رسد این توافق به تصویب مجلس عوام برسد. برخی هم ‌حزبی‌های ترزا می ‌معتقدند که این حزب تحت رهبری او مرده است و به یک رهبری قوی نیاز دارد تا آن را از باتلاق خارج کند.

گراهام بردلی رییس فراکسیون بانفوذ حزب محافظه‌کار (کمیته 1922) پنجشنبه پس از ملاقات با ترزا می ‌گفت که دو طرف توافق کردند، پس از رای‌گیری دوباره نمایندگان مجلس بر سر طرح دولت درباره برگزیت زمان برگزاری انتخابات درونی حزب محافظه‌کار را تعیین کنند. این رای‌گیری قرار است در نخستین هفته ماه ژوئن، یعنی سه هفته دیگر برگزار شود. نمایندگان حزب محافظه‌کار نخست‌وزیر را تحت فشار گذاشته بودند که تا سی‌ام ژوئن از سمت خود استعفا دهد.

ترزا می ‌پیشتر وعده داد بود در صورت موافقت پارلمان با طرح دولت، از مقام خود کناره‌گیری خواهد کرد. به‌این‌ترتیب می‌توان این‌طور نتیجه گرفت که یا نخست‌وزیری ترزا می ‌سه هفته دیگر به پایان می‌رسد یا در صورت مخالفت مجدد پارلمان با طرح او، زمانی را که بعید است طولانی باشد برای برگزاری انتخابات درون‌حزبی مشخص خواهد کرد.

  اعلام آمادگی جانسون

در این میان بوریس جانسون وزیر خارجه پیشین بریتانیا، جمعه به‌طور رسمی از آمادگی خود برای شرکت در انتخابات حزب محافظه‌کار خبر داده است. به‌گزارش گاردین، از میان نامزدهای احتمالی برای شرکت در این انتخابات ازجمله جرمی هانت، مایکل گوو و دومینیک راب به ترتیب وزیران خارجه، محیط‌‌زیست و وزیر مستعفی برگزیت، جانسون نخستین سیاستمداری است که به طور رسمی آمادگی خود را برای جانشینی ترزا می ‌اعلام کرده است. جانسون در انتخابات حزب محافظه‌کار در سال 2016 میلادی که دیوید کامرون در پی رای مردم بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا از قدرت کناره‌گیری کرد، نامزد شد. اما کمی بعد برای جلوگیری از تشتت آرای طرفداران برگزیت، از ادامه حضور در این رقابت صرف‌نظر کرد. تحلیلگران جانسون را فردی جاه‌طلب توصیف می‌کنند و شاید به همین خاطر بود که ترزا می ‌پس از پیروزی در انتخابات، او را به وزارت خارجه منصوب کرد تا مهارش کند. بوریس جانسون که از طرفداران سرسخت برگزیت به شمار می‌رود، در این مدت چندین یادداشت آتشین در نقد سیاست‌های دولت ترزا می ‌درباره چگونگی خروج از اتحادیه اروپا منتشر کرد که در زمان خود خبرساز شد. او سال گذشته به‌طور رسمی مخالفت خود را با دولت ترزا می ‌بر سر برگزیت اعلام و از مقامش کناره‌گیری کرد. جانسون که در سال 2016 میلادی شهرداری لندن را به عنوان تنها مسوولیت اجرایی در کارنامه خود داشت، اینک با دو سال سابقه وزارت خارجه چشم به کرسی نخست‌وزیری دوخته است. گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که جانسون نامزد اصلی جانشینی ترزا می ‌خواهد بود و شانس‌اش برای قرار گرفتن در جایگاه نخست‌وزیری ۲۸ درصد است. او جمعه به شبکه بی‌بی‌سی گفته: «قطعا برای رهبری حزب نامزد خواهم شد. فکر نمی‌کنم این بر کسی پوشیده باشد.»

 

ارسال نظر