بزرگ‌ترین ورشکستگی تاریخ اقتصاد چین را می‌لرزاند

۱۳۹۸/۰۲/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۴۴۳۰

گروه جهان| اقتصاد چین با خطر بزرگ‌ترین ورشکستگی تاریخی خود دست و پنجه نرم می‌کند. به‌گزارش بلومبرگ، تحلیل‌گران معتقدند در 4 ماه نخست سال جاری، شرکت‌های چینی از پرداخت نکردن ۳۹.۲میلیارد یوآن (۵.۸ میلیارد دلار) در رابطه با اوراق بهادار داخلی خبر داده‌اند که این میزان ۳.۴ برابر بیشتر از دوره مشابه در سال پیش است. علاوه بر این نرخ رشد همه انواع بدهی‌ها سه برابر بیشتر از سال ۲۰۱۶ است که در نیمه اول آن احتمال زیاد وقوع بحران اعتباری مشاهده شده بود. کارشناسان معتقدند این وضع از کاهش سرمایه‌های شرکت‌ها ناشی شده است. مقامات چین تلاش می‌کنند با وارد کردن فشار بر بخش بانکی و برانگیختن بانک‌ها به دادن اعتبارات و وام‌ها به شرکت‌های کوچک و متوسط، وضع فعلی را تغییر دهند. اخبار ناخوشی اقتصاد چین در شرایطی منتشر می‌شود که جنگ تجاری میان چین و امریکا همچنان ادامه دارد. یورونیوز نوشته، ۳ اختلاف اساسی میان دو طرف همچنان باقی است.

لیو هی معاون نخست‌وزیر چین، در پایان این دور از مذاکرات تجاری با امریکا گفته درباره دستیابی به یک توافق خوشبین است اما مسائل اساسی وجود دارد که چین از آنها عقب‌نشینی نمی‌کند. نخستین اختلاف بر سر تعرفه‌هاست. چین معتقد است تعرفه‌ها منشأ اختلافات تجاری دو طرف است و اگر دو طرف می‌خواهند به توافق برسند باید تمامی تعرفه‌ها حذف شوند. دومین اختلاف به حجم مبادلات مرتبط است و دو طرف در حال حاضر دو دیدگاه متفاوت درباره این موضوع دارند. سومین اختلاف نیز بر سر چگونگی ایجاد تعادل در متن توافق پیشنهادی میان دو طرف است.

ترامپ پیش‌تر اعلام کرده بود از جمعه تعرفه‌های بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار کالای چینی را از ۱۰به ۲۵درصد افزایش خواهد داد. با این حال رابرت لایتزر نماینده تجاری امریکا، گفته تصمیم نهایی در این مورد هنوز گرفته نشده است. دستور افزایش تعرفه بر کالاهای چینی از سوی ترامپ پس از آن اعلام شد که‌رییس‌جمهوری امریکا اعلام کرد چین از توافق عدول کرده است. با این حال لیو هی با اشاره به اینکه مذاکرات تجاری شکست نخورده، گفته: «رخ دادن مشکلات کوچک در جریان مذاکرات طبیعی و غیرقابل اجتناب است و ما محتاطانه خوشبین هستیم.» این مقام چینی همچنین گفته پکن با اعمال تعرفه‌های جدید مخالف است و به آن پاسخ خواهد داد.

 

ارسال نظر