بازی موشکی «کیم» با ترامپ

۱۳۹۸/۰۲/۱۶ - ۰۰:۲۹:۴۱
کد خبر: ۱۴۳۹۱۳
بازی موشکی «کیم» با  ترامپ

گروه جهان| سمانه قربانی|

 کیم جونگ‌اون رهبر کره‌شمالی چند موشک کوتاه‌برد را آزمایش کرده است. خبرگزاری رسمی کره‌شمالی نوشته که این آزمایش‌ها به خواسته رهبر این کشور و با هدف افزایش توانایی‌های دفاعی بوده و مغایرتی با تعهدش به امریکا مبنی بر عدم آزمایش موشک‌های دوربرد ندارد. در همین حال دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا در مقام دفاع از کیم‌ جونگ‌اون برآمده و گفته مطمئن است که کیم نمی‌خواهد روابط خوبش با امریکا را خراب کند.

به‌گزارش رویترز به نقل از خبرگزاری رسمی کره‌شمالی، هدف این شلیک‌ها که بار دیگر کره‌شمالی را به صدر اخبار جامعه جهانی آورده، آزمایش عملکرد راکت‌اندازهای چندمنظوره دوربرد و تسلیحات بالستیک توسط یگان‌های دفاعی بوده است.

«کیم دونگ‌یوب» کارشناس نظامی موسسه مطالعات شرق دور دانشگاه کره‌ای کیونگ‌نام، می‌گوید: «تصاویر منتشر شده از خبرگزاری رسمی کره‌شمالی نشان می‌دهد که تسلیحات شلیک‌شده می‌تواند موشک‌های کوتاه‌برد و موشک‌های بالستیک زمین به زمین باشد.» اگرچه شلیک این موشک‌ها می‌تواند نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد باشد، اما موشک‌های بالستیک دوربرد نیستند، موشک‌هایی که برای ایالات متحده تهدید جدی به‌شمار می‎روند. این کارشناس مسائل کره‌شمالی می‌گوید مساله‌ ناخوشایند و غیرمنتظره تصویری از موشک بالستیک کوتاه‌برد زمین به زمین بود که به عنوان نسخه کره‌ای موشک‌های اسکاندر روسی شناخته شده است.

 به‌گفته تحلیلگر نظامی، موشک‌های بالستیک با سوخت جامد می‌تواند تا 500 کیلومتر (311مایل) برد داشته باشد و تمام شبه جزیره کره را در محدوده خود قرار دهند. این موشک‌ها قادرند سیستم دفاعی ضد موشکی پیشرفته در ایالات متحده واقع در کره‌جنوبی را خنثی کنند. با این حال وزارت دفاع کره‌جنوبی، محدوده برد سلاح شلیک شده در روز شنبه را بین 70 تا 240 کیلومتر ارزیابی کرده است.

خبرگزاری رسمی کره‌شمالی با انتشار بیانیه‌ای نوشته: «کیم جونگ‌‍‌اون رهبر کره‌شمالی، با شلیک این آزمایش بر افزایش توانایی‌های رزمی برای دفاع از حاکمیت سیاسی و خودکفایی اقتصادی تاکید کرده است، دفاعی که کره‌شمالی برای رویارویی با خطرات و تهاجم‌ها به آن نیاز دارد.

این بیانیه یک روز پس از شلیک آزمایشی موشک‌ها منتشر شده است، اقدامی که به اعتقاد تحلیلگران کوششی است برای تحت فشار گذاشتن واشنگتن برای برگزاری مذاکرات. این مذاکرات مربوط به برنامه هسته‌ای کره‌شمالی پس از نشستی که در فوریه به شکست انجامید، متوقف شد.

کره‌شمالی از سال 2017 پرتاب و آزمایش موشک‌های هسته‌ای و بالستیک خود را متوقف کرده، اقدامی که دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا، بارها از آن به عنوان دستاورد مهم خود در ارتباط با پیونگ‌یانگ نام برده است. با این حال هری کازیانیس مدیر مطالعات کره‌ای در مرکز امنیت ملی، معتقد است که کره‌شمالی هرگز متعهد نبوده که تمام آزمایش‌های هسته‌ای خود را متوقف کند بلکه تنها وعده داده به ضرب‌الاجل خود خواسته‌اش برای آزمایش موشک‌های دوربرد متعهد می‌ماند؛ موشک‎های مدل ICBM که قابلیت رسیدن به خاک ایالات متحده را دارند. کازیانیس می‌گوید: «پرتاب موشک‌های کوتاه‌برد کره‌شمالی نباید ما را متعجب کند.»

آخرین آزمایش شلیک، سئول را واداشت تا از چین همسایه کمونیست خود، بخواهد که فشارها را بر کره‌شمالی تشدید کند. این در حالی است که ترامپ در پست توییتر خود گفته «هنوز می‌تواند با کیم توافق کند.» دونالد ترامپ گفته: «معتقدم که کیم جونگ‌اون بطور کامل توان اقتصادی کره‌شمالی را درک می‌کند و کاری نمی‌کند که این قابلیت از دست برود. کیم همچنین می‌داند که با او هستم و نمی‌خواهد وعده‌اش با من را زیر پا بگذارد؛ پس توافق رخ می‌دهد.»

ران براون اشتاین تحلیلگر ارشد سی‌ان‌ان نوشته: «منتظر بودیم تا واکنش ترامپ به این آزمایش موشکی را شاهد باشیم. اما ترامپ نشان داد که نمی‌خواهد این موضوع را شدت بخشد چرا که در برقراری رابطه شخصی با رهبر کره‌شمالی سرمایه‌گذاری سنگینی انجام داده است. این سیاست را او ترسیم کرده و بطور وسیعی اعتبار خود را پای آن گذاشته و از افراد زیادی در بدنه دولت خواسته تا برخورد خود در قبال پیونگ‌یانگ را تغییر دهند و با او دراین مسیر همسو شوند.. حال ترامپ ناگزیر است این رابطه را حفظ کند و نمی‌خواهد افکار عمومی به این نتیجه برسند که قادر نبوده تا رابطه جدید ایجاد شده با کره‌شمالی را حفظ کند. ترامپ مسیر دیپلماتیکی را در قبال کره‌شمالی در پیش گرفت که هیچ یک از روسای‌جمهوری پیشین امریکا اتخاذ نکرده بودند. این عده در سیاست‌های خود در برابر پیونگ‌یانگ شکست خورده بودند و بی‌نتیجه بودن این روش جدید هم برای ترامپ سنگین خواهد بود.» در ادامه این گزارش آمده: «نمی‌دانیم که دولت ترامپ در پشت پرده چه چیزهایی به کره‌شمالی وعده و پیشنهاد داده است. چیزی که در این دو سال و چند ماه شاهدش بوده‌ایم این است که ترامپ چیزی می‌گوید و روشی که تشکیلات و نهادهای دولتی در پیش می‌گیرند چیز دیگری است. مثلا به بحران ونزوئلا نگاه کنید که وزیرخارجه امریکا به طرف روسی درباره مداخله در کاراکاس هشدار می‌دهد و از طرف دیگری شخص رییس‌جمهوری امریکا در تماس تلفنی اخیر خود با ولادیمیر پوتین و با تکیه به گفته‌های رییس‌جمهوری روسیه می‌گوید که مسکو در کاراکاس مداخله‌ای ندارد. در نتیجه اکنون دو مساله وجود دارد، استراتژی دولت امریکا و استراتژی ترامپ در سیاست خارجی؛ به نظر می‌رسد که استراتژی رییس‌جمهوری ‌امریکا کاملا سر راست است و می‌خواهد که همگی در روابطی که با کره‌شمالی برقرار کرده حضور داشته باشند و امید دارد تا نتیجه‌ای که او خواهان آن است به دست آورد.»

 

 

ارسال نظر