کوتاه از منطقه

۱۳۹۸/۰۱/۲۸ - ۰۱:۲۷:۰۴
کد خبر: ۱۴۲۷۳۶

کاهش رشد اقتصادی دوبی

با وجود بازگشت قدرتمند قیمت‌های نفت در سال جاری، اقتصاد دوبی در حال از دست دادن انرژی خود بوده و تولید ناخالص این امیرنشین، امسال با کمترین رشد خود از ۲۰۰۹ میلادی تاکنون روبرو شده است. به‌گزارش اسپوتنیک، اقتصاد ۱۰۸ میلیارد دلاری دوبی با فشار رو به افزایش تنش‌های بین‌المللی روبرو است؛ شرکت‌ها در حال خروج از این امیرنشین هستند و دانشگاه‌های خصوصی، دانشجویان خود را از دست داده‌اند. رشد اقتصادی دوبی در سال گذشته، به کمترین میزان ۱۰ ساله خود رسید و ۱.۹۴ درصد شد.

هشدار سیل در کابل

شهرداری کابل نسبت به افزایش بارندگی‌ها و جاری شدن سیل در این شهر هشدار داده است. به‌گزارش بی‎بی‎سی، بارندگی در کابل و شماری از ولایات افغانستان از اوایل این هفته آغاز شده و به گفته اداره هواشناسی افغانستان تا فردا نیز ادامه خواهد داشت. در چند روز گذشته تصاویر زیادی در شبکه‌های اجتماعی از سرازیر شدن آب رودخانه کابل به جاده‌ها و جمع شدن مقدار زیادی آب در خیابان‌های منتشر شده است. در کابل تاکنون 2 نفر کشته و ۳۵ خانه تخریب شده است. گفته شده، میزان بارندگی در برخی از ولایات افغانستان تا 50 میلی‌متر خواهد رسید.

نهایی شدن وام‌های خارجی پاکستان

وزیر دارایی پاکستان از نهایی شدن قرارداد دریافت وام‌های جدید از بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول خبر داده است. به‌گزارش منابع پاکستانی، اسلام‌آباد قرار است در آینده نزدیک وام 8 میلیارد دلاری از صندوق بین‌المللی پول و 7.5 میلیارد دلاری از بانک جهانی دریافت کند. گفته شده، تمامی مراحل برای دریافت وام قطعی شده و قرارداد نهایی نیز با سفر هیات صندوق جهانی پول به پاکستان که قرار است اواخر ماه جاری میلادی انجام شود، امضا خواهد شد. در چند ماه اخیر کاهش ارزش واحد پولی پاکستان موجب افزایش مشکلات اقتصادی و تورم بیشتر در این کشور شده است.

رایزنی داماد اردوغان با ترامپ درباره اس۴۰۰ روسی

برات آلبایراک وزیر دارایی ترکیه و داماد رییس‌جمهوری ترکیه گفته با دونالد ترامپ گفت‌وگو کرده است. به‎گزارش سی‌ان‌ان، آلبایراک پس از این دیدار د که ترامپ موضع معقول و مناسب درباره خرید سامانه اس۴۰۰ روسیه توسط ترکیه اتخاذ کرده است. در حال حاضر میزان مبادلات تجاری دو کشور ۲۰میلیارد دلار است. ترکیه درصدد خرید موشک‌های روسی است، اقدامی که با مخالفت شدید امریکا روبرو شده و روابط این دو کشور عضو ناتو را بیش از پیش متشنج کرده است.

 

ارسال نظر