کوتاه از منطقه

۱۳۹۸/۰۱/۲۷ - ۰۱:۲۶:۲۲
کد خبر: ۱۴۲۶۵۰

افتتاح نیروگاه هسته‎ای عربستان

عربستان سعودی به‌زودی نخستین نیروگاه هسته‌ای خود را که با همکاری مخفیانه امریکا ساخته شده، به دور از چشم ناظران آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افتتاح می‌کند. به‌گزارش اشپیگل، این نیروگاه که در شمال غرب ریاض واقع شده، شامل یک رآکتور تحقیقاتی بوده و هدف از آن تربیت و آموزش تکنسین‌های هسته‌ای است. این مرکز به حکومت سعودی امکان غنی‌سازی اورانیوم یا پلوتونیوم را می‌دهد. مقام‌های دولت ترامپ تاکنون از ارایه هرگونه اطلاعات درباره اینکه کدام شرکت‌های امریکایی و با کدام مجوز در روند این انتقال فناوری به عربستان سهیم هستند، خودداری کرده‌اند.

لغو سفر هیات اسراییلی به بحرین

منابع خبری از لغو سفر یک هیات اقتصادی و سیاسی اسراییلی به بحرین خبر دادند. به‌گزارش الجزیره، قرار بود یک هیات از بازرگانان و مقامات دولتی اسراییل برای شرکت در یک کنفرانس به منامه سفر کنند که این سفر به بهانه ملاحظات امنیتی لغو شده است. کنفرانس شبکه کارآفرینی جهانی با حضور ۱۸۰ کشور جهان و باحمایت دولت بحرین در منامه برگزار خواهد شد. به‌نظر می‌رسد که برخی کشورهای عربی در تلاش برای عادی‌سازی روابط با اسراییل هستند؛ بحرین، عمان و امارات از این دست کشورها هستند.

تاکید عدالت‌وتوسعه بر برگزاری انتخابات استانبول

معاون حزب عدالت‌وتوسعه ترکیه به ارایه شکایت حزب متبوعش به شورای عالی انتخابات در آینده نزدیک اشاره و تاکید کرده که خواهان برگزاری مجدد انتخابات در استانبول هستند. به‌گزارش ‌آناتولی، علی احسان یاووز گفته به‌زودی شکایت حزب متبوعش درباره انتخابات استانبول را به شورای عالی انتخابات ارایه خواهد کرد. حزب حاکم عدالت و توسعه که در انتخابات محلی در کلان‌شهرها شکست خورده حاضر به پذیرش شکست در استانبول نیست و خواستار برگزاری مجدد انتخابات در این شهر است.

ادامه تحصن شیعیان هزاره در کویته پاکستان

معترضان اقلیت شیعه هزاره پاکستان با تداوم تجمع و تحصن اعتراض‌آمیز در پی قربانی شدن این شیعیان در حمله‌ای انتحاری جمعه، به کوتاهی دولت در حفاظت از این شیعیان در برابر حملات تروریستی اعتراض کردند. به گزارش ایسنا، در انفجاری انتحاری که جمعه محله شیعه‌نشین کویته را هدف قرار داد علاوه بر کشته شدن ۱۹ تن از جمله چندین نفر از شیعیان قوم هزاره ده‌ها تن دیگر نیز زخمی شدند.

 

ارسال نظر