کوتاه از منطقه

۱۳۹۸/۰۱/۲۴ - ۰۰:۳۳:۴۳
کد خبر: ۱۴۲۳۷۴

کاهش ذخایر ارزی بانک مرکزی ترکیه

بانک مرکزی ترکیه اعلام کرده ذخایر ارزی این کشور حدود ۲ میلیارد دلار کاهش پیدا کرد و این امر باعث روند نزولی لیر شده است. به‌گزارش روزنامه ترکیه ای‌اهوال، به‌دنبال آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی ترکیه درباره روند کاهشی تقریبا ۲ میلیارد دلاری ذخایر ارزی این کشور، لیر ترکیه به این خبر واکنش نشان داد و هر ۵.۷۴ لیر در مقابل یک دلار معامله شد. لیر از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون تقریبا ۸ درصد از ارزش خود را از دست داده است. سرمایه‌گذاران بر این باور هستند که بانک مرکزی و بانک‌های دولتی ترکیه که تحت نظارت صندوق ثروت ملی هستند اقدام به فروش دلار به لیر می‌کنند تا ارز ترکیه را غیر رسمی پشتیبانی کنند.

صادرات تسلیحاتی آلمان به عربستان و امارات

آلمان پس از قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد عربستانی توسط آل‌سعود صادرات تسلیحاتی خود به عربستان را متوقف کرده بود. در اواخر مارس، دولت آلمان در این سیاست تجدید نظر کرد. اکنون شورای امنیت فدرال آلمان مجوز فروش تسلیحات به عربستان و امارات را صادر کرده است. خبرگزاری آلمان نوشته، حضور عربستان و متحدانش در جنگ یمن، سیاست فروش تسلیحاتی به این کشورها را به موضوعی مناقشه‌برانگیز در آلمان تبدیل کرده است.

46 کشته و زخمی در انفجار کویته پاکستان

یک بمب صبح جمعه در بازار تر‌بار شهر کویته پاکستان منفجر شد و دست‌کم ۱۶نفر کشته و ۳۰نفر مجروح شدند. به‌گزارش رویترز، نیمی از قربانیان این حادثه شیعیان هزاره بوده‌اند. هدف قرار دادن اقلیت هزاره‌های شیعه در این منطقه از پاکستان سابقه داشته است.

تمایل نداشتن   مصر به شرکت در پیمان «ناتو عربی»

مصر اعلام کرده حاضر به مشارکت در ائتلاف موسوم به ناتوی عربی نیست. به همین دلیل این کشور نماینده‌ای به این نشست در ریاض اعزام نکرده است. اجلاس کشورهای خواستار مشارکت در «ائتلاف امنیتی خاورمیانه» یکشنبه هفته گذشته در ریاض برگزار شده بود. رویترز نوشته، یک دیپلمات‌ عرب درباره تصمیم مصر گفته این کشور در جدی بودن این حرکت در مجموع تردید دارد و در عین حال بر این باور است که چنین اقدامی به تنش‌ها در منطقه دامن می‌زند. یکی از مسوولان سعودی نیز گفته کار پیشبرد این پیمان آن‌گونه که باید پیش نمی‌رود. عربستان سعودی ۲۰۱۷ و با هدف محدود کردن نفوذ کشورهای روسیه و چین در منطقه ایده تشکیل چنینی ائتلافی را مطرح کرده بود.

 

ارسال نظر