بروکسل برگزیت را تا پایان ۲۰۱۹ به تعویق می‌اندازد

۱۳۹۸/۰۱/۲۲ - ۰۱:۲۳:۱۴
کد خبر: ۱۴۲۲۸۷

 گروه جهان|اتحادیه اروپا در یک نشست اضطراری برای دومین بار فرصت به تأخیر انداختن برگزیت را به نخست‌وزیر بریتانیا می‌دهد اما این‌بار رهبران این بلوک خواهان آن هستند که این تاخیر مشروط و طولانی‌تر باشد. به‌گزارش رویترز، ترزا می ‌نخست‌وزیر بریتانیا، در آستانه برگزاری این نشست به برلین و پاریس رفت تا از رهبران این دو کشور بخواهد با به عقب انداختن تاریخ برگزیت از ۱۲ آوریل به ۳۰ ژوئن موافقت کنند. دیپلمات‌های اتحادیه اروپا گفته‌اند، در بروکسل یک تأخیر انعطافی برای برگزیت احتمالاً تا پایان سال جاری میلادی یا حتی تا مارس ۲۰۲۰ به عنوان محتمل‌ترین گزینه مطرح است. در عین حال این گزینه به بریتانیا اجازه خروج زودتر را در صورتی که بن‌بست در لندن بر سر برگزیت رفع شود خواهد داد.

با وجود آنکه هنوز مشخص نیست، آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان و امانوئل ماکرون، رییس‌جمهور فرانسه که از قدرتمندترین رهبران اتحادیه اروپا هستند بر سر چه چیزی با ترزا می ‌موافقت کرده‌اند، اما یک پیش‌نویس مربوط به نتایج نشست اضطراری چهارشنبه اتحادیه اروپا، عنوان داشته که بریتانیا بر مبنای برخی شرایط یک فرصت دیگر برای به تأخیر انداختن برگزیت دریافت خواهد کرد. در این پیش‌نویس که توسط رویترز مشاهده شده: بریتانیا باید عملی کردن ماموریت‌های اتحادیه اروپا را تسهیل کرده و از هرگونه تدبیری که دستیابی به اهداف این اتحادیه را به خطر بیاندازد اجتناب کند.

بریتانیا به عنوان یک عضو کامل اتحادیه اروپا به لحاظ نظری می‌تواند هرگونه تصمیم سیاسی مهم این اتحادیه را وتو کند. با این حال در این پیش‌نویس محل مربوط به تاریخ پایان این فرصت خالی گذاشته شده و رهبران ۲۷ کشور دیگر اتحادیه اروپا قرار است درباره آن تصمیم‌گیری کنند. این در حالی است که یک مقام دفتر رییس‌جمهور فرانسه گفته: «در سناریوی به تأخیر انداختن مجدد برگزیت تأخیر یک ساله از نظر ما خیلی زیاد است.» او ادامه داده: «اگر بریتانیا خروجش را به تأخیر بیندازد با این حال نباید اجازه شرکت در مذاکرات مربوط به بودجه اتحادیه اروپا یا انتخاب رییس بعدی کمیسیون اجرایی اتحادیه اروپا را پیدا کند و ۲۷ کشور عضو دیگر باید اختیار بررسی همکاری صادقانه لندن را داشته باشند.»

 

ارسال نظر