جنگ تجاری در فراآتلانتیک بر سر «ایرباس»

۱۳۹۸/۰۱/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۲۱۹۲
جنگ تجاری در فراآتلانتیک بر سر «ایرباس»

گروه جهان|

پس از اینکه ایالات متحده در پاسخ به اقدام اروپا مبنی بر تخصیص یارانه بر هواپیما‌های ایرباس که ۱۱میلیارد دلار به امریکا خسارت زده، فهرستی از کالا‌های وارداتی از اتحادیه اروپا را برای اعمال تعرفه منتشر کرد، یک مقام اتحادیه اروپا نیز گفت بروکسل بررسی اقدامات تلافی‌جویانه متقابل را آغاز کرده است.

به‌گزارش رویترز، رابرت لایتزر نماینده تجاری امریکا، فهرستی از کالا‌های اتحادیه اروپا از هواپیما‌های تجاری گرفته تا فرآورده‌های لبنی، در راستای اقدام متقابل علیه اقدام اتحادیه اروپا در تخصیص یارانه بر هواپیما‌های ایرباس منتشر کرده است. نماینده تجاری امریکا تایید کرده که روند اقدام تلافی‌جویانه علیه ۱۱میلیارد دلار زیان از سوی اتحادیه اروپا آغاز شده است. گفته شده، سازمان تجارت جهانی تایید کرده که تخصیص یارانه بر ایرباس از سوی اتحادیه اروپا اثرات نامطلوبی برای امریکا داشته است.

در بیانیه نماینده تجاری امریکا آمده: «هدف نهایی ما این است که به یک توافق با اتحادیه اروپا دست پیدا کنیم که بروکسل به پرداخت یارانه‌های غیرقانونی به این شرکت بزرگ هواپیماسازی پایان دهد. زمانی که اتحادیه اروپا به پرداخت این یارانه‌های غیرقانونی پایان دهد، ما نیز تعرفه‌های اعمال شده را برخواهیم داشت.» یک مقام اتحادیه اروپا سه‌شنبه به رویترز گفته که این اتحادیه بررسی اقدامات متقابل را آغاز کرده است.

ایالات متحده امریکا و اروپا بیش از یک دهه است که بر سر «پرداخت یارانه غیرقانونی به ایرباس و بوئینگ» با یکدیگر اختلاف دارند و بارها شکایت خود را در سازمان تجارت جهانی مطرح کرده‌اند. دو طرف تاکنون در راستای کسب منافع از تجارت جهانی هواپیما، میلیارد‌ها دلار یارانه به شرکت‌های هواپیمایی‌شان پرداخت کرده‌اند.

فهرست گسترده 14صفحه‌ای امریکا شامل تولیدات بخش هوایی مانند بالگردها، هواپیماهای غیرنظامی و برخی قطعات است. این فهرست همچنین مواد غذایی مانند استیک و فیله ماهی، پنیر، میوه و روغن زیتون و همین‌طور محصولات لبنی و پوشاک است.نشریه فایننشال‌تایمز به نقل از لایتزر نوشته، تعرفه‌های احتمالی بر روی کالاهای اتحادیه اروپا

بر اساس بخش 301 قانون تجارت سال 1974میلادی اعمال می‌گردد، همان قانونی که دولت امریکا سال گذشته با استناد به آن تعرفه‌های بسیاری را روی کالاهای چینی اعمال کرده است. فهرست اعلام شده از کالاهای اتحادیه اروپا پیش‌نویس است و انتظار می‌رود که در ماه‌های آینده نهایی شود.

ایالات متحده اعلام کرده است که تعرفه‌های در واکنش به یارانه تخصیص داده شده به ایرباس دو بخش در نظر گرفته است. بخش نخست مربوط به هلی‌کوپترهای جدید، صنایع هوایی و قطعات مربوط به صنایع هوایی است که از کشورهای فرانسه، اسپانیا، آلمان و بریتانیا وارد امریکا می‌شود. این کشورها میزبان کارخانه‌های ایرباس هستند. بخش دوم طیف گسترده‌تری از کالاها را در برمی‌گیرد که از تمامی کشورهای اتحادیه اروپا وارد ایالات متحده می‌شود و بیشتر در حوزه صنایع غذایی است.

شرکت ایرباس سه‌شنبه اعلام کرده که این اقدام ایالات متحده هیچ مبنای قانونی ندارد. سخنگوی این شرکت گفته که پس از گزارش ماه مه‌2018 بانک جهانی، ایرباس تمامی اقدامات لازم را انجام داده است. سخنگوی ایرباس گفته: «رقم خسارتی که بانک جهانی درباره آسیب تخصیص یارانه ایرباس به

ایالات‌متحده اعلام کرده، غلوآمیز است.»

امریکا و اتحادیه اروپا سال گذشته و در جریان سفر ژان کلود یونکر به ایالات متحده بر سر مذاکره و پرهیز از تشدید تنش‌های تجاری به توافق رسیدند اما این مذاکرات هرگز بطور رسمی آغاز نشد. دونالد ترامپ 25جولای 2018 پس از دیدار با یونکر گفت امریکا برای کاهش موانع تجاری با اتحادیه اروپا تلاش خواهد کرد. او تاکید کرد که دو طرف برای به صفر رساندن تعرفه‌ها و یارانه‌ها برای کالاهایی غیر از صنایع خودروسازی تلاش خواهند کرد.

فهرست کالاهای اروپایی برای اعمال تعرفه

از سوی ایالات متحده درست در روزی منتشر شده که مقام‌های اتحادیه اروپا و لی‌کیانگ نخست‌وزیر چین، در بروکسل نشست مشترکی را برگزار کردند. چین نیز از جمله کشورهایی است که هدف اعمال تعرفه‌های سنگین دولت ترامپ قرار گرفته است.

نشریه فایننشال نوشته، لی‌کیانگ نخست‌وزیر چین، که به اروپا سفر کرده در بروکسل با دونالد تاسک رییس پارلمان اروپایی، و ژان کلود یونکر رییس کمیسیون اروپا دیدار کرده است. این نشست نخستین دیدار مقام‌های چینی و اروپایی پس از آن است که بروکسل بطور رسمی پکن را متهم کرد که دسترسی شرکت‌های اروپایی به بازارهای چین را محدود کرده است. چین با وجود اختلافات گسترده با اتحادیه اروپا بارها تلاش کرده تا جبهه مشترکی را با حضور اروپایی‌ها در برابر سیاست‌های حمایت‌گرایانه دولت ترامپ تشکیل دهد، تلاش‌هایی که تاکنون به نتیجه نرسیده است.

چین ماه جاری میزبان دومین نشست ابتکار «جاده و کمربند» است که قرار است با صرف هزینه‌های عظیم زیربنایی، چین در آسیا را به اروپا و فراتر از آن متصل کند و پکن امیدوار است که بتواند علاوه بر ایتالیا که تاکنون آمادگی خود را برای مشارکت در این طرح اعلام کرده دیگر کشورهای اروپایی را نیز راضی به همکاری کند.

تشدید اختلافات تجاری ایالات متحده و اتحادیه اروپا در شرایطی است که سازمان تجارت جهانی در گزارش اخیر خود هشدار داده جنگ تجاری امریکا با دیگر کشورها مانعی برای رشد تجارت جهانی در 2018 بوده است. در این گزارش آمده در سه ماهه چهارم 2018 تجارت در جهان کاهش 0.3 درصدی داشته است. با این حال یک مقام ارشد کاخ‌سفید سه‌شنبه گفته که امریکایی‌ها هنوز درباره تمام مسائلی که در راه رسیدن به توافق و پایان دادن به جنگ تجاری با چین وجود دارد، رضایت پیدا نکرده‌اند. امریکایی‌ها چین را اعمال تغییرات در رویه‌های تجاری خود و رفع نگرانی‌ها پیرامون یارانه‌های صنعتی، انتقال فناوری و حقوق مالکیت معنوی تحت فشار قرار داده‌اند.

 

ارسال نظر