قمار انتخاباتی نتانیاهو

۱۳۹۸/۰۱/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۲۱۰۹
قمار انتخاباتی نتانیاهو

گروه جهان|

انتخابات عمومی سرزمین‌های اشغالی برگزار می‌شود. گاردین در گزارشی با اشاره به وعده‌های انتخاباتی بنیامین نتانیاهو از جمله «الحاق کرانه باختری خاک اسراییل» و تلاش او برای جلب آرای تندروها نوشته، این تاکتیک در صورتی که چپ‌گراها و شهروندان عرب بسیج شده و در تعداد بالا برای شکست او در انتخابات شرکت کنند، نتیجه عکس خواهد داد.

به‌گزارش دویچه‌وله، بنی گانتس رییس پیشین ستاد ارتش رژیم‎صهیونیستی، جدی‌ترین رقیب نتانیاهو در این انتخابات به شمار می‌رود. این دو حریف، در آخرین نظرسنجی‌ها، شانه به شانه هم بودند. گانتس در کارزارهای انتخاباتی خود را یک چهره میانه‌رو با طرح‌های اجتماعی معرفی می‌کند. منتقدانش بی‌تجربگی او در عالم سیاست را نشانه می‌روند. گانتس ۵۹ ساله هم نتانیاهوی ۷۰ ساله را فردی متظاهر خوانده است. او در یکی از سخنرانی‌های انتخاباتی‌اش گفته: «آن زمان که داشتم زیر سایه مرگ در واحدهای ویژه نیروی هوایی می‌جنگیدم، نتانیاهو در حال خودنمایی در نمایش‌های تلویزیونی بود.»

گانتس بارها به رسوایی‌های مالی و اداری نتانیاهو تاخته و وعده کرده که در قبال فساد کوچک‌ترین مدارایی نشان نخواهد داد. او رییس اتحاد «آبی و سفید» است که به حزب ژنرال‌ها شهرت دارد. نخست‌وزیری فرماندهان ارتش در سرزمین‌های اشغالی موضوع جدیدی نیست. اسحاق رابین و اهود باراک، دو رییس سابق ستاد مشترک نیز پیش‌تر به عنوان نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی انتخاب شده بودند.

گانتس از یک سو با روحیه سرسخت یک نظامی شناخته می‌شود و از سوی دیگر دیدگاه‌هایی میانه‌روانه در مسائل اجتماعی و مذهبی ارایه می‌کند. او در فاصله سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹ وابسته نظامی اسراییل در امریکا بود، از ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ رییس ستاد مشترک ارتش شد و دو جنگ در نوار غزه را فرماندهی کرد. گانتس تصریح کرده که مسوولیت حفظ امنیت به عهده نیروهای ارتشی است و در دست ارتش باقی خواهد ماند. مخالفان گانتس شعارها و وعده‌های او را بازاری مکاره توصیف می‌کنند که همه رقم جنس برای جلب مشتری در آن عرضه می‌شود؛ از جمله هنوز روشن نیست که اتحاد «آبی و سفید» او چه راه‌حلی برای کشمکش خاورمیانه دارد.

  تاکتیک انتخاباتی یا ناامیدی؟

در شرایطی که آخرین نظرسنجی‌های پیش از انتخابات از تساوی تعداد کرسی‌های لیکود و ائتلاف آبی سفید حکایت داشت، بنیامین نتانیاهو در اظهاراتی تامل‌برانگیز گفته که رقبای او برنده انتخابات هستند. تحلیلگران بسیاری تاکید دارند که این اظهارات شگردی از جانب نتانیاهو برای کشاندن هر چه بیشتر حامیان لیکود و راستگرایان به پای صندوق‌های رای است. نتانیاهو در انتخابات چهار سال پیش نیز با بیان اینکه «عرب‌ها دارند اتوبوسی به حوزه‌ها می‌روند» حامیان جناح راست را تشویق کرد نتیجه نظرسنجی‌هایی را که چندان به سود لیکود نبود، در رای‌گیری حقیقی، تغییر دهند. از سوی دیگر، نتانیاهو در روزهای گذشته به طرز بی‌سابقه‌ای مهمان برنامه‌های مختلف شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی بوده است. جروزالم‌پست نوشته: «به‌نظر می‌رسد در تمام دوران طولانی حضور نتانیاهو در عرصه سیاست، این نخستین‌بار است که او نسبت به آینده سیاسی‌اش ابراز تردید می‌کند.»

در این میان، احزاب راست که هم‌پیمانان طبیعی نتانیاهو در 10 سال اخیر بوده‌اند، از او انتقاد کرده‌اند که با ترفندهای متعدد، حامیان این احزاب را به دادن رای به سود لیکود وادار کرده است. بنیامین نتانیاهو اخیرا در اظهاراتی افراطی وعده داده در صورت پیروزی در انتخابات، کرانه باختری را به سرزمین‌های اشغالی الحاق خواهد کرد.  این سخنان با واکنش‌های تندی از سوی فلسطینیان و نیز عرب‌های سرزمین‌های اشغالی روبرو شده است. احزاب میانه و چپ اسراییل نیز گفته‌اند این سخنان نشان از عدم پایبندی نتانیاهو به صلح و راهکار دو کشوری است. سامی ابو زهری مقام دولت حماس، ضمن درخواست از دولت فلسطین در کرانه باختری برای پایان همکاری‌های امنیتی خود با رژیم‌صهیونیستی گفته: «رویای نتانیاهو برای انضمام کرانه باختری هیچ‌وقت به واقعیت تبدیل نمی‌شود و ما اجازه تحقق آن را نمی‌دهیم.» رجب طیب اردوغان رییس‌جمهوری ترکیه، نیز بار دیگر بر حاکمیت فلسطینیان بر کرانه باختری تأکید کرده است.

گاردین نوشته: «نتانیاهو با وعده اخیرش به‌دنبال سیاست بازی نیست. او پیشتر هم با الحاق یهودیه و سامریه، یعنی همان چیزی که دولت اسراییل کرانه باختری می‌خواند، در راستای تمایل آشکار برای جلوگیری از تشکیل یک کشور فلسطینی طنازی کرده است. مفسران به نتانیاهو مامور کفن و دفن راه‌حل دو دولتی لقب داده‌اند. وعده‌های اخیر نتانیاهو در صورت به اجرا درآمدن، این راه‌حل را در یک گور بی‌نام و نشان دفن خواهند کرد. نتانیاهو به عنوان یک راست‌گرای ذاتا مخالف با حق تعیین سرنوشت برای فلسطینی‌ها، سابقه زیادی در تغییر مواضع‌اش براساس شرایط سیاسی دارد. او در جریان انتخابات سال ۲۰۰۹ از آنچه که تشکیل یک کشور فلسطینی خلع سلاح شده خواند حمایت کرد. در انتخابات ۲۰۱۵ با این حال نتانیاهو سیاست خودش را پوچ و بی‌اعتبار خوانده و مدعی شد، اسراییل شریکی برای صلح ندارد. حالا نیز او با بهره‌برداری از نگرانی‌های قدیمی نسبت به اینکه هدف فلسطینی‌ها نه تشکیل کشور مستقل بلکه نابودی اسراییل است، گامی بزرگ‌تر به سمت ایده مناقشه‌برانگیز اسراییل بزرگ برداشته است. با این حال این قمار او در صورتی که چپ‌گراهای اسراییلی و شهروندان عرب اسراییل بسیج شده و در تعداد بالا برای شکست دادن نتانیاهو و همپیمانان راست‌گرایش در انتخابات شرکت کنند نتیجه عکس خواهد داد.»

 

ارسال نظر