تهدید انقلاب در پارلمان آینده اروپا

۱۳۹۸/۰۱/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۲۰۲۱
تهدید انقلاب در پارلمان آینده اروپا

گروه جهان|

احزاب راستگرای این اتحادیه عزم خود را برای تغییر دادن ساختار آن در درون، جزم کرده‌اند. روند خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (برگزیت) در دو سال گذشته تاثیرات سیاسی و اجتماعی محسوسی در کشورهای این اتحادیه برجا گذاشته است.

نشریه اشتاندارد اتریش در گزارشی با اشاره به بی‌نتیجه ماندن بحث خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا نوشته: زمانی که در سال 2016 میلادی همه‌پرسی برگزیت برگزار شد، بیش از همه این احزاب راستگرای اروپا بودند که به تمجید و استقبال از این اقدام برخاستند. در فرانسه «مارین لوپن» از «پیروزی آزادی» سخن گفت و از همقطاران خود خواست خروج دیگر کشورهای اعضای اتحادیه اروپا را نیز در دستور کار قرار دهند. با این حال در این مدت مشکلات و موانع ایجاد شده در اجرای برگزیت، موجب کمرنگ‌تر شدن چنین خواسته‌ای شده است. این در حالی است که جدال بر سر پذیرش یا رد برگزیت موجب افزایش نگرانی‌ها از گسترده شدن دامنه بی‌نظمی و بی‌اعتمادی در اتحادیه اروپا شده و در این شرایط اتحادیه اروپا به عنوان ساحلی امن برای کشورهای عضو، طرفداران بیشتری پیدا کرده است. همچنین در برابر خواست انگلیسی‌ها برای ترک اتحادیه اروپا، 27 عضو دیگر به صدایی واحد دست یافته‌اند و به ندرت موضعشان شاهد تک صدایی بوده است. پس از گذشت سال‌های مناقشه بر سر مهاجران، سیاست اروپایی و بحران اقتصادی یونان، اکنون شهروندان اروپایی در آرزوی ثبات و فراموش کردن دوران ناآرامی هستند. بر اساس جدیدترین نظرسنجی‌ها نگاه شهروندان به اتحادیه اروپا مثبت‌تر از گذشته شده و در اتریش میزان رضایت از عضویت در اتحادیه با 75 درصد یعنی چهار درصد بیشتر از متوسط کل اروپا، رکورد زده است. اکنون احزاب راستگرا که زمانی سرخوش از سوق دادن کشورهای دیگر به خروج از اروپا و راه‌اندازی پروژه‌های خروج اتریش، فرانسه و ایتالیا و غیره بودند، با درک واقعیت موجود، خود را ناچار به فعالیت بیشتر در حیطه سیاسی و تغییر راهبردهای خود می‌بینند.

در راهبرد جدید این احزاب، اتحادیه اروپا باید خود را از درون و طبق نیاز مردم هر کشور اصلاح کند. با چنین رویکردی مارین لوپن رهبر حزب «جبهه ملی» فرانسه که با شعارهای خروج از منطقه یورو و کنترل مجدد مرزها در انتخابات 2017 میلادی شکست خورد، برای نشان دادن چهره‌ای متعادل‌تر از حزبش نام «جبهه» را به «جنبش» تغییر داده است. در اتریش «تیری باودت» چهره جدید راستگرای این کشور دم از شعارهای جدید می‌زند و «حزب آزادی» با احتیاط بیشتری از مواضع خود سخن می‌گوید.

تغییر راهبرد پوپولیست‌ها در دیگر کشورهای اروپا نیز به چشم می‌خورد که حزب حاکم «لیگ» به ریاست ماتئو سالوینی در ایتالیا از آن جمله است. با این حال شکست پروژه خروج از اتحادیه اروپا موجب تضعیف احزاب راستگرا نشده است. آنها با تلطیف شعارهای خود توانسته‌اند در انتخابات اخیر کشورهای اروپایی جایگاه خوبی به دست آورده و حتی در برخی از آنها موفق به تشکیل دولت شده‌اند. با رویکرد جدید، امید احزاب راستگرا به کسب آرای بیشتر در انتخابات پارلمانی است تا همان‌گونه که سالوینی می‌گوید دست به یک انقلاب در پارلمان آینده اروپا بزنند.

شهروندان کشورهای عضو اتحادیه اروپا در روزهای ۲۳ تا ۲۶ ماه مه‌برای انتخاب نمایندگان در پارلمان اتحادیه اروپا که ۷۰۵ کرسی دارد، به پای صندوق‌های رای می‌روند و این در حالی است که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد تعداد کرسی‌های احزاب راست تندرو در انتخابات پارلمانی اروپا دوبرابر خواهد شد. گفته شده، در فرانسه، حزب اجتماع ملی به رهبری مارین لوپن احتمالا ۲۳ درصد از آرا را به دست می‌آورد. در ایتالیا، حزب اتحادیه شمالی (لیگا نورد) به رهبری ماتئو سالوینی، احتمالا ۳۳درصد آرا را به دست خواهد آورد. در لهستان یاروسلاو کاچینسکی رهبر حزب راستگرا و محافظه‌کار «قانون و عدالت» در راه کسب ۴۲ درصد آرا در انتخابات پارلمانی اروپا است.

با توجه به شرایط ویژه موجود در اروپا و با خروج احتمالی بریتانیا از اتحادیه، انتخابات پیش رو مهم‌ترین انتخابات در تاریخ پارلمان اروپا ارزیابی می‌شود. برنارد هانری لوی فیلسوف و نویسنده سرشناس فرانسوی، در نشستی با عنوان «در جست‌وجوی اروپای واحد» از شهروندان اتحادیه اروپا خواسته در انتخابات شرکت کنند. هانری لوی گفته: «در حال حاضر بعضی نیروهای سیاسی را می‌بینید که دارند از دموکراسی برای ویران کردن دموکراسی استفاده می‌کنند... که دارند از انتخابات پارلمانی اروپا استفاده می‌کنند تا این نهاد را از درون فاسد کنند، ضعیف سازند و به نابودی بکشانند.» این فیلسوف فرانسوی هشدار داده جنبش‌های ملی‌گرا در سراسر اروپا نظیر حزب مارین‌ لوپن در فرانسه و سالوینی در ایتالیا در حال قدرت گرفتن هستند. برنارد هانری لوی برگزیت در بریتانیا و جنبش جلیقه‌زردها در فرانسه را دو روی سکه عوامگرایی راست و چپ افراطی خوانده است.

 

ارسال نظر