کوتاه از منطقه

۱۳۹۸/۰۱/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۱۹۴۴

تنش در شورای همکاری خلیج فارس ادامه دارد

عربستان، امارات، بحرین و مصر با صدور بیانیه‌ای، شرکت در نشست «اتحادیه بین‌المجالس» در قطر را تحریم کرده‌اند؛ اقدامی که از سوی ناظران به تشدید تنش‌ها میان اعضای شورای همکاری خلیج فارس تفسیر شده است. اتحادیه بین‌المجالس از نمایندگان مجالس و پارلمان‌های کشورهای جهان تشکیل شده و هدف آن توسعه دموکراسی است. قطر تحریم نشست از سوی این کشورها را خنده‌دار خوانده است. اجلاس امسال ششم تا دهم آوریل در دوحه برگزار می‌شود.

پاکستان حریم هوایی‌اش را به روی هند گشود

پاکستان با کاهش تنش نظامی با دهلی بخشی از حریم هوایی خود را به روی خطوط هواپیمایی هند گشود. به‌گزارش هندوستان‌تایمز، بسته شدن حریم هوایی پاکستان باعث افزایش 40 تا 50 درصد قیمت بلیت خطوط هوایی هند شده بود. تنش بین هند و پاکستان در دو ماه اخیر به‌دنبال حمله انتحاری مرگبار در کشمیر تحت کنترل دهلی شدت گرفته است.

پاکسازی مین‌های داعش در عراق 8 سال زمان می‌برد

پاکسازی مین‌های بجا مانده از داعش به بیش از هشت سال زمان و 264 میلیون دلار اعتبار نیاز دارد. به‌گزارش ایرنا، رییس بخش پاکسازی مین سازمان ملل در عراق با اشاره به پاکسازی حدود 17 هزار مین و انواع وسائل دست ساز انفجاری در 2018، عملیات مین‌زدایی به‌ویژه در موصل را بسیار پیچیده، هزینه‌بر و خطرناک توصیف کرد.

کاهش دیپلمات‌های امریکا در افغانستان

دولت واشنگتن در راستای خروج بخشی از نیروهای نظامی خود از افغانستان به‌دنبال کاهش نیروهای دیپلماتش در این کشور است. به‌گزارش فارن پالسی، دونالد ترامپ تصمیم دارد در راستای برنامه خروج امریکا و کاهش هزینه‌های این کشور در جنگ 18 ساله نیروهای دیپلمات خود در افغانستان را کاهش دهد.

دفاع اردوغان از خرید اس۴۰۰ روسی

رییس‌جمهوری ترکیه در سفر به مسکو گفته موضوع سامانه‌های اس ۴۰۰ برای ترکیه مهم است و روند خرید این سامانه‌ها خاتمه یافته است. امریکا با خرید موشک‌های روسی مخالف است. به‌گزارش خبرگزاری آلمان، رجب اردوغان گفته: «امریکا خلاف روسیه شرایط مناسبی برای خرید سیستم دفاع موشکی پاتریوت را فراهم نکرد و ترکیه نظر مثبتی در این باره ندارد.» او تاکید کرده واشنگتن درباره خرید سامانه‌های روسی توسط ترکیه اشتباه می‌کند.

 

ارسال نظر