کوتاه از منطقه

۱۳۹۸/۰۱/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۱۸۵۵

رآکتور اتمی عربستان آماده بهره‌برداری می‌شود

روزنامه گاردین با استناد به تصاویر ماهواره‌ای اعلام کرده اولین رآکتور اتمی عربستان تا چند ماه دیگر آماده خواهد شد. گاردین نوشته هنوز نشانه‌ای از آمادگی عربستان برای رعایت موازین حفاظتی که مانع از ساخت بمب اتمی می‌شود، در دست نیست. گاردین درخصوص این موازین حفاظتی توضیحاتی تفصیلی ارایه نکرده است. اگرچه عربستان سعودی از امضا‌کنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌ هسته‌ای (ان‌پی‌تی) است. اولین رآکتور تحقیقات هسته‌ای عربستان سعودی در شهرک علم و فناوری ملک عبدالعزیز در نزدیکی ریاض قرار دارد.

کاهش دوباره ارزش واحد پولی پاکستان

ارزش واحد پولی پاکستان پس از تعاملات دولت این کشور با صندوق بین‌المللی پول برای دریافت وام‌های جدید، در چند روز گذشته با کاهش چشم‌گیری مواجه شده است. به‌گزارش داون، ارزش برابری دلار با روپیه پاکستان، در بازارهای ارزی اسلام‌آباد به بالاترین سطح خود در تاریخ این کشور رسیده است. طبق آمار ارایه شده از سوی بازارهای ارزی پاکستان قیمت هر دلار در پاکستان به 144 روپیه رسیده و این کاهش ارزش واحد پولی پاکستان مشکلات جدیدی از جمله افزایش بدهی‌های خارجی این کشور به دنبال داشته است.

لغو روادید دادستان دیوان بین‌المللی کیفری

ایالات متحده روادید یک دادستان دیوان بین‌المللی کیفری را به خاطر تحقیقاتش درباره عملکرد نظامیان امریکایی در افغانستان لغو کرده است. به‌گزارش بی‌بی‌سی، فاتو بنسودا دادستان دیوان بین‌المللی کیفری این خبر را تایید کرده است. بنسودا از دوسال پیش تحقیقاتش را درباره جنایت‌های جنگی احتمالی در افغانستان آغاز کرده است. این تحقیقات درباره عملکرد همه طرف‌های درگیر در جنگ است و شامل برخورد نظامیان امریکایی با زندانیان نیز می‌شود.

هدیه یک میلیارد دلاری ریاض به عراق

پادشاه عربستان یک میلیارد دلار برای ساخت یک شهرک ورزشی به عراق هدیه داده است. یک هیات بلندپایه از مقامات عربستان برای گسترش روابط دو کشور در بغداد به سر می‌برد. وزرای انرژی و سرمایه‌گذاری عربستان این هیات را همراهی می‌کنند. رویترز نوشته، عراق به امید مزایای اقتصادی، خواستار نزدیکی بیشتر به همسایه جنوبی خود است. عربستان۲۰۱۵ سفارت خود در بغداد را پس از وقفه‌ای ۲۵ ساله مجدد گشود. عربستان تصمیم دارد برای تسهیل صدور ویزا برای شهروندان عراق سه کنسولگری دیگر نیز در عراق تأسیس کند.

 

 

ارسال نظر