شکایت میلیاردر روسی از دولت امریکا به‌دلیل تحریم او

۱۳۹۷/۱۲/۲۶ - ۰۰:۰۹:۱۸
کد خبر: ۱۴۱۷۰۳

گروه جهان| یک میلیاردر روسی از دولت امریکا به اتهام فراتر عمل کردن از محدودیت‌های قانونی در تحریم او و قربانی کردن‌اش در تحقیقات به بهانه مداخله روسیه در انتخابات امریکا شکایت کرده است. به‌گزارش رویترز، این میلیاردر روسی به نام اولگ دریپاسگا از دادگاهی فدرال در شهر واشنگتن تقاضا کرده جلوی وزارت خزانه‌داری امریکا در استفاده از قدرت ویرانگر چنین تحریم‌هایی را بگیرد و ادعا کرده تحریم‌های این وزارتخانه علیه او در ماه آوریل گذشته به شکلی خودسرانه اعمال شده و او را از استفاده از فرآیند عادلانه طبق قانون اساسی امریکا محروم ساخته‌اند. امریکا، کانادا و اتحادیه اروپا به تازگی با صدور بیانیه مشترک از وضع تحریم‌های جدید علیه روسیه خبر دادند. دور جدید تحریم‌ها به دلیل حمله به سه کشتی اوکراینی و الحاق شبه‌جزیره کریمه به خاک روسیه اعمال شده است. وزارت خزانه‌داری امریکا گفته مجازات‌های جدید علیه مقام سرویس امنیتی فدرال روسیه و به دلیل مشارکت آنها در درگیری با شناورهای اوکراینی در تنگه کرچ در نزدیکی کریمه اعمال شده است. نیروهای دریایی روسیه ۲۵ نوامبر ۲۰۱۸ به روی ۳ کشتی اوکراینی در تنگه کرچ آتش گشودند. پس از توقیف شناورهای اوکراینی، ۲۴ ملوان این کشور دستگیر شدند که همچنان در روسیه در بازداشت موقت به سر می‌برند. همزمان کانادا اعلام کرد ۱۱۴شخص حقیقی و ۱۵شخص حقوقی را در پاسخ به اقدام نظامی روسیه علیه کشتی‌های اوکراینی تحریم کرده است.


قوانین مالکیت سلاح در نیوزیلند تغییر می‌کند

گروه جهان|جاسیندا آردرن نخست‌وزیر نیوزیلند، در پی حمله تروریستی به دو مسجد در شهر کرایست‌چرچ که به کشته شدن دست‌کم ۴۹ نفر انجامید، اعلام کرد که قوانین اسلحه در این کشور تغییر خواهد کرد. به‌گزارش آسوشیتدپرس، آردرن گفته: «عامل اصلی این حمله پنج فقره اسلحه داشته است؛ دو اسلحه نیمه اتوماتیک و دو شاتگان. این مهاجم مجوز اسلحه داشت و به من گفته شده که او این مجوز را سال ۲۰۱۷به دست آورده است. همچنین یک تفنگ اهرمی نیز کشف شد.» نخست‌وزیر نیوزیلند گفته در حالی که تحقیقات پیرامون چگونگی به دست آوردن این مجوز اسلحه ادامه دارد، او می‌تواند اطمینان دهد که قوانین اسلحه در این کشور تغییر خواهد کرد. دولت نیوزیلند و رهبران جهان این حمله را تروریستی نامیده‌اند.

برنتون ترانت، مرد ۲۸ ساله استرالیایی به عنوان مظنون اصلی حمله برای نخستین‌بار به دادگاه برده و در حضور قاضی تفهیم اتهام شده است. این دادگاه به‌دلایل امنیتی غیرعلنی برگزار شده است. ترانت با لباس زندان و دست‎بند در جایگاه متهم قرار گرفت و در جریان تفهیم اتهام کوتاه، دستش را به نشانه قدرت سفید‌پوست‌ها بالا برد. دو نفر دیگر هم به همراه برنتون ترانت بازداشت شده‌اند که هویت آنها هنوز معلوم نشده اما پلیس می‌گوید هیچ کدام از آنها سابقه کیفری و قضایی نداشته‌اند. ترانت قرار است برای بار دوم پنجم آوریل (۲۰ روز دیگر) به دادگاه برده شود.

رتبه یک رشد اقتصادی جهان متعلق به روآنداست

گروه جهان| تولید ناخالص داخلی روآندا در سال ۲۰۱۸ سریع‌تر از دیگر کشورهای جهان افزایش داشته است. به گزارش شین‌هوا، مرکز ملی آمار کشور رواندا اعلام کرد اقتصاد این کشور در سال ۲۰۱۸ با ثبت عملکردی نیرومند موفق شده است تا رشد خیره کننده ۸.۶‌درصدی را به ثبت برساند که سریع‌ترین نرخ رشد در جهان محسوب می‌شود. به گفته این مرکز، عملکرد خوب اقتصاد روآندا در رشد ۱۰.۴‌درصدی در 3ماهه نخست، ۶.۸‌درصدی در 3ماهه دوم، ۷.۷‌درصدی در 3ماهه سوم و ۹.۶‌درصدی در 3ماهه چهارم سال ۲۰۱۸ ریشته داشته است. یوسف مورانگوا رئیس مرکز ملی آمار رواندا گفت رشد بخش کشاورزی در این سال 6درصد، رشد بخش صنعت ۱۰‌درصد و رشد بخش خدمات ۹‌درصد بوده است. بانک مرکزی رواندا نیز با صدور بیانیه‌ای ضمن تأیید این رشد اعلام کرد رشد سال ۲۰۱۹ این کشور را ۷.۸‌درصد پیش‌بینی می‌کند. از افزایش ۱۰‌درصدی تولید مواد غذایی، افزایش ۲۶‌درصدی تولید پنبه و پارچه و افزایش ۳۸‌درصدی استخراج آهن از جمله مهم‌ترین دلایل این رشد بسیار بالا در رواندا نام برده شده است. روآندا با حدود ۱۳‌میلیون نفر جمعیت، چهارمین کشور کوچک آفریقایی است؛ اما رشد اقتصادی بالای این کشور در سال‌های اخیر باعث افزایش محسوس رفاه شده است به گونه‌ای که متوسط درآمد سرانه این کشور از ۴۱۶ دلار در سال ۱۹۹۴ به ۲۰۹۰ دلار در سال ۲۰۱۷ افزایش یافته است.

تشکیل واحد نظامی حفاظت از زیرساخت‌ها در ونزوئلا

گروه جهان|رییس‌جمهوری ونزوئلا یک هفته بعد از قطعی برق گسترده در این کشور از تشکیل یک واحد نظامی ویژه با مسوولیت حفاظت از تاسیسات و خدمات اساسی نظیر تاسیسات تامین آب و برق این کشور خبر داد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، نیکولاس مادورو عامل قطعی برق گسترده یک هفته پیش در این کشور را حمله سایبری از سوی امریکا می‌داند، اما منتقدان او می‌گویند سوء عملکرد دولت در حفاظت از زیرساخت‌ها باعث وقوع این اتفاق شده است. این قطعی برق و خاموشی گسترده در تاریخ 7مارس در ونزوئلا رخ داد و باعث فلج شدن تقریبا کل این کشور شد. خوان گوآیدو رهبر مخالفان ونزوئلا گفته که این قطعی برق به دلیل آسیب دیدن تجهیزات برق‌رسانی به سبب آتش گرفتن پوشش گیاهی بوده و مادورو او را متهم به خرابکاری کرده است.

 نیکولاس مادورو در سخنرانی که از رادیو و تلویزیون ونزوئلا پخش شد اعلام کرد این واحد ویژه موسوم به «فرماندهی دفاع از خدمات راهبردی اساسی» با وظیفه تضمین «امنیت، کارکرد و حفاظت» در این زیرساخت‌ها تشکیل شده است. بر همین اساس، افسران این واحد فرماندهی مسوولیت دارند امنیت «فیزیکی و سایبری» زیرساخت‌ها و حفاظت از تجهیزات آنها را تضمین کنند. رییس‌جمهوری ونزوئلا همچنین وعده داد دست به اعمال «تغییراتی مهم در عملکرد دولت» خواهد زد. مادورو از وزرای دولت خود خواست به خیابان‌ها بیایند و همراه با مردم، حکومت را اداره کنند.

وزیر خارجه پیشین آلمان به کره‌شمالی می‌رود

گروه جهان|هفته‌نامه اشپیگل گزارش داده که زیگمار گابریل وزیر خارجه سابق آلمان، تصمیم دارد شخصاً به کره‌شمالی سفر کند. گابریل گفته تصمیم دارد در همین ماه به این کشور سفر کند. وی در پیامی توییتری تصریح کرده که می‌خواهد خودش تصوری از این کشور داشته باشد. او نوشته: «ترامپ دو بار با رهبر کره‌شمالی درباره مساله خلع سلاح مذاکره کرد؛ کره‌جنوبی گام‌های جسورانه‌ای را برای آشتی و صلح و حتی اتحاد دوباره برداشته و من هم می‌خواهم در این ماه به کره‌شمالی سفر ‌کنم.» گابریل سپتامبر 2017 هم در مصاحبه‌ای خواستار مذاکرات مستقیم با کره‌شمالی شده بود. این در حالی است که خبرگزاری یونهاپ گزارش داده، چین در راستای حفظ تحریم‌ها علیه کره‌شمالی در حال تشدید کنترل روی روادید نیروهای کار و کارگران کره‌شمالی است که در این کشور هستند. گفته شده، در مناطق مرزی شمال شرق سختگیری‌ها بیشتر از نقاط دیگر است. برخی از اتباع کره‌شمالی که در مراکز مختلف از جمله رستوران‌های مرزی در چین کار می‌کنند، می‌گویند روادیدشان رو به اتمام است و به آنها اعلام شده است که باید بی‌درنگ پس از پایان ویزا کشور را ترک کنند. در سال 2017 زمانی که سازمان ملل تحریم‌های سرسختانه‌ای علیه کره‌شمالی اتخاذ کرد بیش از دو هزار و 600 نیروی کار کره‌شمالی مجبور به ترک چین شدند. سال گذشته اما زمانی که چندین دور گفت‌وگو میان سران دو کشور انجام شد، ورود اتباع کره‌شمالی و کارگران این کشور به چین تسهیل شد.

 

ارسال نظر