«روز سیاه‌» نیوزیلند

۱۳۹۷/۱۲/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۱۶۱۸
«روز سیاه‌» نیوزیلند

گروه جهان|

 حمله همزمان به دو مسجد در شهر کرایست‌چرچ در نیوزیلند دست‌کم ۴۹ کشته و بیش از ۲۰ زخمی بر جای گذاشته است. حال بیشتر مجروحان وخیم اعلام شده است. دولت نیوزیلند در پی این حادثه که واکنش‌های گسترده بین‌المللی در پی داشته، فعالیت تمامی مساجد را به‌دلایل امنیتی تا اطلاع ثانوی تعطیل کرده است.

رویترز نوشته، سه مرد و یک زن در ارتباط با این حمله بازداشت شده‌اند. خبرگزاری فرانسه نیز به نقل از نخست‌وزیر استرالیا نوشته یکی از مهاجمان برینتوت ترانت نام دارد؛ شهروند 28ساله استرالیایی که در صفحه فیس‌بوک خود از اشغال سرزمین‌های اروپایی توسط مهاجمان مسلمان، ابراز خشم کرده و پدر و مادری بریتانیایی دارد.او بطور رسمی به قتل متهم شده و شنبه در دادگاه حاضر خواهد شد.

جاسیندا آردرن نخست‌وزیر نیوزیلند، در واکنش به این حملات که روز جمعه رخ داد این روز را «سیاه‌ترین روز» نیوزیلند توصیف کرده است. ویدئوی حمله که حاوی تصاویر دلخراش از شلیک به حاضران در مسجد است ۱۶ دقیقه به طول می‌انجامد و روی صفحه متعلق به ترانت منتشر شده بود. این ویدئو که به نظر می‌رسد از دوربینی قابل نصب روی سر مهاجم گرفته شده باشد، مردی را داخل خودرو با جلیقه جنگی نشان می‌دهد که به سمت مسجد نور در مرکز کرایست‌چرچ در حرکت است. او پس از رسیدن به محل و پارک خودرو، یکی از چندین اسلحه داخل خودرو را برداشته و وارد مسجد می‌شود. مهاجم پس از ورود چندین دقیقه به تیراندازی می‌پردازد و به دفعات خشاب اسلحه خود را عوض می‌کند.

در ویدیو دیده می‌شود که فرد ضارب در مقطعی از مسجد خارج شده و اسلحه دیگری را از درون خودروی خود برمی‌دارد. وی در همان حال که به عابران شلیک می‌کند به داخل مسجد بازگشته و افراد افتاده بر زمین را هدف مجدد گلوله قرار می‌دهد. پس از اتمام تیراندازی مهاجم به درون خودرو بازگشته و زن عابری که در حال درخواست کمک است به رگبار می‌بندد. فرد ضارب در حالی که از شیشه خودرو در حال ادامه تیراندازی است از صحنه می‌گریزد.

پلیس نیوزیلند از کاربران خواسته است از به ‌‌‌‌‌‌‌‌اشتراک گذاشتن ویدئو خودداری کنند. این در حالی است که این ویدئو به طور گسترده در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده است. کمیسر پلیس نیوزیلند نیز از کشف بمب‌هایی دست‌ساز در نزدیکی دو مسجد خبر داده است.

  واکنش جهان به حمله تروریستی

اندونزی نخستین کشوری بود که این حملات را محکوم کرد. رجب طیب اردوغان رییس‌جمهور ترکیه، نیز به این حادثه واکنش نشان داده است. به‌گزارش رویترز، رنتو مرسودی وزیر خارجه اندونزی، در بیانیه‌ای اعلام کرده: «اندونزی قویاً این تیراندازی‌ها را محکوم می‌کند به ویژه در مکان عبادت و در جریان برگزاری نماز جمعه.» اردوغان نیز حمله تروریستی در نیوزیلند را محکوم کرده و آن را جدیدترین نمونه افزایش نژادپرستی و اسلام‌هراسی دانسته است. اردوغان گفته: «انزجار ضد اسلامی که باعث بروز این حملات شده، به سرعت در حال گسترش در جوامع غربی همچون یک سرطان است.» انور ابراهیم رهبر بزرگ‌ترین حزب در ائتلاف حاکم مالزی، نیز گفته یک شهروند این کشور در میان مجروحان این تیراندازی است و اعلام کرده که این یک تراژدی سیاه است که بشریت و صلح جهانی با آن روبرو است. عمران‌خان نخست‌وزیر پاکستان، نیز در توییتی نوشته: «این حملات تروریستی را ناشی از اسلام‌هراسی می‌دانم.»

ژان کلود یونکر کمیسیونر اروپا، نیز در توییتی نوشته که با وحشت و ناراحتی زیادی متوجه این حمله شده است. یونکر نوشته: «اتحادیه اروپا همواره در کنار نیوزیلند و در مقابل کسانی است که می‌خواهند جوامع و روش ما برای زندگی را نابود کنند.» کریستوف کاستانر وزیر کشور فرانسه، نیز به مقام‌های منطقه‌ای فرمان داد تا به عنوان یک اقدام احتیاطی امنیت را در مساجد بیشتر کنند. صادق خان شهردار لندن، نیز گفته نیروی پلیس متروپولیتن در مقابل مساجد حضور دارند. او گفته: «لندن در کنار مردم کرایست چرچ ایستاده است. لندن همواره از تنوعی که برخی به‌دنبال تخریب آن هستند، استقبال کرده است.»

انور قرقاش وزیر مشاور در امور خارجی امارات در توئیتی مراتب تسلیت خود را به نیوزیلند ابراز داشته است. دونالد ترامپ رییس‌جمهور امریکا نیز در توئیتر ضمن تسلیت به خانواده قربانیان اعلام کرده که امریکا در کنار نیوزیلند ایستاده است. ترامپ در حالی پیام همدردی با نیوزیلند صادر کرده که برخی رسانه‌ها نوشته‌اند یکی از قاتلان در مانیفستش خود را حامی ترامپ و اسلام‌ستیز معرفی کرده است.

ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه، نیز در پیام تسلیت خود برای نخست‎وزیر نیوزیلند، تاکید کرده حمله تروریستی علیه مردم نمازگزار خشم و نفرت مردم روسیه را برانگیخته و مسکو خواستار مجازات عاملان این جنایت است. هایکو ماس وزیر خارجه آلمان نیز مراتب همدردی کشورش با دوستان و خانواده‌های قربانیان این حمله ابراز داشته و گفته: «این حمله وحشتناک تروریستی در کرایست چرچ مسلمانان در حال نماز را هدف قرار داده است. اگر مردم تنها به خاطر مذهبشان کشته می‌شوند این حمله علیه همه ماست.»

محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران، نیز جمعه در توئیتر در واکنش به کشتار مسلمانان در نیوزیلند و اهانت صهیونیست‌ها به مسجد و سجاده مسلمانان نوشت: «بی‌مجازات بودن ترویج نژادپرستی در به اصطلاح دموکراسی‌های غربی به این می‌انجامد که در فلسطین مزدوران اسراییلی با ورود به مسجد به مسلمانان اهانت می‌کنند و در نیوزیلند تروریست‌ها کشتار 49 نمازگزار را به طور زنده پخش می‌کنند.»

 

 

ارسال نظر