کوتاه از منطقه

۱۳۹۷/۱۲/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۱۴۶۱

900میلیارد دلار هزینه جنگ در کشورهای عربی

هزینه جنگ‌ها در کشورهای عربی در هشت سال اخیر ۹۰۰ میلیارد دلار بوده است. به‌گزارش آناتولی، بانک جهانی اعلام کرده هزینه ویرانی‌ها و فرصت‌های رشد و توسعه از بین رفته در کشورهای عربی که بین سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۸ شاهد جنگ بوده‌اند به ۹۰۰میلیارد دلار رسیده است. این در حالی است که یک مقام ارشد بانک جهانی این رقم را بسیار محتاطانه خوانده است. کشورهای عربی در سطح جهان در شاخص توزیع درآمد بدترین عملکرد را داشته‌اند تا جایی که ۱۰درصد از کشورهای ثروتمند جهان عرب بر ۶۰ درصد از درآمد ملی کنترل دارند، در حالی که به عنوان مثال اروپا ۴۵ درصد بر درآمد ملی کنترل دارد.

ترکیه به بازنشستگان 2000 لیر می‌دهد

پرداخت عیدی به بازنشستگان ترکیه که از سال گذشته آغاز شده، امسال نیز ادامه خواهد یافت. بر این اساس دولت اعلام کرده بازنشستگان در اعیاد فطر و قربان هر کدام یک هزار لیر ترک جمعا 2000 لیر (معادل تقریبی 350 دلار) عیدی دریافت خواهند کرد. بازنشستگان که یکی از مهم‌ترین اقشار رای‌دهنده در جامعه ترکیه هستند در هر زمان مورد توجه جدی احزاب سیاسی این کشور قرار داشتند و احزاب سیاسی برای جلب آرا این قشر از جامعه که به همراه خانواده‌هایشان یک قشر بزرگ را تشکیل می‌دهند تلاش می‌کردند.

محاکمه فعال زنان عربستانی

لجین الهذلول یکی از ده فعال حقوق زنان در عربستان است چهارشنبه در دادگاهی غیرعلنی محاکمه خواهد شد. الهذلول یکی از ۲۹ زن و مرد فعال حقوق زنان در عربستان است که از مدت‌ها پیش بازداشت شده‌اند. به‌گزارش دویچه‌وله، الهذلول و دیگر فعالان در دوره بازداشت در سلول انفرادی نگه داشته شده‌اند، شکنجه شده و مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند. پس از قتل فجیع جمال خاشقجی خبرنگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان که خشم جهانی را برانگیخت، این‌بار این بازداشت‌ها باعث افزایش انتقادهای بین‌المللی نسبت به عربستان شده است.

ناتو به افغانستان نیرو  می‌فرستد

ناتو اعلام کرده نیروی بیشتری را به افغانستان می‌فرستد. کشورهای چک، هلند، آلمان و اسلواکی به افغانستان نیرو اعزام می‌کنند. به‌گزارش ایرنا، این پیمان درباره شمار نیروهای اعزامی به افغانستان چیزی نگفته، اما تاکید کرده که این نیروها هم‌اکنون در مقر ناتو (وارسا) مشغول انجام یک سلسله تمرین‌های نظامی هستند و پس از پایان این تمرین‌ها به افغانستان اعزام خواهند شد. ناتو ابراز امیدواری کرده این نیروها بتوانند از طریق افغانستان امنیت کشورهای عضو این پیمان را در اروپا تامین کنند.

 

ارسال نظر