کوتاه از منطقه

۱۳۹۷/۱۲/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۱۳۰۴

عادل الجبیر به هند می‌رود

کمتر از چند هفته پس از سفر محمد بن‌سلمان ولیعهد سعودی به هند، وزیر مشاور در امور خارجه عربستان به منظور پیگیری و گفت‌وگو درباره مسائل مطرح شده در سفر بن‌سلمان به دهلی، دوشنبه (امروز) راهی هند می‌شود. به‌گزارش شبکه تلویزیونی ان‌دی‌تی‌وی هند، عادل الجبیر در سفر به دهلی با سوشما سوارج همتای هندی‌اش گفت‌وگو می‌کند. الجبیر و سوارج در نشست اوایل این ماه سازمان همکاری اسلامی در ابوظبی با یکدیگر دیدار کرده بودند. الجبیر قرار است سه‌شنبه در اسلام‌آباد با عمران‌خان نخست‌وزیر پاکستان، دیدار کند.

واکنش اردوغان به تهدید پنتاگون

رییس‌جمهوری ترکیه گفته خرید سامانه‌های موشکی اس۴۰۰ از روسیه هیچ ارتباطی به امنیت امریکا ندارد. به‌گزارش رای‌الیوم، رجب طیب اردوغان گفته: «این موضوع کوچک‌ترین ارتباطی به ائتلاف ناتو، برنامه اف۳۵ و امنیت امریکا ندارد. موضوع به اس۴۰۰ مربوط نمی‌شود بلکه به آزادی تحرکات ترکیه به خصوص در سوریه ربط دارد.» رجب اردوغان تصریح کرده، کشورش قرارداد را با روسیه از روی منافع مشترک تکمیل خواهد کرد و اختلافات آنکارا و واشنگتن در این باره حل خواهد شد. سخنگوی پنتاگون اخیرا هشدار داده بود اگر ترکیه سامانه‌های دفاع موشکی اس۴۰۰ را خریداری کند با عواقب خطرناکی روبرو خواهد شد.

سفر عادل عبدالمهدی به اقلیم کردستان

یک منبع سیاسی در عراق از سفر قریب‌الوقوع نخست‌وزیر این کشور به اقلیم کردستان خبر داد. به‌گزارش ایسنا، عادل عبدالمهدی قصد دارد به منظور تقویت روابط  میان بغداد و اربیل، بررسی پرونده کرکوک و ممانعت از تنش میان حزب دموکرات و اتحادیه میهنی کردستان این سفر را انجام دهد. زمان این سفر هنوز مشخص نشده اما در دستور کار قرار دارد. عبدالمهدی تاکنون هیچ سفری به استان‌های اقلیم کردستان عراق نداشته است.

هشدار کارخانه‌داران ذوب‌آهن افغانستان

اتحادیه کارخانه‌های ذوب‌آهن افغانستان به دولت این کشور هشدار داده که اگر دولت از آنان حمایت نکند، به دلیل مشکلات قادر به رقابت نخواهند بود و ورشکسته خواهند شد. به‌گزارش بی‌بی‌سی، رییس این اتحادیه یک‌شنبه گفته بیشتر کارخانه‌های ذوب‌آهن در زمان ریاست‌جمهوری محمد اشرف غنی و تلاش او ایجاد شده ولی دولت حمایت لازم را از کارخانه‌های ذوب‌آهن افغانستان نمی‌کند. او مشکلات کارخانه‌داران افغانستان را سیاست دامپینگ (سیاست فروش به ضرر برای شکست رقبا) کشورهای همسایه دانسته و گفته دولت باید بر واردات آهن، مالیات را افزایش دهد. کارخانه‌های ذوب‌آهن افغانستان از معادن سنگ آهن استفاده نمی‌کنند و ۹۸ درصد مواد اولیه این کارخانه‌ها بیشتر از ذوب و بازیابی آهن‌های کهنه تامین می‌شود.

 

ارسال نظر