برخورد خاکستری برلین با پیشنهاد رنسانس اروپایی

۱۳۹۷/۱۲/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۱۲۹۶
برخورد خاکستری برلین با پیشنهاد رنسانس اروپایی

گروه جهان|

حزب حاکم آلمان در نخستین واکنش رسمی به طرح اصلاحی فرانسه برای اتحادیه اروپا موسوم به «رنسانس اروپایی» پیشنهادهای خود را مطرح کرده است. کرامپ کارنباور رهبر حزب دموکرات مسیحی آلمان که از او به عنوان صدراعظم بعدی آلمان نام برده می‌شود در مقاله‌ای که یک‌شنبه در روزنامه ولت ‌ام‌زونتاگ با عنوان «اروپا را درست کنیم» منتشر کرده تاکید کرده که قدم اول تامین رفاه اروپا است. «مرکل کوچک» همچنین از ایجاد یک بازار داخلی مشترک بانکی برای کشورهای اتحادیه اروپا صحبت کرده است. ناظران معتقدند که نکات مهم طرح پیشنهادی آلمان انعطاف‌پذیری و کاهش بروکراسی در اتحادیه اروپا است.

به‌گزارش خبرگزاری آلمان، تقریبا یک هفته پس از ارایه پیشنهادهای اصلاحی اتحادیه اروپا از سوی امانوئل ماکرون رییس‌جمهور فرانسه، رهبر حزب دموکرات مسیحی آلمان با رد برخی از پیشنهادات رییس‌جمهوری فرانسه و پذیرش برخی دیگر از آنها هشدار داده: «مرکزگرایی اروپایی، دولت‌گرایی اروپایی، بدهی‌های مشترک اروپایی، اروپایی‌سازی نظام اجتماعی و سیستم حداقل دستمزد راه‌های نادرستی خواهند بود.»

انگریت کرامپ کارنباور تاکید کرده که می‌خواهد کرسی دومی پارلمان اتحادیه اروپا در استراسبورگ را از میان بردارد، پیشنهادی که برای فرانسه خوشایند نیست. کارنباور همچنین پیشنهاد داده که ماموران اتحادیه اروپا نباید از مالیات بر درآمد مستثنا شوند. رهبر حزب اتحاد دموکرات مسیحی آلمان گفته حامی تقویت و گسترش شکوه و عظمت اتحادیه اروپاست اما با ایده ماکرون برای یک دستمزد حداقلی در سراسر اروپا مخالف است. او نوشته: «سانترالیزم اروپایی و اروپایی شدن خدمات اجتماعی و دستمزد حداقلی یک راه نادرست است.»

کارنباور که به‌دلیل حمایت آنگلا مرکل و موضع‌گیری‌های نزدیکش به صدراعظم آلمان، «مرکل کوچک» نام گرفته، اعلام کرده که اتحادیه اروپا باید یک کرسی مشترک و دایمی در شورای امنیت سازمان ملل داشته باشد. او با این حال هیچ اشاره‎ای به بودجه حوزه یورو نکرده است، مساله‌ای که مدت‌هاست ذهن امانوئل ماکرون را به خود مشغول کرده است. رهبر حزب دموکرات مسیحی آلمان همچنین پیشنهاد یک بودجه سرمایه‌گذاری برای پژوهش‌ها، اکتشافات و فناوری‌های مشترک در اتحادیه اروپا را مطرح کرده است.

امانوئل ماکرون هفته گذشته در مقاله‌ای که در روزنامه‌های معتبر جهان متنشر شد، خواستار اصلاحات بنیادی در اتحادیه اروپا شده بود. او ایجاد یک اداره مشترک پناهندگی اروپایی و نیز بانک اقلیمی اروپایی را پیشنهاد کرده که باید هزینه اقدامات در برابر تغییرات اقلیمی را تامین کند. امانوئل ماکرون همچنین با هشدار نسبت به قدرت گرفتن راست‌های افراطی استدلال کرده بود که باید در برابر ملی‌گرایان پیش از انتخابات پارلمانی در پایان مه می‌ایستاد.

دولت آلمان نخست با احتیاط به این پیشنهادهای رییس‌جمهور فرانسه واکنش نشان داد. حال کرامپ کارنباور در مقاله‌اش تایید کرده که شهروندان اروپایی در موضوعاتی چون مهاجرت، تغییرات اقلیمی، تروریسم و منازعه‌های بین‌المللی ناتوانی رهبران اروپایی را احساس کرده‌اند. او تاکید کرده طرفداران جامعه متحد اروپایی باید به جای درگیر شدن با اتهاماتی که پوپولیست‌ها مطرح می‌کنند، با اعتماد به نفس دست به کار شوند.

کرامپ کارنباور تاکید کرده که باید مذاکرات درباره یک سیاست مشترک اروپایی در برابر بحران مهاجرت که از سال‌ها پیش به این سو متوقف شده، آغاز شود. او تاکید کرده که مساله مرزهای خارجی حوزه شینگن و اینکه سیاست‌های مهاجرتی باید بار دیگر بررسی شود.

رهبر حزب حاکم دموکرات مسیحی آلمان تصریح کرده که هر دولت عضو اتحادیه باید نقش خود را در مبارزه با بحران مهاجرت، حفاظت مرزها و پذیرش مهاجران ایفا کند. کرامپ کارنباور تاکید کرده که با وجود اجرایی شدن برگزیت و خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، بروکسل باید همکاری‌های خود را با لندن حفظ کند. او در مقاله خود نوشته که می‌تواند تصور کند که در یک شورای امنیت اروپایی با حضور بریتانیا، درباره موضع‌گیری‌ها سیاسی خارجی تصمیم گرفت و عملکردهای مشترک را در سیاست امنیتی سازمان‌دهی کرد. این مقام ارشد آلمانی اعلام کرده: «مذاکرات درباره تغییرات توافقنامه‌های اروپایی باید از همان آغاز همه دولت‌های عضو را شامل شود؛ زیرا نخبه‌های بروکسل، نخبه‌های غربی و نخبه‌های طرفدار اروپا نباید منزوی شوند.»

    بخش تولید آلمان کوچک شد

 رهبران حزب حاکم آلمان در شرایطی از لزوم اصلاح اتحادیه اروپا می‌گویند که آمارهای منتشر شده از انقباض بخش تولید این کشور حکایت دارد. این خبری کاملا هشداردهنده برای تمام اتحادیه اروپا است، چراکه بخش تولید آلمان در کنار تجارت خارجی آن، پس از بحران مالی جهان در 2009-2008 میلادی عامل اصلی رشد اقتصادی منطقه یورو بوده است. به‌گزارش رویترز، سفارشات شرکت‌ها در آلمان در ماه ژانویه ۲.۶ درصد افت کرده است، درحالی که اقتصاددانان پیش‌بینی کرده بودند ۰.۵ درصد رشد داشته باشد.

 

ارسال نظر