هشدار درباره روند نزولی رشد اقتصاد جهان

۱۳۹۷/۱۲/۱۶ - ۰۱:۱۹:۲۲
کد خبر: ۱۴۱۰۳۸
هشدار درباره روند نزولی رشد اقتصاد جهان

گروه جهان|

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی در تازه‌ترین گزارش خود بار دیگر پیش‌بینی‌اش از رشد اقتصادی جهان در 2019 و 2020 میلادی را پایین آورده و همزمان هشدار داده که اختلافات تجاری و عدم قطعیت ناشی از برگزیت می‌تواند به تجارت جهانی و کسب‌وکارها آسیب جدی وارد کند. این سازمان رشد اقتصاد جهان در سال را 3.3 درصد و در سال آینده میلادی 3.4درصد پیش‌بینی کرده است.

به‌گزارش رویترز، سازمان همکاری و توسعه اقتصادی 0.2درصد از پیش‌بینی خود درباره رشد اقتصادی در سال جاری کاسته است. به اعتقاد این سازمان، رشد اقتصادی جهان در سال 2020 میلادی نیز 0.1درصد کمتر از پیش‌بینی‌هایی خواهد بود که این سازمان در نوامبر گذشته اعلام کرده بود. در گزارش این سازمان بین‌المللی آمده است: «عدم اطمینان سیاسی در اروپا از جمله برگزیت همچنان به قوت خود باقی است. خروج نابهنگام بریتانیا از اتحادیه اروپا هزینه‌های اقتصادی سنگینی را به این منطقه وارد خواهد کرد.»

بحران خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، اختلافات تجاری چین و امریکا و چالش‌های دیگری نظیر بروز نشانه‌های رکود در اقتصاد ایتالیا از جمله مواردی است که باعث شده تا سازمان همکاری و توسعه اقتصادی پیش‌بینی خود را نسبت به رشد اقتصادی جهان در سال جاری و آینده کاهش دهد.

این سازمان در تازه‌ترین گزارش خود که چهارشنبه منتشر شده، پیش‌بینی‌اش را درباره رشد اقتصادی امریکا در سال 2019 یک دهم درصد کاهش داده و به 2.6 درصد رسانده؛ ، اما پیش‌بینی درباره رشد اقتصادی این کشور را در سال 2020 با یک دهم درصد افزایش به 2.2 درصد رسانده است.

این سازمان همچنین پیش بینی در مورد رشد اقتصادی چین در سال 2019 را یک دهم درصد کاهش داد و به شش و دو دهم درصد رساند. بر اساس پیش بینی این سازمان رشد اقتصادی چین در سال 2020 میلادی 6 درصد خواهد بود. بر اساس گزارش سازمان همکاری و توسعه اقتصادی رشد اقتصادی بریتانیا در سال 2019 هشت دهم درصد خواهد بود در حالی که در گزارش قبلی 1.4درصد پیش‌بینی شده بود. این سازمان پیش‌بینی کرده که اقتصاد بریتانیا در سال 2020، به جای یک و یک دهم درصد، حدود، 0.9 درصد رشد داشته باشد.

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی رشد اقتصادی آلمان به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا را در سال 2019 تقریبا به نصف کاهش داده است؛ به این معنی که رشد اقتصادی آلمان را از 1.6درصد پیش‌بینی قبلی خود به 0.7درصد کاهش داده است. این سازمان پیش‌بینی کرده که رشد اقتصادی در 2020 بهبود کُند 1.1درصدی را تجربه خواهد کرد. اقتصاد صادرات‌محور آلمان به‌ویژه تحت تاثیر کاهش تقاضای جهانی و افزایش موانع تجاری قرار خواهد گرفت.

    تداوم تعرفه‌ها تا ۲۰۲۰

هشدار سازمان همکاری و توسعه اقتصادی درباره تبعات جنگ تجاری بر رشد اقتصادی جهان در حالی است که گرچه مذاکرات چین و امریکا ادامه دارد، اما گفته شده، فرآیند برداشتن تعرفه‌ها، تدریجی خواهد بود و برخی از آنها تا سال ۲۰۲۰ میلادی باقی خواهند ماند. بانک سرمایه‌گذاری گلدمن ساکس در گزارشی که به تازگی منتشر کرده، خطاب به مشتریانش آورده: «تحلیل ما این است که یک توافق تجاری برخی از تعرفه‌ها را در جای خود باقی خواهد گذاشت و احتمالاً این تعرفه‌ها در گام‌هایی پس از انجام قسمت‌های خاصی از توافق، برداشته خواهند شد. بنابراین ما انتظار داریم بعضی از تعرفه‌ها تا سال ۲۰۲۰ پابرجا بمانند.»

بر اساس تحلیل کارشناسان گلدمن ساکس، فرآیند دست‌یابی به توافق می‌تواند در سه مرحله اتفاق بیفتد. نخستین مرحله گامی که فورا اتفاق خواهد افتاد این است که در هفته‌های آینده مقامات دو کشور با هم دیدارهایی برای حل‌وفصل اختلافات مهم باقی‌مانده، برگزار کنند. مرحله دوم احتمالاً دیدار بین دونالد ترامپ و شی جین‌پینگ رییس‌جمهوری چین، در اواخر مارس است که تا آن زمان تکلیف مسائل حل نشده باید مشخص شود.

گلدمن ساکس اعلام کرده اگر دیدار دو رییس‌جمهور در فلوریدا برگزار شود، ۷۵ درصد احتمال وجود دارد که در پایان این دیدار دو کشور نوعی توافق رسمی را بین خود اعلام کنند. در ادامه گزارش بانک آمده: «انتظار داریم هر توافقی که در آن زمان اعلام شود از بسیاری جهات فاقد جزییات و مشخصات کافی و دقیق باشد بنابراین باید پس از دیدار روسای جمهور دو کشور، کار فنی زیادی در راستای رسیدن به توافق نهایی انجام شود.» بخش سوم که نامشخص‌ترین بخش آن از لحاظ نتیجه است، به اجرای توافق مربوط می‌شود. مساله تعرفه‌ها همچنان نامعلوم باقی مانده است.

در گزارش بانک سرمایه‌گذاری امریکا آمده: «مشخص نیست آیا به عنوان بخشی از توافقی که توسط دو رییس‌جمهور امضا می‌شود، تعرفه‌ها برداشته شده، یا حداقل کاهش داده می‌شوند؟ ما انتظار داریم که امریکا در کوتاه‌مدت، همین مقدار تعرفه را دست نخورده باقی می‌گذارد و تنها وقتی آنها را کاهش داده یا برمی‌دارد که چین التزام خود به جنبه‌های خاصی از توافق را نشان دهد. هرچند ما انتظار داریم که چین برای حذف فوری تمام تعرفه‌ها، فشار وارد کند.»

آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد که اقتصاد امریکا شتابش را در انتهای سال 2018 از دست داده است. دولت امریکا اعلام کرده اقتصادش 2.6 درصد از اکتبر تا دسامبر رشد کرده است که نسبت به 3.4 درصد سه ماهه سوم کندتر بوده است. به اعتقاد کارشناسان، این روند کاهش رشد اقتصادی ادامه داشته و احتمالا رشد سه ماهه اول 2019 چیزی حدود 1.5 درصد خواهد بود.

 

 

ارسال نظر