کوتاه از منطقه

۱۳۹۷/۱۲/۱۳ - ۰۰:۰۶:۵۳
کد خبر: ۱۴۰۷۷۹

آغاز نشست اتحادیه پارلمانی عرب در اردن

بیست و نهمین نشست اتحادیه پارلمانی عرب یکشنبه با شعار «قدس پایتخت ابدی دولت فلسطین» و با حضور نمایندگان سوریه در امان پایتخت اردن آغاز به کار کرد. به‌گزارش الدستور، در این نشست دو روزه روسای مجلس 17 کشور عربی و نمایندگانی از دیگر پارلمان‌ها حضور دارند. دعوت از سوریه برای شرکت در اجلاس پارلمان‌های کشورهای عربی به عنوان نهادی وابسته به اتحادیه عرب نمایانگر به نتیجه رسیدن تلاش‌ها برای بازگرداندن دمشق به این اتحادیه پس از تعلیق عضویت آن در سال 2011 از سوی برخی کشورهاست.

اردوغان: تورم ترکیه به ۶ درصد کاهش می‌یابد

رییس‌جمهوری ترکیه گفته نرخ تورم این کشور از۲۰درصد به ۶ یا ۷درصد کاهش خواهد یافت. به‌گزارش رویترز، رجب طیب اردوغان البته چگونگی رسیدن به این هدف را تبیین نکرده است. اردوغان در شرایطی از کاخش نرخ تورم گفته که بلاتکلیفی سیاسی و نگرانی سرمایه‌گذاران در مورد سیاست پولی آنکارا منجر به کاهش ارزش لیر در ۲۰۱۸ میلادی شد و پول ترکیه تقریبا ۳۰ درصد از ارزش خود را در مقابل دلار از دست داد و نرخ تورم را به بیش از ۲۵ درصد در اکتبر سال ۲۰۱۸ میلادی افزایش داد.

درخواست اهدای جایزه صلح نوبل به عمران‌خان

نزدیک به ۳۰۰ هزار پاکستانی با امضای توماری از بنیاد نوبل خواستند نام عمران‌خان نخست‌وزیر این کشور را در فهرست نامزدهای دریافت جایزه صلح نوبل قرار دهد. این جنبش پس از آن آغاز شد که پاکستان یک خلبان هندی را که پیش از این دستگیر کرده بود به این کشور بازگرداند. روابط دهلی و اسلام‌آباد پس از اینکه هند، نیروهای امنیتی پاکستان را به دست داشتن در انفجار کشمیر متهم کرد دچار بحران شد. این تنش پس از آن به اوج خود رسید که پاکستان، یک جنگنده هند را سرنگون و خلبان آن را بازداشت کرد. این خلبان جمعه به هند بازگردانده شد.

۲۰ نفر در افغانستان قربانی سیل شدند

جاری شدن سیل در جنوب افغانستان دست‌کم ۲۰ کشته بر جای گذاشته است. بنا به اعلام دفتر هماهنگی امور امدادرسانی سازمان ملل در افغانستان تعدادی از جان‌باختگان کودک هستند. گفته شده، صدها واحد مسکونی در هرات تخریب شده‌ و خانواده‌های آسیب‌دیده به اماکن امن از جمله مدارس، مساجد و ساختمان‌های دولتی منتقل شده‌اند. دفتر هماهنگی امور امدادرسانی سازمان ملل هم اعلام کرده حدود۵۰۰ چادرنشین گرفتار طغیان آب رودخانه‌ها شده‌اند و برای نجات آنها به نیروی هوایی نیاز است.

 

ارسال نظر