ستاره بخت ماهاتیر محمد بی‌فروغ شد؟

۱۳۹۷/۱۲/۱۳ - ۰۰:۰۰:۴۲
کد خبر: ۱۴۰۷۷۱
ستاره بخت ماهاتیر محمد  بی‌فروغ شد؟

گروه جهان| طلا تسلیمی|

 در نشانه‌ای از کاهش محبوبیت ماهاتیر محمد نخست‌‌وزیر مالزی، ائتلاف حاکم در این کشور در انتخابات محلی شنبه شکست خورد. ائتلاف حاکم «پاکاتان هاراپان» موسوم به «ائتلاف امید» در انتخابات در ایالت سلانگور یک کرسی قانون‌گذاری در حوزه انتخاباتی «سمنی» را از دست داد. حزب بزرگ قدیمی مالزی موسوم به «باریسان ناسیونال/جبهه ملی» در این حوزه انتخاباتی پیروز شد که سال گذشته پس از بیش از 60‌سال ماندن در قدرت، دولت را در انتخابات سراسری واگذار کرد. از دست رفتن این کرسی ضربه شدیدی به ائتلاف حاکم محسوب می‌شود که در پی شکست در عمل به وعده اصلاحات و حقوق اکثریت قومی مالایی با انتقادهای گسترده مواجه است.

به‌گزارش رویترز، ائتلاف ماهاتیر محمد در انتخابات سراسری سال گذشته موفق شد حمایت قاطع اقلیت‌های قومی چینی و هند را به دست آورد، اما طبق برآوردهای شرکت مستقل نظرسنجی «مردکا سنتر»، تنها 30درصد از آراء رای‌دهندگان مالایی را کسب کرد. نظرسنجی‌های برگزار شده از آن زمان تاکنون از کاهش حمایت‌ها از ائتلاف حاکم در میان مالایی‌ها حکایت داشته‌اند. از عوامل این کاهش محبوبیت ائتلاف حاکم هم نگرانی مالایی‌ها از این است که برخی سیاستگذاری‌های مثبت که از نظر تجاری، آموزش و مسکن مطلوب آنها بوده، لغو شوند. در همین حال، نجیب رزاق نخست‌وزیر و رهبر پیشین اتحاد باریسان ناسیونال در رسانه‌های اجتماعی محبوب‌تر شده است. نجیب سعی کرده است تا از تصویر یک سیاستمدار ثروتمند و نخبه فاصله بگیرد و در آستانه محاکمه به اتهام فساد در سال جاری میلادی، همدردی بیشتر مردم کشورش را به دست آورد. وزارت دادگستری امریکا اعلام کرده است که رسوایی مالی مرتبط با وابستگان نجیب رزاق از صندوق مالی تاسیس شده توسط او در بازه زمانی ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴میلادی، برابر با ۴.۵‌میلیارد دلار است که ۷۰۰‌میلیون دلار آن در یکی از حساب‌های بانکی نجیب رزاق محفوظ است. این در حالی است که نخست‌وزیر پیشین مالزی اتهامات وارده را رد می‌کند.

بلومبرگ در گزارشی درباره این انتخابات به نقل از شرکت «فیچ سولوشنز» نوشت پیروزی زکریا حنفی از باریسون ناسیونال به‌ معنای کاهش محبوبیت دولت ماهاتیر محمد در پی عمل به وعده‌های انتخاباتی از جمله کاهش هزینه‌های زندگی در میانه تثبیت مالی است. به باور فیچ سولوشنز، حرکت آرام به سمت ارتقاء برابری نژادی و عدم اتحاد در میان سران ائتلاف حاکم که بارها در ملا عام مشهود بوده نیز از حمایت‌ها از آنها کاسته است.

نخست‌وزیر مالزی ماه پیش گفت که مردم صبر خود را از دست داده و شروع به انتقاد از دولتی کرده‌اند که به دلیل میراث دولت قبلی قادر به اجرای سریع اصلاحات نیست. نجیب رزاق که بطور فزاینده از رسانه‌های اجتماعی برای تمسخر دولت و کسب محبوبیت استفاده می‌کند، برای زکریا در «سمنی» تبلیغات زیادی کرده بود. کرسی سمنی که یک حوزه انتخاباتی متشکل از 54هزار و 503رای‌دهنده است، تنها نیم ساعت با کوالالامپور پایتخت مالزی فاصله دارد. این کرسی در ماه ژانویه و پس از مرگ قانون‌گذار آن از حزب ماهاتیر محمد خالی شد.

خالد نوردین نایب‌رییس حزب باریسان ناسیونال گفت: «نشانه‌های آشکاری مبنی بر بازگشت محبوبیت حزب نزد مالایی‌ها وجود دارد.» او در ادامه به مشارکت 59درصدی مالایی‌ها در انتخابات اشاره کرد که از انتخابات سراسری سال بیشتر بوده است. خالد گفت: «باریسان ناسیونال بدون کمک چینی‌ها و هندی‌ها در انتخابات پیروز شد. وقتی مالایی‌ها متحد شوند و روی یک هدف تمرکز کنند، دیگر حمایت چینی‌ها و هندی‌ها یک عامل تعیین‌کننده نخواهد بود.» او در عین حال تاکید کرد که باریسان ناسیونال نیازی به تلاش‌ زیاد برای بازیابی حمایت‌ چینی‌ها ندارد.

ائتلاف امید در انتخابات ماه مه در نتیجه فساد حاکم بر مالزی در ۶۱‌سال فعالیت جبهه ملی، مقبول نبودن دولت رزاق در میان مردم و مشکلات شدید اقتصادی پیروز شد. این دشواری‌های اقتصادی بود که سبب شد وعده به اشتغال‌زایی، افزایش دستمزدها و کاهش هزینه‌های زندگی به وعده‌های اصلی در کمپین‌های انتخاباتی تبدیل شوند. ماهاتیر محمد پس از پیروزی در انتخابات و به عنوان نخست‌وزیر هفتم کشورش، اصلاحات اقتصادی را هدف اصلی دولت خود اعلام و اقداماتی را در این زمینه آغاز کرد که از مهم‌ترین آنها کنار زدن یا حذف قراردادها و پروژه‌های خارجی و بین‌المللی دوران نجیب رزاق، احیای صنعت خودروسازی مالزی، ممنوعیت خرید مسکن برای خارجیان و مقابله با فساد اداری-مالی بود. با این حال، نتیجه این اصلاحات آنقدری چشمگیر نبوده که مالزیایی‌ها را به حمایت بیشتر از ائتلاف حاکم ترغیب کند.

نایب‌رییس ائتلاف پاکاتان هاراپان هم در بیانیه‌ای گفت که این انتخابات زنگ هشداری برای دولت است. او در ادامه تاکید کرد اکنون زمان یافتن مقصر نیست و دولت ائتلافی باید بر اصلاحات و دستورکار توسعه وعده داده شده در چهاردهمین انتخابات سراسری متمرکز شود. او گفت که ائتلاف حاکم باید تلاش‌ها برای تغییر رای مالایی‌ها و تبدیل شدن به گزینه منتخب آنها را افزایش دهد و منبع قدرت جامعه باشد. داتوک سری ازمین علی در ادامه افزود تدابیر مربوط به کاهش هزینه‌های زندگی، افزایش دستمزدها، از بین بردن فقر، افزایش مالکیت مسکن و تسهیل موانع تجاری در زندگی روزمره مالزیایی‌ها باید خیلی سریع به اجرا گذاشته شود: «ما باید شجاع باشیم و در عمل به وعده‌هایمان تردید نشان ندهیم. ما باید این کار را بدون احساس نیاز به عذرخواهی یا نگرانی از انتقادهای دیگران انجام دهیم.»

 

ارسال نظر