کوتاه از منطقه

۱۳۹۷/۱۱/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۹۰۳۲

سفر آسیایی ولیعهد عربستان در ماه آینده

محمد بن‌سلمان ولیعهد عربستان سعودی، ماه آینده سفر منطقه‌ای به آسیا را از دهلی‌نو آغاز و در ادامه به چین و کره‌جنوبی می‌رود. به‌گزارش روزنامه نیکی ژاپن، ولیعهد سعودی به‎دنبال تقویت و گسترش روابط با کشورهای آسیا در حوزه انرژی است. عربستان بزرگ‌ترین صادر‌کننده نفت خام در جهان، بیشترین نیاز انرژی هند به نفت خام را تأمین می‌کند. انتظار می‌رود که در زمان سفر محمد بن‌سلمان به هند، مقامات ارشد دو کشور تفاهمنامه‌ای برای گسترش همکاری میان دو کشور در حوزه انرژی امضا کنند. پیش از این نیز شیخ تمیم بن حمد آل‎ثانی امیر قطر، در راستای گسترش روابط قطر با کشورهای آسیایی به چند کشور این منطقه از جمله چین، کره‌جنوبی و ژاپن سفر کرده بود.

امارات ۳ تن طلا از ونزوئلا خریده است

شرکت «نور‌کاپیتال» ابوظبی اعلام کرده ۲۱‌ ژانویه سال گذشته ۳ تن طلا از بانک مرکزی ونزوئلا خریداری کرده است. به‌گزارش یورونیوز، این خرید در زمانی اتفاق افتاده که نیکلاس مادورو رییس‌جمهوری ونزوئلا، در تلاش برای حل و فصل بحران سیاسی-مالی کشور بوده است. این شرکت اماراتی اعلام کرده ادامه معاملات با ونزوئلا را تا زمان تثبیت شرایط سیاسی در ونزوئلا به حالت تعلیق در می‌آورد. دولت مادور با ابرتورم روبروست. این کشور در هفته‌های گذشته دستخوش اعتراض‌های سیاسی بوده است.

حذف گمرکی کالاهای اردنی در عراق

یک مجموعه بزرگ شامل 371 قلم از کالاها و محصولات اردن از پرداخت حقوق گمرکی برای واردات به عراق معاف شد. به‌گزارش ایرنا، در پی رفت‌وآمدهای هیات‌های ارشد دو کشور، دولت عراق با تمدید معافیت این کالاها و محصولات موافقت کرد. این معافیت‌ها پیشتر در سال 2017 تصویب شده بود. عمده این محصولات را انواع مواد و فرآورده‌های غذایی و سپس برخی مواد و کالاهای صنعتی تشکیل می‌دهد.

اعتراض کابل به نشست مسکو

وزارت خارجه افغانستان در واکنش به برگزاری نشستی درباره این کشور به میزبانی روسیه اعلام کرد که برگزاری چنین نشست‌هایی در دستیابی به صلح کمک چندانی نخواهد کرد و از مسکو خواست تا به تعهداتش درمورد رهبری و مالکیت افغانستان پایبند باشد. به‌گزارش خبرگزاری طلوع، در سه ماه گذشته، این دومین باری است که نشستی درباره صلح افغانستان به میزبانی مسکو برگزار می‌شود. نخستین نشست در مسکو نیز بدون حضور نمایند‌گان کابل  برگزار شد. این نشست با حضور نمایند‌گان طالبان، نمایندگانی از 10کشور منطقه و امریکا برگزار شد.

 

ارسال نظر