ترامپ عامل روسیه است؟

۱۳۹۷/۱۰/۲۳ - ۰۱:۱۱:۲۶
کد خبر: ۱۳۷۵۲۱
ترامپ عامل روسیه است؟

گروه جهان|

 «ترامپ برای روسیه کار می‌کند؟» این پرسشی است که سازمان اطلاعات مرکزی  امریکا (FBI ) با راه‌اندازی تحقیقاتی محرمانه به‌دنبال پاسخ آن است. نیویورک‌تایمز نوشته پس از این‌که رییس‌جمهوری  امریکا جیمز کومی رییس سابق اف‌بی‌‌ای که مسئول تحقیقات درباره دخالت روسیه در انتخابات  امریکا بود را اخراج کرد، نگرانی‌های جدی درباره همکاری ترامپ و روسیه ایجاد شده تا جایی که تحقیقاتی در این باره آغاز شد. نشریه نیویورکر هم با اشاره به جنجال دیوار مرزی و تعطیلی دولت  امریکا، نوشته: تاکتیک بحران‌سازی ترامپ برای دور کردن توجه‌ها از چالش‌هایی جدی که حیات سیاسی رییس‌جمهوری را تهدید می‌کند در سه هفته گذشته، موفقیت‌آمیز بوده اما تاریخ مصرف آن دیگر به پایان رسیده است.

در گزارش نیویورک‌تایمز به نقل از منابع نزدیک به تحقیقات آمده: زنگ هشدار را رفتارهای ترامپ پس از اخراج جیمز کومی در 2017 به صدا درآورد و همین مساله باعث شد که تحقیقاتی در این باره آغاز شود. تحقیقات به‌دنبال این است که دریابد آیا اقدامات ترامپ، امنیت ملی  امریکا را تضعیف کرده و اینکه، آیا او به نفع روسیه کار کرده است، و تحت نفوذ مسکو است یا خیر؟

دونالد ترامپ بارها هرگونه ارتباط با روسیه را تکذیب کرده، حتی زمانی که جیمز کومی آشکارا گفته بود که تحقیقات زیرنظر او در اف‌بی‌آی درباره ارتباط اعضای ستاد انتخاباتی او با روسیه است و نه ارتباط شخص ترامپ با روس‌ها. نیویورک‌تایمز نوشته که تحقیقات اف‌بی‌آی درباره ترامپ جنبه جنایی دارد. مقامات قضایی سابق آمریکا گفته‌اند عوامل جنایی و ضد‌اطلاعاتی آمریکا در این تحقیقات در یک ترکیب قرار گرفته‌اند. به اعتقاد کارشناسان، اگر رئیس‌جمهوری امریکا جیمز کومی را برای متوقف کردن تحقیقات درباره ارتباط با روسیه اخراج کرده باشد، این اقدام یک موضوع امنیت ملی محسوب می‌شود.

دونالد ترامپ شنبه در واکنش به گزارش نیویورک‌تایمز در مجموعه توییت‌هایی گفته: «رهبران سابق فاسد اف‌بی‌آی که تقریبا تمامی آنها برکنار شده یا کار را به دلایل بدی ترک کرده‌اند، تحقیقات تازه‌ای علیه من آغاز کرده‌اند بدون هیچ دلیلی و بدون هیچ مدرکی و بعد از آنکه من کومی دروغگو را برکنار کردم، یک سست عنصر کامل... یک چیز مسخره درباره کومی این است که همه می‌خواستند او برکنار شود، جمهوری‌خواه و دموکرات. آن هم پس از تحقیقات معیوب درباره هیلاری کج‌وکوله و بازپرسی از او در چهارم جولای بدون سوگند و ضبط زمانی‌که او به دروغ گفت هیچ چیزی نمی‌داند. اف‌بی‌آی به‌دلیل رهبری ضعیف کومی و عملکردش در پرونده کلینتون در هرج‌ومرج کامل بود. برکناری او توسط من روزی بزرگ برای آمریکا بود. او یک افسر کج‌و‌کوله بود!»

همزمان با انتشار خبر تحقیقات اف‌بی‌آی درباره همکاری شخص ترامپ با روسیه، رییس‌جمهوری  امریکا شنبه در عقب‌نشینی آشکار اعلام کرد که قصد ندارد برای تامین هزینه ساخت دیوار مرزی مکزیک وضعیت اضطراری اعلام کند. این در حالی که ترامپ پیشتر کنگره را تهدید کرده بود در صورتی که بودجه موردنظر او برای ساخت دیوار مرزی را تصویب نکند با اعلام وضعیت فوق‌العاده از بودجه نظامی برای اجرای این طرح استفاده می‌کند. بخش‌هایی از دولت  امریکا به‌دلیل اختلاف کنگره و ترامپ بر سر ساخت دیوار مرزی، 22 روز است که تعطیل شده است. طولانی‌ترین تعطیلی اجباری دولت در دسامبر ۱۹۹۵و ژانویه ۱۹۹۶ و به مدت ۲۱روز در دوران ریاست جمهوری بیل کلینتون بود. ترامپ پیش‌تر هشدار داده بود که ممکن است این وضعیت ما‌ه‌ها و حتی سال‌ها هم ادامه پیدا کند. ترامپ پنج میلیارد و ۷۰۰میلیون دلار بودجه برای ساخت این دیوار درخواست کرده اما دموکرات‌ها که در مجلس نمایندگان اکثریت دارند پیشنهاد تصویب بودجه‌ای تا سقف دو میلیارد دلار، نه برای ساخت دیوار بلکه برای تامین امنیت مرزها را داده‌اند.

 انحراف اذهان عمومی با بحرانی ساختگی

نیویورکر در گزارشی با اشاره به جنجال تعطیلی دولت  امریکا نوشته که ترامپ به‌رغم عقب‌نشینی از اعلام وضعیت اضطراری پیروز این منازعه است چرا که توانسته برای بیش از سه هفته توجه رسانه‌های منتقد و مخالفان را از بحران‌هایی که گرفتارش بود منحرف کند.

در این گزارش آمده: بزرگ‌ترین قربانی ریاست‌جمهوری ترامپ تاریخ است، حتی همین تاریخ معاصر. چنان در جریان تند تحولات روزانه یا حتی ساعت به ساعت این روزها گرفتار آمده‌ایم که به یاد آوردن اتفاقات هفته گذشته هم دشوار است چه رسد به ماه گذشته یا سال گذشته. حال در این شرایط رییس‌جمهور ( امریکا) تهدید کرده که وضعیت اضطراری اعلام می‌کند، ضروری است که برگردیم و به گذشته نگاه کنیم.

از نظر ترامپ، کشمکش سیاسی بر سر دیوار مرزی یک انحراف لازم و ضروری بود، تاکتیکی که نتیجه هم داد. ماه پیش او بدترین دوهفته ریاست‌جمهوری خود را پشت سر می‌گذاشت. اول به‌دلیل اخراج جان کلی رییس دفترش و روند پرچالش انتخاب یک جایگزین برای او؛ دوم محکوم شدن مایکل کوهن وکیل شخصی ترامپ به 3سال زندان. کوهن از قضا مدارکی را به دادگاه ارائه داده که نشان می‌دهد ترامپ شخصا در دادن حق‌السکوت به دو زنی که ادعا کرده‌اند با او ارتباط داشته‌اند، دست داشته است و سومین موضوع هم استعفای اعتراض‌گونه جیمز متیس به بیانیه یک‌جانبه خروج نیروهای امریکایی از سوریه است.

در پایان این دوره پر سر و صدا، بسیاری در واشنگتن درباره این‌که آیا ترامپ دوره ریاست‌جمهوری خود را تمام خواهد کرد یا نه، تردید داشتند. پس ترامپ تلاش کرد تا با تمرکز بر مساله مهاجرت موضوع فضای سیاسی را تغییر دهد که موفق هم شد. در این سه هفته، جنجال دیوار بر همه چیز سایه انداخته بود. اما تاریخ مصرف این تاکتیک انحرافی حالا دیگر به پایان رسیده است.

 

 

ارسال نظر