ساخت دیوار قرون وسطایی با بودجه ارتش

۱۳۹۷/۱۰/۲۲ - ۰۰:۳۷:۲۹
کد خبر: ۱۳۷۴۳۶
ساخت دیوار قرون وسطایی با بودجه ارتش

گروه جهان|

رییس‎جمهوری امریکا به‌‌دلیل اختلاف با کنگره بر سر بودجه ساخت دیوار مرزی که به تعطیلی بخشی از دولت انجامیده، حضور در نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوییس را لغو کرد. دونالد ترامپ گفته به‌دلیل ناسازگاری دموکرات‌ها در موضوع امنیت مرز مکزیک-امریکا و اهمیت فوق‌العاده امنیت برای ایالات متحده، سفر به داووس را لغو کرده است. این نشست از ۲۲ (امروز) تا ۲۵ ژانویه برگزار می‌شود.

بلومبرگ نوشته، دونالد ترامپ تنها کانال مذاکره برای پایان دادن به تعطیلی دولت را مسدود کرده؛ و مایک پنس معاون او، نیز پنجشنبه آشکارا گفته کاخ‌سفید هرگونه فشار از سوی جمهوری‌خواهان میانه‌رو برای توافق با دموکرات‌ها را رد خواهد کرد. با این اقدامات و اظهارات به‌نظر می‌رسد که گزینه اعلام وضعیت اضطراری و تلاش برای استفاده از بودجه ارتش برای ساخت دیوار مرزی، محتمل‌ترین گزینه ترامپ است.

با ادامه تعطیلی بخش‌هایی از دولت امریکا در روز جمعه، این کشور طولانی‌ترین تعطیلی دولت در تاریخ خود را تجربه می‌کند. بدین‌ترتیب دولت ترامپ می‌رود تا در تعطیلی دولت رکورد دولت بیل کلینتون در سال ۱۹۹۶میلادی با 21 روز تمام را بشکند. این در حالی است که جرومی پاول رییس بانک مرکزی امریکا، هشدار داده اگر تعطیلی دولت بیش از این ادامه یابد، زیان‌های مالی سنگینی بر اقتصاد ایالات متحده تحمیل می‌شود. بخشی از کارمندان دولت در برخی نهادها، موزه‌ها و سازمان‌های دولتی از ۲۲ دسامبر ۲۰۱۸ به مرخصی اجباری فرستاده شده‌اند یا بدون حقوق کار می‌کنند. گفته شده، موزه‌ها و اداره‌های فدرال تعطیل هستند؛ در پارک‌های ملی زباله‌ها روی هم انباشته شده‌اند؛ کارکنان امنیت فرودگاه‌ها بدون حقوق کار می‌کنند و بسیاری از کارمندان بدون حقوق برای تامین مایحتاج خود از غذا تا قبض‌های آب و برق به سایت‌های خیریه روی آورده‌اند. این در حالی است که ترامپ در بازدید از ایستگاه مرزی مک الِن در ایالت تگزاس در جنوب امریکا (هم‌مرز با مکزیک) بار دیگر از موج سهمگین مهاجران غیرقانونی و همچنین قاچاق انسان و مواد مخدر شکایت کرده؛ موجی که به اعتقاد ترامپ می‌توان آن را با احداث دیوار در مرز مکزیک متوقف کرد. رییس‌جمهوری امریکا گفته ایالات متحده به یک سد نیاز دارد و سیاست دموکرات‌ها خانواده‌ها را تهدید می‌کند.

اعضای دموکرات کنگره ساخت دیوار مرز را غیراخلاقی، ناکارآمد و قرون وسطایی می‌دانند. ترامپ در پاسخ به این انتقادات گفته: «می‌گویند دیوار قرون وسطایی است، خوب چرخ هم قرون وسطایی است. چرخ از دیوار هم قدیمی‌تر است. من به هر کدام از خودروهای موجود که نگاه می‌کنم، حتی گرانترین آنها که سرویس‌های مخفی از آنها استفاده می‌کند، وقتی می‌پرسم چرخ دارند یا نه؟ پاسخ می‌دهند که بله چرخ دارند!»

با این حال نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که بیشتر مردم امریکا، رییس‌جمهوری را در جریان تعطیلی دولت مقصر می‌دانند. رویترز هم نوشته صدها نفر از کارمندان دولتی در اعتراض به تداوم تعطیلی به سوی کاخ سفید راهپیمایی کردند. ترامپ در عین حال تهدید کرده اگر دموکرات‌ها با بودجه پنج میلیارد و700 میلیون دلاری احداث دیوار در مرز مکزیک-امریکا موافقت نکنند، وضعیت اضطراری برقرار می‌کند. در وضعیت اضطراری او به عنوان رییس‌جمهوری اختیارات بیشتری خواهد داشت و می‌تواند پروژه احداث دیوار را بدون تصویب کنگره عملی کند. پیش‌بینی شده، دموکرات‌ها در صورت اعلام وضعیت فوق‌العاده، این تصمیم را در مراجع قضایی به چالش بکشند. در همین حال، مجلس نمایندگان امریکا پنج‌شنبه برای بازگشایی برخی از وزارتخانه‌ها دو طرح تصویب کرد. این طرح‌ها شامل تامین بودجه وزارتخانه‌های ترابری و مسکن و کشاورزی است. این مجلس پیشتر هم طرحی برای بازگشایی وزارت خزانه‌داری تصویب کرده بود. کاخ‌سفید اما هشدار داده در صورت تصویب این طرح‌ها در سنا و ارسال برای امضای رییس‌جمهوری، ترامپ آنها را وتو خواهد کرد.

  شهادت مایکل کوهن در برابر کنگره

در اوج اختلافات رییس‌جمهوری امریکا و کنگره درباره دیوار مرزی، مایکل کوهن که چندین سال وکیل ترامپ و از نزدیکان او بوده اعلام کرده قرار است به پرسش‌های نمایندگان بطور مفصل پاسخ دهد. وکیل سابق ترامپ که اکنون با رییس‌جمهور امریکا اختلاف پیدا کرده با رابرت مولر بازرس ویژه تحقیقات درباره دخالت احتمالی در انتخابات امریکا همکاری می‌کند.  کارشناسان حقوقی بر این باورند که شهادت کوهن علیه ترامپ می‌تواند پیامدهای ناخوشایندی برای رییس‌جمهوری امریکا داشته باشد. کوهن که اطلاعات ارزشمندی از لایه‌های درونی نزدیکان ترامپ دارد، پیشتر گفته به دستور رییس‌جمهور به کارن مک‌دوگال مدل امریکایی، و به استورمی دنیلز بازیگر فیلم‌های غیراخلاقی حق‌السکوت پرداخته تا در جریان مبارزات انتخاباتی آسیبی به وجهه ترامپ وارد نشود. کوهن همچنین اقرار کرده در ارتباط با پروژه ساختمان‌سازی ترامپ در روسیه به کنگره دروغ گفته است. موضوع این پروژه ساخت یک «برج ترامپ» در مسکو بوده که البته ساخته نشد. کوهن در ابتدا گفته بود که برنامه ساخت این برج ژانویه ۲۰۱۶ لغو شده بوده است؛ یعنی پیش از آنکه موضوع انتخابات برای ترامپ جدی شود. کوهن بعدها گفت تا ژوئن ۲۰۱۶ تلاش می‌کرده برای ساخت این آسمانخراش از نهادهای مسوول در روسیه مجوز بگیرد. با این حساب تلاش‌های کوهن در مراحل حساس مبارزات انتخاباتی ترامپ و زمانی که او به نامزد اصلی جمهوری‌خواهان تبدیل شده بوده نیز همچنان ادامه داشته است.

 

ارسال نظر