قوانین سخت‌گیرانه فرانسه برای مقابله با «جلیقه زردها»

۱۳۹۷/۱۰/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۷۲۸۵

گروه جهان| دولت فرانسه قصد دارد برای تجمعات بدون مجوز قوانین سخت‌تری تصویب کند. دولت امانوئل ماکرون رییس‌جمهوری فرانسه همچنین قصد دارد برای مقابله با تظاهراتی که هر شنبه توسط گروه‌های معترض موسوم به «جلیقه زردها» برگزار می‌شود، ۸۰ هزار مامور پلیس را بسیج کند. در همین حال، ٢ مقام سیاسی دولت پوپولیستی ایتالیادر حمایت آشکار از «جلیقه‌زردها»ی فرانسه، از آنان خواستند تا در مبارزات خود علیه رییس‌جمهوری این کشور تسلیم نشوند.

به گزارش دویچه‌وله، دولت فرانسه قصد دارد در واکنش به هشت هفته پیاپی تجمع «جلیقه ‌زردها» با وضع مقرراتی شدیداللحن با شورش‌های خیابانی و برخوردهای خشونت‌آمیز مقابله کند. ادوار فیلیپ نخست‌وزیر فرانسه اعلام کرد که دولت می‌خواد مقررات جدیدی را به تصویب برساند که با ممنوعیت برگزاری گردهمایی‌های بدون مجوز و مجازات خلافکاران همراه خواهند بود. به گفته فیلیپ، دولت در نظر دارد درست همانطوری که طرفداران آشوب‌گر فوتبال از ورود به استادیوم‌های ورزشی منع می‌شوند، افراد «دردسرساز» را شناسایی و از شرکت آنها در تظاهرات جلوگیری کند. نخست‌وزیر فرانسه در پیامی تلویزیونی همچنین گفت که دولت قصد دارد شنبه آینده تا ۸۰ هزار مامور پلیس را برای مقابله با تظاهرکنندگان بسیج کند.

اما به گزارش رادیو فرانسه، در حالی که دولت فرانسه خود را برای موج جدید خشونت‌های جلیقه زردها آماده می‌کند، لوئیجی دی مایو معاون نخست‌وزیر ایتالیا و رهبر جنبش عوام‌گرای پنج‌ستاره ایتالیا در وبلاگ این حزب در حمایت از جنبش اعتراضی فرانسه نوشته: «جلیقه‌زردها، تضعیف نشوید!». او همچنین گفته که حزبش آمادگی دارد تا به «جلیقه زردها»ی فرانسه کمک کند. دی مایو نوشت که دولت امانوئل ماکرون انتظارات را برآورده نکرده و برخی از سیاست‌های به اجرا گذاشته‌ شده از سوی این دولت، نه فقط برای فرانسوی‌ها بلکه برای اروپایی‌ها «خطرناک» است. ماتئو سالوینی معاون دیگر نخست‌وزیر و رهبر حزب راست افراطی لیگ هم اعلام کرده: «من از شهروندان صادقی که علیه رییس‌جمهوری که ضد مردم خود حکومت می‌کند، حمایت می‌کنم.»

 

ارسال نظر