کوتاه از منطقه

۱۳۹۷/۱۰/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۷۱۹۶

جنگ، برق در کابل و 7 ولایت دیگر را  قطع کرد

شرکت ملی برق افغانستان (برشنا) اعلام کرده که دوشنبه به‌دلیل ادامه درگیری میان نیروهای شورشی و دولت افغانستان، برق وارداتی از کشور ازبکستان به کابل و هفت ولایت دیگر قطع شده است. به‌گزارش بی‌بی‌سی، کابل به ۴۵۰ مگاوات برق نیاز دارد و از این مجموع ۳۰۰ مگاوات آن از برق وارداتی کشور ازبکستان تامین می‌شود. در گذشته برق کابل معمولا تنها در فصل سرما، با مشکل جیره‌بندی روبه‌رو می‌شد ولی درسال‌های اخیر در فصل بهار نیز مردم به برق مورد نیاز خود دسترسی ندارند. افغانستان به‌شدت به برق وارداتی متکی است. ناامنی، کاهش آب در سدهای تولید برق و کاهش بارندگی در سال‌های اخیر باعث شده که تامین برق به چالش جدی برای حکومت افغانستان بدل شود.

امریکا خروج از سوریه را مشروط کرد

مشاور رییس‌جمهوری امریکا گفته خروج نیروهای نظامی امریکا از سوریه مشروط به ارایه تضمین از سوی ترکیه در عدم حمله به کردها است. به‌گزارش یورونیوز، تصمیم ناگهانی دونالد ترامپ در اعلام خروج قریب‌الوقوع نظامیان امریکایی از سوریه کردهای این کشور را نسبت به حمله ترکیه به‌شدت نگران کرده است. حال مشاور امنیت ملی ترامپ با اعلام مشروط بودن تصمیم خروج نظامیان امریکایی از سوریه تصریح کرده کشورش برای اجرایی کردن فرمان عقب‌نشینی از سوریه خواهان تدابیر و تضمین‌های ویژه امنیتی است.

سفر رییس‌جمهور عراق به قطر

یک روزنامه عراقی از سفر آتی رییس‌جمهور این کشور به قطر خبر داده است. به‌گزارش الصباح، برهم صالح رییس‌جمهور عراق، قصد دارد پنج‌شنبه دهم ماه ژانویه به منظور دیدار با تمیم بن حمدآل ثانی، امیر قطر و مسوولان برجسته این کشور به دوحه سفر کند. سفر برهم صالح بخشی از تلاش‌های رییس‌جمهور عراق برای پیشرفت روابط منطقه‌ای و بین‌المللی عراق است.

کویت؛ میزبان احتمالی مذاکرات آینده یمن

معاون وزیر خارجه کویت گفته ممکن است کشورش میزبان دور جدید مذاکرات میان طرف‌های درگیر در یمن باشد. به‌گزارش رویترز، فهد العوضی با اشاره به نقش کویت در تسهیل روند مذاکرات اخیر یمن و انتقال هیات انصارالله به محل مذاکرات گفته هنوز زمان دقیق مذاکرات آینده مشخص نیست و این موضوع به تحولات یمن و اجرای مفاد توافق استکهلم بستگی دارد. وزیر خارجه کویت پیش‌تر برای میزبانی مذاکرات میان دو طرف برای پایان دادن به جنگ اعلام آمادگی کرده بود. ائتلاف عربستان از مه 2015 با حملات همه‌جانبه تقریبا یمن را بطور کامل تخریب کرده است.

 

ارسال نظر