فراخوان چین برای روز نبرد

۱۳۹۷/۱۰/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۷۰۴۳
فراخوان چین برای روز نبرد

گروه جهان|

 «برای جنگ آماده باشید.» این نخستین دستور رییس‌جمهوری چین در سال 2019 است که خطاب به ارتش است. مناقشه دریای جنوبی چین، بالا گرفتن اختلافات با تایوان و تنش‌های تجاری با ایالات متحده، شی جین‌پینگ را واداشته تا در نشست کاری کمیسیون مرکزی نظامی در چین ارتش را به‌منظور آمادگی در برابر جنگ فرابخواند.  

به گزارش شینهوا، رییس‌جمهوری و فرمانده کل قوا به ارتش آزادی‌بخش خلق چین دستور داده برای مبارزه و جنگ آماده شوند چرا که این کشور با خطرات و چالش‌های بی‌سابقه‌ای مواجه است. شی جین‌پینگ در نشست کاری کمیسیون مرکزی نظامی چین در پکن با اشاره به شرایط خاص چین تاکید کرده نیروهای مسلح باید برای جنگ و یک مبارزه جامع نظامی از نقطه شروع جدید آماده شوند.

همزمان با انتشار خبر آزمایش قوی‌ترین بمب غیر هسته‌ای چین موسوم به «مادر همه بمب‎ها»، شی جین‎پینگ گفته: «تمام نیروهای مسلح کشورش باید درک درستی از روند امنیت و توسعه چین داشته باشند، آگاهی خود را از خطر، بحران و جنگ افزایش دهند و تلاش های جامع را برای آماده سازی مبارزه به منظور انجام وظایف تعیین شده توسط حزب و مردم انجام دهند.»

فرمانده کل قوای چین گفته: «جهان امروز دچار تغییرات بی‌نظیری در صد سال اخیر شده و چین نیز در مقطع راهبردی حساسی قرار دارد و با چالش‌ها و خطرات فراوان قابل پیش‌بینی و غیرقابل پیش‎بینی روبرو است. به‌همین دلیل آمادگی برای جنگ و مبارزه باید عمیق‌تر شود تا یک پاسخ کارآمد در شرایط اضطراری فراهم شود.»‌ شی جین‌پینگ همچنین در این جلسه نخستین فرمان نظامی سال 2019 ارتش را امضا کرد که بر اساس آن نیروهای نظامی در سال جاری آموزش و تمرینات نظامی پیشرفته را تمرین خواهند کرد. در همین حال گلوبال تایمز نوشته، شرکت بزرگ اسلحه سازی نورینکو چین قوی‌ترین بمب این کشور را هفته گذشته توسط یک بمب‌افکن H-6K در مکانی ناشناخته با موفقیت آزمایش کرده است.

     نگرانی تایوان از پکن

همزمان با این‌که خبر دستور رییس‌جمهوری چین به ارتش منتشر شد، تسای اینگ‌ون رئیس‌جمهور تایوان، که این روزها اختلافاتش با پکن شدیدا بالا گرفته از جامعه جهانی خواست به تایوان برای مواجهه با چین کمک کند. شی جین‌پینگ چند روز پیش در پی توسعه همکاری‌های تایوان و امریکا به‌ویژه در بخش نظامی، بر موضع خود درباره پیوستن تایوان به چین تاکید کرده و گفته بود در این‌باره حق استفاده از زور را برای خود محفوظ می‌داند. تسای شنبه با اشاره به اظهارات شی گفته: «امیدواریم که جامعه بین‌المللی این مساله را جدی بگیرد و با اعلام حمایت، به ما کمک کند.» به‌گزارشی بی‎بی‎سی، با به قدرت رسیدن کمونیست‌ها در چین و گریختن اعضای دولت ملی‌گرا به تایوان، این جزیره از ۱۹۴۹ عملا از چین استقلال یافته، اما از آنجا که چین همچنان آن را تحت حاکمیت خود می‌داند، کشورهای معدودی با تایوان روابط دیپلماتیک رسمی دارند. تسای اینگ‌‌ون گفته حاضر است بدون قید‌وشرط با چین مذاکره کند اما چین می‌گوید تایوان بخشی جدایی‌ناپذیر و غیرقابل مذاکره از این کشور است.

شی جین‌پینگ گفته تایوان می‌تواند در قالب «یک کشور، دو نظام» به چین بازگردد. این مدل در مورد هنگ‌کنگ نیز اجرا شده است. تسای، که پیش‌تر چنین پیشنهادی را رد کرده، گفت چین باید تلقی خود از خواست مردم تایوان را اصلاح کند و متوجه شود که زورگویی در این خصوص راهگشا نیست.

     تنش دریای جنوبی

یکی دیگر از دغدغه‌های شی جین‌پینگ بالا گرفتن تنش‌ها در دریای جنوبی چین و حضور پررنگ‌تر ایالات‌متحده در حیاط خلوت پکن است. در تازه‌ترین مورد، وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) به‌رغم آگاهی بر حق مالکیت و تمامیت ارضی چین در دریای چین جنوبی، از متحدانش در اقیانوس آرام خواسته تا حضور نظامی خود را در این دریا، برای مقابله با چین افزایش دهند. به گزارش استریپس، رندی شریور معاون وزیر دفاع امور آسیا و اقیانوسیه پنتاگون، هفته گذشته گفته بود: «نفوذ عملیاتی چین در جنوب اقیانوس آرام که شامل کمک به سیاستمداران و تامین مالی و سرمایه‌گذاری در پروژه‌های زیربنایی جزایر کوچک است، افزایش یافته و آنچه به‌طور بالقوه فشار بیشتری بر چین وارد می‌کند حضور هرچه بیشتر سایر شرکا و متحدان در دریای چین جنوبی است.» ناوهای امریکایی در ماه‌های گذشته بارها وارد مناطقی از دریای جنوبی شده‌اند و پکن برای دور کردن آن‌ها ناوهای خود را به تعقیب‌شان فرستاده است. چین بر 85 درصد از دریای چین جنوبی ادعای مالکیت دارد که این ادعا بارها از طرف کشورهای همسایه چین رد شده است. با این حال پکن از 2013 ساخت جزایر مصنوعی در این دریا را آغاز کرده و این جزایر به پایگاه‌های نظامی و تسلیحاتی چین تبدیل شده است.

     ادامه جنگ تجاری

گرچه هیاتی از ایالات متحده با هدف رفع اختلافات تجاری چین و امریکا، دوشنبه (فردا) راهی پکن می‌شود اما ناظران بر این باورند که هیچ امیدی که پایان جنگ تجاری اقتصاد اول و دوم جهان، حداقل در آینده‌ای نزدیک، نیست.

پس از اعمال تعرفه‌های تلافی‌جویانه، رهبران دو کشور دسامبر سال گذشته توافق کردند افزایش تعرفه‌ها را 90روز متوقف کنند؛ اما اقتصاددانان بر این باورند که این زمان برای حل اختلافات گسترده دو طرف کافی نیست. این در حالی است که جنگ تجاری در ۲۰۱۸ میلادی میلیاردها دلار برای هر دو طرف هزینه داشته؛ و چین با کمترین رشد اقتصادی خود از بحران جهانی تاکنون روبروست. ناظران اقتصادی معتقدند که کاهش رشد اقتصادی چین در نتیجه تنش‌های تجاری، بر رشد اقتصادی امریکا و فعالیت شرکت‌های بزرگ امریکایی نیز تاثیر منفی خواهد گذاشت.

 

 

ارسال نظر