اولین شلیک دموکرات‌ها به ترامپ

۱۳۹۷/۱۰/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۹۶۱
اولین شلیک دموکرات‌ها به ترامپ

گروه جهان|

حزب دموکرات پس از هشت سال بار دیگر رهبری مجلس نمایندگان امریکا را به دست گرفت نانسی پلوسی را به عنوان رییس انتخاب کرد. این مجلس در نخستین روز کاری خود لایحه پایان تعطیلی دولت ایالات متحده را بدون درنظر گرفتن بودجه درخواستی دونالد ترامپ برای ساخت دیوار جنجالی مرزی تصویب کرد و یکی از نمایندگان نیز از ارایه طرح استیضاح رییس‌جمهور به رییس مجلس نمایندگان خبر داد.

گفته شده، بر اساس طرح پیشنهادی دموکرات‌ها که با وجود مخالفت آشکار دونالد ترامپ و جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان به تصویب رسید وزارت خارجه، تجارت، کشاورزی، کار، خزانه‌داری و سایر آژانس‌های دولتی باید تا ۳۰ سپتامبر ۲۰۱۹ که پایان سال مالی کنونی است، تامین بودجه شوند. این در حالی است که ترامپ تاکید کرده بود اگر کنگره بدون تامین پول اضافی برای پیشنهاد ساخت دیوار مرزی لایحه را تایید کند، آن را وتو می‌کند.

به گزارش نیویورک‌تایمز، پنجشنبه در انتخابات داخلی مجلس نمایندگان امریکا ۲۲۰ نفر از نمایندگان، به نانسی پلوسی رأی دادند. دموکرات‌ها اکنون ۲۳۵ کرسی از ۴۳۵ کرسی مجلس را در اختیار دارند. نانسی پلوسی رییس تازه مجلس نمایندگان در نخستین سخنرانی خود با تاریخی خواندن این روز برای مردم امریکا آشکار گفت که دونالد ترامپ با مجلسی نافرمان روبرو خواهد شد. او پس از ادای سوگند تاکید کرد که دموکرات‌ها در دو سال آینده با رییس‌جمهور و حزب جمهوری‌خواه او مشکل خواهند داشت.

بخش‌هایی از دولت امریکا در پی بی‌نتیجه ماندن مذاکرات کنگره و کاخ‌سفید بر سر تخصیص بودجه دولت در ماه دسامبر تعطیل شده‌ و پلوسی تاکید کرده اختلاف‌نظر اساسی بر سر بودجه همچنان باقی است و حادتر هم خواهد شد. او تصریح کرده حزب دموکرات به هیچ‌وجه با اختصاص بودجه‌ای کلان برای ساختن دیواری در مرز مکزیک که اقدامی غیراخلاقی است، موافقت نخواهد کرد. جمهوری‌خواهان همچنان مجلس سنا را در دست دارند اما از آنجایی تصویب بودجه نیازمند رای موافق ٦٠ سناتور است و جمهوری‌خواهان ۵٣ کرسی (از 100 کرسی) را در اختیار دارند همراهی دموکرات‌ها اجتناب ناپذیر است.

رهبر فراکسیون دموکرات‌ها پیش‌تر هم از ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۱ میلادی ریاست مجلس نمایندگان را برعهده داشت. پلوسی در دو سال آخر ریاست‌جمهوری جورج بوش و دو سال نخست باراک اوباما، ریاست مجلس نمایندگان امریکا را بر عهده داشت و این نخستین‌بار بود که یک زن به‌ریاست این مجلس می‌رسید. تصویب طرح اوباما درباره بیمه سلامتی با تلاش او انجام گرفت. فرانسوا کاست استاد مطالعات امریکا در دانشگاه تولوز فرانسه، می‌گوید: «پلوسی برای بسیاری از دموکرات‌ها نماینده جناح میانه‌روی حزب است، در حالی که جمهوری‌خواهان او را به عنوان یک چپگرا معرفی می‌کنند و در تبلیغات خود از او چهره‌ای رادیکال می‌سازند.»

تصویب طرح پایان تعطیلی دولت در شرایطی است که میچ مک‌کانل رهبر اکثریت جمهوری‌خواه در سنا هشدار داده تا زمانی که ترامپ علامت مثبت ندهد، لوایح دموکرات‌ها را در سنا به رای نخواهد گذاشت. او در جلسه افتتاحیه کنگره بر موضع خود پافشاری کرده و گفته: «رای‌گیری دموکرات‌ها یک تلاش جدی نیست بلکه تئاتری سیاسی است.» نیویورک‌تایمز اما با اشاره به تشدید فشارها بر حزب جمهوری‌خواه به‌ویژه میچ مک‌کانل می‌نویسد: «مک‌کانل ماه‌هاست که تلاش کرده تا خود را در کشمکش دموکرات‌ها و ترامپ بر سر بودجه کنار بکشد. او تاکنون اصرار داشته پایان بحران تعطیلی دولت به تصمیم نتیجه مذاکرات دموکرات‌ها و ترامپ بستگی دارد. اما با تصویب طرح دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان و آغاز سومین هفته تعطیلی دولت کار برای مک‌کانل بسیار دشوار شده است. رهبر اکثریت سنا تلاش کرده تا با مقصر جلوه دادن دموکرات‌ها در تعطیلی دولت از خود و دیگر جمهوری‌خواهان در انتخابات 2020 حمایت کند اما با بایکوت کردن طرح دموکرات‌ها در سنا انتقادهای بسیاری را از 800 هزار کارمندی که این روزها حقوق دریافت نمی‌کنند، متوجه خود خواهد کرد. به این چالش، افزایش مقاومت‌های درون حزبی را هم اضافه کنید. به عنوان مثال، کوری گاردنر نماینده جمهوری‌خواه ایالت کلرادو، از کنگره خواسته که به هر ترتیبی، با پذیرش یا رد بودجه درخواستی ترامپ برای دیوار مرزی، به تعطیلی دولت پایان دهد.»

  زمزمه برکناری

دموکرات‌ها در نخستین روز کاری مجلس نمایندگان در مخالفت با رییس‌جمهوری امریکا، از رد بودجه موردنظر ترامپ فراتر هم رفته‌اند. نشریه لس‌آنجلس تایمز نوشته که برد شرمن نماینده دموکرات، در نخستین روز کاری مجلس نمایندگان طرح استیضاح دونالد ترامپ را به رییس‌ مجلس نمایندگان ارایه کرده است. شرمن در این باره گفته: «دلیلی ندارد که این طرح مطرح نشود. هر روزی که می‌گذرد، ترامپ نشان می‌دهد که رفتنش از کاخ سفید به نفع امریکا خواهد بود.» گفته شده، شرمن در طرح خود ترامپ را به کارشکنی در اجرای عدالت در جریان برکناری جیمز کومی رییس سابق اف‌بی‌آی متهم کرده است. (ترامپ، کومی را در ماه مه‌2017 برکنار کرد.)

پیش‌تر هم گفته شده بود که مجلس نمایندگان با اکثریت دموکرات‌ها قرار است تحقیقاتی را درباره ترامپ و اطرافیان او آغاز کند. خبرگزاری فرانسه در این باره نوشته: «نخستین تحقیقات بدون تردید نزدیکی و همراهی ستاد انتخاباتی ترامپ با روسیه به هنگام کارزار انتخاباتی ٢٠١٦ است که پیش از این نیز دو سال نخست دوره ریاست‌جمهوری او را تاکنون بر او تلخ کرده است.»

دموکرات‌ها همچنین تهدید کرده‌اند ترامپ را که تاکنون هرگز از میزان پرداخت مالیات خود پرده برنداشته، به انجام این کار وادار کنند. بسیاری در پس اینگونه اقدامات، اراده آغاز روند پارلمانی برکناری رییس‌جمهوری را می‌بینند، زیرا چشم‌انداز انتخاب احتمالی مجدد او حتی برخی جمهوری‌خواهان را نیز خوشایند نیست. برکناری او با این حال بدون همراهی سنا ممکن نیست، زیرا هر چند مجلس نمایندگان اختیار متهم کردن ترامپ را دارد، پیگیری روند محاکمه او در اختیار سناست.

 

ارسال نظر