دیدار خصوصی ترامپ با رییس فدرال رزرو

۱۳۹۷/۱۰/۱۱ - ۰۰:۰۷:۵۶
کد خبر: ۱۳۶۷۰۰

گروه جهان| مقام‌های کاخ‌سفید تلاش می‌کنند نشستی را میان دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا، و جروم پاول رییس فدرال رزرو،‌ برگزار کنند. اختلافات ترامپ و پاول بازارها را تکان داده است. وال استریت ژورنال نوشته، حتی اگر چنین نشستی به مسائل کلی‌تری همچون سلامت اقتصاد اختصاص یابد، می‌تواند به گمانه‌زنی‌هایی دامن بزند مبنی بر این که ترامپ سعی در اعمال نفوذ در سیاست فدرال رزرو دارد؛ به‌ویژه این‌که او آشکارا  از افزایش نرخ بهره بانکی انتقاد کرده است.

آلن گرینسپن رییس سابق فدرال رزرو که برای دو دهه ریاست این نهاد را برعهده داشت، گفته این مذاکرات می‎تواند فرصتی برای رییس جمهوری امریکا باشد تا به رییس فدرال رزرو بگوید که سیاست‌های آن را چگونه اداره کند. یک مقام ارشد کاخ سفید گفته نشست ترامپ و پاول می‌تواند در ژانویه برگزار شود. گرچه پاول از برگزاری چنین نشستی استقبال کرده، اما ناظران بر این باورند که چنین استقبالی ناشی از حس وظیفه‌شناسی پاول است، نه علاقه او به دیدار خصوصی با ترامپ.  

مشاوران ترامپ می‌گویند در شرایطی که رییس‌جمهور، سیاست فدرال رزرو را عامل افزایش نرخ بهره در پاییز امسال قلمداد می‌کند، برگزاری چنین نشستی می‌تواند به‌رفع گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال اخراج پاول کمک کند و به ایجاد ثبات در بازارهای مالی منجر شود که در هفته‌های گذشته شاهد نوسانات شدید بوده است. وال استریت ژورنال نوشته: «رییس‌جمهوری امریکا می‌تواند با داشتن یک ادله متقن رییس فدرال رزرو را اخراج کند اما سیاست‌های مالی که خوشایند ترامپ نیست نمی‌تواند چنین ادله‌ای را در اختیار او قرار دهد.» گرینسپن (رییس سابق فدرال رزرو) می‌گوید پاول کاری نکرده که اخراجش را توجیه‌پذیر کند.

دونالد ترامپ اکتبر گفته بود: «پاول ظاهرا از افزایش نرخ بهره خوشحال است اما این اقدام در مقابل تلاش‌های من  برای کمک به رشد اقتصادی از طریق کاهش مالیات‌ها در میان مجموعه اقدامات دیگری است.» مشاوران ترامپ می‌گویند او اغلب در جلسات کاخ سفید از اقدامات فدرال رزرو در زمینه نرخ بهره شکایت  می‌کند.

 

ارسال نظر