رونمایی از «مرکل کوچک»

۱۳۹۷/۰۹/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۱۴۷
رونمایی از «مرکل کوچک»

گروه جهان|

آنگرت کرامپ کارِن‌باوِر جانشین آنگلا مرکل به عنوان رهبر حزب دموکرات مسیحی آلمان شد. نمایندگان حزب دموکرات مسیحی با ۵۱۷ رای در مقابل ۴۸۲ رای به ریاست آنگرت کرامپ کارِن‌باوِر بر حزب رای دادند. کارِن‌باوِر ۵۶ ساله که سیاست‌هایش بسیار نزدیک به آنگلا مرکل است سابقه هدایت وزارتخانه‌های کشور، دادگستری، کار، خانواده و ورزش را دارد.

به‌گزارش خبرگزاری آلمان، آنگلا مرکل اکتبر ٢٠۱٨ ضمن اعلام پایان ماموریت ۱٨ ساله خود در حزب، اطمینان داده ٢٠٢١ نامزد چهارمین دوره صدراعظمی آلمان نخواهد شد. به این ترتیب اکنون کارِن‌باوِر می‌تواند در انتخابات ٣ سال دیگر نامزد مقام صدراعظمی شود.

رییس جدید حزب دموکرات مسیحی، فارغ‌التحصیل علوم سیاسی است و در ٢٠ سال گذشته در مقام‌های وزیر علوم، امور اجتماعی و نخست وزیر ایالت زارلند، خدمت کرده و از فوریه امسال دبیرکل حزب دموکرات مسیحی است. کارِن‌باوِر در مبارزات انتخاباتی حزبی، خود را طرفدار افزایش درصد زنان در رده‌های رهبری حزب و دولت، بهبود شرایط گروه‌های کم درآمد و ایجاد یک ارتش واحد برای اتحادیه اروپا نشان داده است. کسانی که این سیاستمدار آلمانی را از نزدیک می‌شناسند به رسانه‌ها گفته‌اند که او به لحاظ اجتماعی محافظه‌کار و به‌لحاظ اقتصادی سوسیالیست است.

کارِن‌باوِر در سال‌های دراز وزارت، نخست‌وزیری ایالت “زارلند “ و دبیرکلی حزب، به ویژه در زمینه برخورد با شرایط بحرانی، توانایی‌های زیادی از خود نشان داده و به خاطر ریزنقش بودن، به «مرکل کوچک» معروف شده است. اما کسانی که با او کار کرده‌اند می‎گویند کارِن‌باوِر به هیچ عنوان دنباله‌روی مرکل نیست بلکه دارای راه و رسم سیاسی و اجتماعی مستقل است. با این همه، منتقدان بسیاری بر این باورند که کارِن‌باور به سختی می‌تواند جایگاه ممتاز مرکل را به‌ویژه در صورت رسیدن به صدراعظمی، در عرصه بین‌المللی پر کند.

  پایان یک مرحله

قدرتمند‌ترین زن جهان، نخستین صدراعظم زن آلمان، صدراعظم امریکایی‌ها، رهبر اتحادیه اروپا و دخترک هلموت کهل، اینها برخی از لقب‌هایی است که آنگلا مرکل یدک می‌کشد. او هفتم دسامبر در کنگره دموکرات‌مسیحی‌ها آخرین سخنرانی خود را به عنوان رهبر حزب ایراد کرد و علاوه بر برشمردن موفقیت‌های حزب در دوران ریاست خودش تاکید کرد: «من برای صدراعظم شدن‌زاده نشدم، من همیشه آرزویم این بوده که در مشاغلی که به‌عهده می‌گیریم آبرومندانه عمل کنم و آنها را آبرومندانه ترک کنم».

دویچه‌وله نوشته، وقتی که آنگلا دورتئا کاسنر ۱۷ جولای ۱۹۵۴در خانواده‌ای مذهبی در هامبورگ‌زاده شد، هیچ‌کس فکر نمی‌کرد که او روزی صدراعظم آلمان و یکی از قدرتمندترین سیاستمداران جهان شود. پدرش، هورست کاسنر، کشیش مسیحی پروتستان و مادرش، هرلینده کاسنر، دبیر رشته‌های لاتین و انگلیسی بود. کاسنرها چند ماه پس از تولد آنگلا به آلمان شرقی مهاجرت کردند و در روستای کویتسوو واقع در ایالت براندنبورگ اقامت گزیدند. آنگلا در دوران دبیرستان در رشته‌های ریاضیات و زبان روسی زبانزد بود. او ۱۹۷۳ تحصیل در رشته فیزیک را در دانشگاه لایپزیگ آغاز کرد و پس از پنج سال فوق لیسانس گرفت و در سال ۱۹۸۶ در همین رشته موفق به دریافت مدرک دکترا شد. آنگلا کاسنر در سال ۱۹۷۴ با اولریش مرکل که دانشجوی رشته شیمی بود آشنا شد و ۱۹۷۷ با او ازدواج کرد. این وصلت تنها پنج سال دوام آورد اما پس از جدایی، آنگلا نام شوهر خود را حفظ کرد. آشنایی مرکل با یوآخیم زاور در آکادمی علوم آلمان شرقی در ۱۹۹۸ به ازدواج انجامید ولی آنگلا این بار از پذیرفتن نام فامیل شوهرش خودداری کرد. آنگلا مرکل از دوران نوجوانی با شاخه‌ جوانان حزب “اتحاد سوسیالیستی آلمان “ (FDJ) که حزب حاکم آلمان شرقی بود همکاری می‌کرد اما هرگز در این حزب یا احزاب دیگری که اجازه فعالیت داشتند عضو نشد. پس از زمزمه‌های شکست بلوک شرق و فروپاشی نظام سوسیالیستی وابسته به اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۸۹ مرکل به گروه «بیداری دموکراتیک» پیوست و در دوران گذار و پیش از اتحاد دو آلمان، به عضویت حزب دموکرات مسیحی درآمد. مرکل سپس با سرعتی کم‌مانند پله‌های ترقی را طی کرد: ابتدا به مجلس راه یافت و در سال ۱۹۹۱ هلموت کهل، صدراعظم دموکرات مسیحی وقت، او را به پست وزارت زنان و جوانان و از سال ۱۹۹۴ به پست وزارت محیط زیست گماشت. او در سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۰ دبیرکل حزبش بود و در سال ۲۰۰۰ رهبری حزب را به‌عهده گرفت.

اوایل اکتبر سال جاری مرکز تحقیقات پیو نتایج یک نظر‌سنجی گسترده در مورد اعتبار رهبران پنج کشور جهان را منتشر کرد. آنها از پرسش‌شوندگان ۲۵ کشور خواسته‌ بودند در مورد میزان اعتماد خود به دونالد ترامپ، ولادیمیر پوتین، امانوئل ماکرون، آنگلا مرکل و چین شی جین‌پینگ (رییس‌جمهوری چین) اظهارنظر کنند. نتیجه این نظرسنجی نشان داد که صدراعظم آلمان از روسای جمهوری امریکا و روسیه اعتبار بیشتری دارد. صدراعظم آلمان از طرفداران پروپاقرص اتحادیه اروپا و مخالف ملی‌گرایی افراطی است. مرکل در آخرین سخنرانی خود به عنوان رهبر حزب نیز از جانشین خود خواسته، به ارزش‌های معنوی حزب پایبند باشد. او در این باره گفته: «ما هرگز کسی را به حاشیه نمی‌رانیم و محروم نمی‌کنیم، ما هرگز کسی را تحقیر نمی‌کنیم، ما به کرامت همه انسان‌ها به صورت برابر احترام می‌گذاریم، ما هرگز کسی را علیه دیگری تحریک نمی‌کنیم، ما به تمامی هموطنانمان خدمت می‌کنیم».

 

ارسال نظر